arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۱۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰
فرمانده کل سپاه عنوان کرد:

ممنوعیت ورود سپاه به پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه سودآوری هدف اصلی سپاه در موضوعات اقتصادی و سازندگی نیست، از ممنوعیت ورود سپاه به پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان خبر داد و گفت: دستاورد معجزه‌گونه سپاه در حوزه اقتصادی امسال رونمایی می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه سودآوری هدف اصلی سپاه در موضوعات اقتصادی و سازندگی نیست، از ممنوعیت ورود سپاه به پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان خبر داد و گفت: دستاورد معجزه‌گونه سپاه در حوزه اقتصادی امسال رونمایی می‌شود. 

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، در بخشی از گفت‌و‌گوی تفصیلی که با فارس انجام داد، به فعالیت سپاه در عرصه اقتصادی و سازندگی اشاره کرد و به حرف و حدیث‌هایی که در این باره وجود داشت، پاسخ داد. 

"سودآوری" هدف اصلی سپاه در موضوعات اقتصادی و سازندگی نیست

وی به موضوع ورود سپاه به عرصه‌های سازندگی و اقتصادی در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه این موضوع به سال‌های ابتدایی پس از جنگ بر می‌گردد، گفت: در پایان جنگ که کشور وارد دوران سازندگی شد، سپاه از توانمندی‌های خوبی در زمینه ماشین‌آلات مهندسی و اقداماتی مانند جاده‌سازی و سدسازی برخوردار بود و لازم بود تا این توان بالقوه به صحنه بیاید.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه یکی از عرصه‌های مهم مقابله دشمن با انقلاب به جز موضوعات فرهنگی و سیاسی و امنیتی، به حوزه اقتصادی بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: دشمن از همان مقطع بر روی موضوع سازندگی در کشور متمرکز شد تا اجازه ندهد نظام در زمینه اقتصاد و معیشت، مشکلات کشور را حل کند.

جعفری تحریم‌های متعدد و فشار و محاصره اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را در همین راستا ارزیابی کرد و گفت: سپاه در همه صحنه‌ها ازجمله تهدیدات اقتصادی وظیفه حفاظت از انقلاب را دارد و طبیعی بود که این صحنه یک صحنه جدی و جهادی باشد.

وی ادامه داد: پس از جنگ که مطالبات مردم زیاد شده و حجم تخریب‌ها و عقب‌ماندگی‌ها به خاطر جنگ نیز افزایش یافته بود، باید به هر صورت این انباشت انتظارات مردم حل بر طرف می‌شد و این کار جز با روحیه جهادی نیروهای انقلابی امکانپذیر نبود و این روحیه در نیروهای سپاه و بچه های مهندسی سپاه وجود داشت.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نمی‌شد این روحیه و توان بالقوه را محدود کرد و کار را به شرکت‌های تجاری خارجی یا داخلی سپرد که تنها به دنبال سود مادی بودند، گفت: نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که سپاه در این عرصه به هیچ وجه به دنبال سود مادی نیست.

جعفری افزود: البته این ماهیت کار اقتصادی است که سودآور باشد ولی این سودآوری هدف ما در سپاه نیست بلکه ما به دنبال کمک به دولت در خصوص سازندگی کشور هستیم.

* سپاه باید زودتر از اینها وارد سازندگی می‌شد

وی برای مثال به موضوع ورود شرکت‌های خارجی به پارس جنوبی برای حفر و انتقال و بهره‌برداری گاز اشاره کرد و گفت: این کشورها را وارد کردند تا زمان را از ما بگیرند و ورود سپاه به این صحنه نیز زمانی بود که با رفتن شرکت‌های خارجی و زمین گذاشتن کار، همه ناامید شده بودند و با ورود سپاه به عرصه بود که ورق کاملا برگشت.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه باید از همان اول سپاه را وارد این عرصه می‌کردند، اظهار داشت: این خبط در دوران سازندگی و اصلاحات صورت گرفت و اگر این کار شده بود امروز پیشرفت‌های بهتری داشتیم اما متاسفانه دیر از سپاه خواسته شد.

جعفری افزود: در ابتدای کار برخی معتقد بودند که این توانایی در سپاه وجود ندارد و باید تمامی کار را به شرکت‌های خارجی واگذار کرد اما از آنجایی که هدف و باور سپاه، خودکفایی بود، فاز 15و 16پارس جنوبی که سپاه کار طراحی و ساخت آن را با اتکا به خود و نیز استفاده از تجهیزات و مهندسین داخلی کشور شروع کرد، به عنوان یک الگو در خروجی و حتی استانداردهایش شناخته می‌شود. 

ممنوعیت ورود سپاه به پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان

وی با بیان اینکه سپاه در ابتدا کار خود را با قبول پروژه‌های ریز و درشت شروع کرد، گفت: امروز با گذشت چندین سال ما فقط به پروژه‌هایی ورود پیدا می‌کنیم که یا از حد توان شرکت‌های داخلی بیرون باشد و یا اینکه به دلیل قرار گرفتن در مناطق مرزی و جاهایی که به لحاظ امنیتی مشکل دارد، دیگران نتوانند به آن وارد شوند.

جعفری ادامه داد: از آنجا که سپاه تنها به دنبال سود مادی در این پروژه ها نیست و کمک به دولت را هدف اصلی خود قرار داده، در برخی پروژه‌ها تا جایی که در توان باشد کار می‌کنیم و پس از اتمام کار، پول آن را از دولت می‌گیریم چراکه گاهی ممکن است بودجه نباشد و یا دیر برسد. در این صورت شرکت‌های تجاری کار را تعطیل می‌کنند.

وی با اشاره به جوسازی‌ها و هجمه سنگین دشمن علیه اقدامات سازندگی سپاه، دلیل این حملات را حضور موثر سپاه در این صحنه‌ها دانست و افزود: یکی از راهبردهایی که ما داشتیم و به تصویب رهبر معظم انقلاب نیز رسیده و اعمال می‌شود، این است که ورود سپاه به پروژه‌های مختلف، جایی را برای مردم و شرکت‌های خصوصی و کوچک، تنگ نکند.

جعفری با اعلام اینکه ورود سپاه به پروژه‌های کوچک و متوسط و پروژه‌های زیر 100 میلیارد تومان ممنوع است، گفت: البته پروژه‌هایی از قبل بوده که هنوز تمام نشده ولی دو سال است که دیگر قراردادی در خصوص قبول این قبیل پروژه‌ها نداشتیم.

فرمانده کل سپاه یادآور شد: البته اگر پروژه‌ای نیز بالاتر از 100 میلیارد تومان باشد ولی شرکت‌های خصوصی بتوانند آن را انجام دهند، سپاه وارد این پروژه‌ها نخواهد شد مگر آنکه شرکت خصوص بخواهد اجحافی کند که در این صورت سپاه برای ایجاد رقابت و تعدیل قیمت وارد خواهد شد.

دستاورد معجزه‌گونه سپاه در حوزه اقتصادی امسال رونمایی می‌شود

وی یکی دیگر از مهمترین اهداف سپاه برای ورود به عرصه اقتصادی را، محرومیت‌زدایی در کشور عنوان کرد و گفت: بنا بر آنچه ابلاغ کردیم، همه موسسات در کنار انجام پروژه باید در شعاع زیادی همه نیاز روستاها و محرومین اطراف خود را برطرف کنند و این غیر از فعالیت‌های بسیج سازندگی است که از دولت بودجه می‌گیرند.

فرمانده کل سپاه خاطر نشان کرد: اگر این رویه چند سال ادامه پیدا کند، نیازهای کوچک و جزئی مردم در بسیاری از روستاها کاملا بر طرف خواهد شد.

جعفری همچنین دستاوردهای معجزه‌گونه سپاه را که اخیرا اعلام شده در همین زمینه اقتصادی معرفی کرد و افزود: این دستاورد بزرگ سپاه در سال جاری اعلام می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روزی یک و نیم دلاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
0
0
نه جانم قیمتت زیر 100 میلیارده نمی صرفه وقت ما رو نگیر برو رد کارت مشتری نیستی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۳
0
0
بهتر است از وضعيت نابسامان پيمانكارهائي كه در اثر ورود سپاه به پزوژه هاي عمراني در اقصي نقاط كشور در آستانه ورشكستگي قرار گرفته و چندين هزار نفر از كار بيكار شده اند بفرمائيد تا نقش معجزه آساي سپاه در اجراي پزوژه هاي دولتي روشنتر بشه.
نظرات بینندگان