arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴

عامل احضار سفیر روسیه توسط ترکیه + تصویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ادامه تنش‌ها در روابط آنکارا و مسکو، وزارت خارجه ترکیه روز دوشنبه سفیر روسیه را در اعتراض به آنچه «اقدامات تحریک‌آمیز» خوانده شده، فراخواند.

 
این اقدام ترکیه پس از آن صورت گرفت که رسانه‌های ترک‌زبان با انتشار عکسی مدعی شدند که یک نظامی روس یک دوش‌پرتاب را به سمت خاک ترکیه نشانه رفته است.
 
گفته می‌شود این تصویر روز گذشته و در جریان عبور ناو «سزار کونیکوف» از تنگه «بسفر» ثبت شده است.
 عامل احضار سفیر روسیه توسط ترکیه + تصویر

 
به ادعای شبکه «ان‌تی‌وی» که اولین بار این تصویر را منتشر کرد، نظامی روس سوار بر عرشه این ناو که احتمالا در مسیر سوریه بوده، دوش‌پرتاب را به سمت استانبول نشانه گرفته است. 
 
 
«مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه پس از انتشار این عکس گفته است: «اینکه یک سرباز روس یک راکت‌انداز یا چیزی شبیه به آن را در حالی که کشتی در حال عبور است، نشانه برود، تحریک‌آمیز است. اگر با موقعیتی تهدید آمیز مواجه شویم، پاسخ لازم را به آن خواهیم داد.»
 
تنگه بسفر تنها مسیر دسترسی ناوگان دریای سیاه نیروی دریایی روسیه به آب‌های بین‌المللی است و بر اساس قراردادی که مبدا آن به جنگ جهانی بازمی‌گردد، ترکیه متعهد شده است که در زمان صلح، اجازه عبور کشتی‌های روس از آن را بدهد. 
 
در حالی که ترکیه و روسیه پیش از این روابط خود را در سطح راهبردی تعریف کرده بودند، روابط دو کشور از دو هفته قبل، یعنی زمانی که ترکیه یک فروند جنگنده ارتش روسیه را به بهانه نقض ادعایی حریم هوایی خود ساقط کرد، به شدت تیره شده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان