arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴
باز هم بازار سیاه

جولان دلالان در بازار فروش بليت هواپيما و جای خالی مسئولین!

يك هفته پس از آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما اظهارنظر‌ها درباره اين موضوع ادامه دارد. نخستين تاثيرات آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما كه تكليف برنامه پنجم توسعه بود، با گران شدن قيمت بليت تهران-مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع) خود را نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك هفته پس از آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما اظهارنظر‌ها درباره اين موضوع ادامه دارد. نخستين تاثيرات آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما كه تكليف برنامه پنجم توسعه بود، با گران شدن قيمت بليت تهران-مشهد در آستانه شهادت امام رضا (ع) خود را نشان داد. همزمان با اين تاثير عيني اظهارنظر‌ها و تحليل‌ها درباره بايد‌ها و نبايد‌هاي آزاد‌سازي قيمت بليت هواپيما ادامه يافت. در حالي كه برخي عنوان مي‌كنند، سازمان هواپيمايي كشور زمان مناسبي را براي آزاد‌سازي نرخ بليت هواپيما انتخاب نكرده است، موافقان آزاد‌سازي عنوان مي‌كنند آزاد‌سازي بايد خيلي پيشتر از اين اتفاق مي‌افتاد و اگر در زمان مناسب دست ايرلاين‌ها براي فروش آزادانه بليت باز گذاشته شده بود، مشكلات ناوگان هوايي كشور مزمن نشده بود. آنها تنها راهكار نجات ناوگان هوايي كشور از ورشكستگي را افزايش درآمد با آزاد‌سازي قيمت بليت مي‌دانند. از طرف ديگر، بازار فروش بليت همواره از وجود دلالان رنج مي‌برده است. برخي گزارش‌ها نشان مي‌دهد با آزاد‌سازي قيمت بليت، بازار سياه خريد و فروش بليت هواپيما حتي رونق بيشتري پيدا كرده است.
 
انحصار چارتري در فروش
 
روز گذشته مهر در گزارشي نوشت: يكي از مشكلاتي كه حمل و نقل هوايي در سال‌هاي اخير با آن مواجه شده، افزايش آژانس‌ها و سايت‌هاي فروش بليت است كه به‌طور غيرمجاز اقدام به فروش بليت كرده و سودهاي كلاني هم از اين راه به دست مي‌آورند. در واقع چارتري‌ها همه جا حضور دارند و با خريد صندلي‌هاي يك پرواز، انحصار را به دست مي‌گيرند تا در زمان اوج تقاضا با هر قيمتي كه بتوانند بليت‌ها را بفروشند.

دلالان فروش بليت هواپيما كه در سال‌هاي اخير نبض بازار را به دست گرفته‌اند امروزه يكه تاز خريد و فروش بليت شده‌اند و بازار را با نرخ‌هاي تعيين شده خود مي‌گردانند و در اين ميان نه تنها آژانس‌هاي معتبر فروش بليت بلكه شركت‌هاي هواپيمايي كه صادركننده بليت هم هستند، ابزاري را براي كنترل اين وضعيت ندارند. براين اساس، تا قبل از اعلام آزادسازي نرخ بليت هواپيما، نرخ‌ها در اين بخش به صورت تكليفي تعيين مي‌شد. بنابراين شركت‌هاي هواپيمايي با نرخ مشخص اين بليت را مي‌فروختند. در اين ميان دلالان با خريد بليت ها، در زمان‌هاي اوج تقاضا با قيمت‌هاي چند برابري بليت را مي‌فروختند. هرچند كه در حال حاضر با آزادسازي نرخ بليت هواپيما ديگر نرخ‌هاي تكليفي وجود ندارد اما بازهم نظارت بر كار آژانس‌هاي متخلف و سايت‌هاي غيرمجاز ضروري به نظر مي‌رسد چرا كه اين دسته از فروشندگان، بازار را به صورت انحصاري درآورده‌اند و سودهاي كلاني هم از اين بابت به دست مي‌آورند درحالي كه مجوزي هم بابت فعاليت‌هايشان ندارند. در اين ميان، در روزهاي گذشته هم چارتركنندگان پروازي از فرصت آزادسازي نرخ بليت هواپيما به نفع خود استفاده كردند و با وجودي‌كه هنوز ايرلاين‌ها قيمت‌هاي جديد را اعلام نكرده‌اند، اقدام به گران فروشي كرده و نرخ‌هاي بالايي را براي بليت هواپيما در مسيرهاي خاص تعيين كردند.

در اين زمينه محمد خداكرمي رئيس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي اعلام كرد كه شركت‌هاي هواپيمايي هنوز نرخ‌هاي جديد را اعلام نكرده‌اند. بنابراين گران فروشي بليت ربطي به شركت‌ها ندارد. به گفته ساماني قيمت‌هايي كه از سوي برخي فروشندگان مطرح مي‌شود، مربوط به چارتركنندگاني است كه از قبل اين صندلي‌ها را خريداري كردند. او با بيان اينكه شركت‌ها بليت را بر روي سايت خود يا از طريق آژانس‌هايي با مجوز بند الف به فروش مي‌رسانند، افزود: هنوز بررسي‌ها براي تعيين قيمت بليت از سوي ايرلاين‌ها انجام نشده است، بنابراين افزايش نرخ‌ها هم مربوط به ايرلاين‌ها نيست. براساس اين گزارش، تازماني‌كه حضور دلالان در عرصه فروش بليت هواپيما ساماندهي نشود، اين مشكلات برطرف نخواهد شد، به‌ويژه در زمان‌هاي اوج تقاضا كه مسافران به دنبال خريد بليت هواپيما هستند و نياز دارند تا با هرقيمتي بليت را خريداري كنند. ضمن آنكه سايت‌هاي فروش بليت يا آژانس‌هاي غيرمجاز به دليل آنكه مجوزي از سازمان هواپيمايي ندارند امكان هرگونه تخلفي از سوي آنها وجود دارد، همانطور كه در سال‌هاي گذشته بارها بليت بيش از ظرفيت براي برخي پروازها فروخته شده است.

 در واقع دلالان در شرايط پرتقاضا در مسيرهاي پرتردد اقدام به فروش بليت بيش از ظرفيت كرده‌اند كه همين موضوع در زمان سفر، مشكلات زيادي را براي مسافران به وجود آورده است و تعداد زيادي مسافر از پرواز جامانده‌اند. خداكرمي گفته بود: سازمان هواپيمايي به هيچ يك از اين سايت‌ها مجوز نداده است و براساس مكاتبه‌اي كه انجام داديم، اين سايت‌هاي اينترنتي بايد از سازمان مجوز بگيرند يا اينكه فيلتر شده و بسته مي‌شوند. او با بيان اينكه در طول سال اين سايت‌ها مشكل زيادي را ايجاد نمي‌كنند، زيرا زمان اوج تقاضا نيست و بليت فراوان است، ادامه داد: اما زماني كه تقاضا به زمان اوج مي‌رسد و نسبت به عرضه سبقت مي‌گيرد، نقش اين سايت‌ها پررنگ‌تر شده و برخي بليت‌ها را بالاتر از قيمت مصوب مي‌فروشند. خداكرمي با تاكيد بر اينكه هيچ يك از سايت‌هاي فروش بليت هواپيما از سازمان مجوز ندارند، گفته بود: اين سايت‌ها بايد از سازمان مجوز بگيرند تا نظارت بر عملكرد آنها هم انجام شود و به دليل اينكه بخش ديگري مجوز سايت‌هاي اينترنتي را صادر مي‌كند ما در حال مكاتبه با آن بخش‌ها هستيم. اما هنوز هم وضعيت اين سايت‌هاي غيرمجاز مشخص نشده و دلالان هم به كار خود ادامه مي‌دهند كه اين موضوع پس از اجراي آزادسازي نرخ بليت هواپيما بيشتر خود را نشان مي‌دهد، چرا كه دلالان با به دست آوردن انحصار بيشتر در پروازها، مي‌توانند با نرخ‌هاي بالاتري نسبت به آنچه ايرلاين‌ها تعيين كرده‌اند، بليت را به فروش برسانند.

ارمان
نظرات بینندگان