arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

هشدار دکتر ماندگار درباره کاهش سن سکته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 پدر پيوند قلب ايران، نسبت به کاهش سن سکته های مغزی و قلبی در کشور هشدار داد.
 
 دکتر محمد حسین ماندگار در آستانه برگزاری روز ملی آترودی با بیان اینکه سكته هاي قلبي دومین علت مرگ و مير بعد از تصادفات جاده اي در ايران است، گفت: متاسفانه انسداد عروق و كرونر در جوان های ایرانی به شدت شيوع پيدا كرده است. حال آنکه اين بيماري متعلق به سنين دهه هفتاد به بعد است نه سنين زیر چهل سال.
 
وی تصریح کرد: استرس، فشارهاي عصبی، آلودگي های صوتي و هواي ناسالم ، مصرف نمک، فست فودها و چربي هاي اشباع شده مهمترين ريسك فكتورها در بروز سكته هاي قلبي و مغزی هستند.
 
ماندگار با اشاره به مهمترين علل بيماری هاي قلبی و عروقی گفت: نمک يكي از عوامل بسيار مضر براي فشار خون و به دنبال آن بيماري هاي قلبي است كه متاسفانه به وفور در نان های مصرفی کشورنیز استفاده مي شود. همچنین مصرف چربي هاي اشباع شده به جاي روغن هاي مايع و افزايش مصرف فست فودها همگي از موارد زيان آور براي سلامتي است.
 
به گفته وی،كم تحركي به علت توسعه روزافزون زندگي شهري و كنترل نكردن فشار خون به شكل منظم از ديگر ريسك فكتورهاي موثر در بروز بيماري هاي قلبي عروقي است.
 
این جراح قلب و عروق خاطرنشان کرد: فشار خون در علم پزشكي قاتل بی صدا ناميده مي شود. چرا که به سرعت پيشرفت مي كند بدون اينكه علائمي داشته باشد. اما وقتي پيشرفت كرد باعث بيماري هاي قلبي ، مغزي و نارسايي های كليه مي شود كه بسيار خطرناک است.
 
عضو انجمن جراحان قلب اروپا و آمریکا، افزايش مصرف سيگار و قليان درکشور را به عنوان يكي ديگر از عوامل خطرناك براي ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي  فاجعه بار خواند وتصریح کرد: متاسفانه امروزه مصرف سيگار و قليان بين نوجوانان و جوانان بشدت شيوع پيدا كرده است. همه اين عوامل نیز باعث شده كه سن سكته هاي قلبي و تصلب شرايين به شدت کاهش یابد.
 
ماندگار تصریح کرد: بدون شک اين يک زنگ خطر براي جامعه محسوب مي شود چرا كه جوانان نيروهاي فعال و كاري كشور هستند و افزايش مرگ و مير در اين سن، يك زنگ خطر برای کشور است که تمامی مردم و مسئولان باید در این باره بیش از قبل بکوشند.
 
این جراح قلب و عروق، نقش اطلاع رساني را در آگاه كردن مردم نسبت به بيماري هاي قلبي بسيار موثر دانست و گفت: اين موضوعي است كه با سلامت و جان مردم سرو كار دارد. بنابراين هرچه مردم بيشتر آگاه شوند بدون شک  بهترومفید تر است .درهمین راستا نیز رسانه ها به خصوص صدا و سيما به علت فراگير بودن وظيفه خطيري بر عهده دارند و بايد هشدار ها ، توصيه ها و موارد آموزشي را به مردم ارائه كنند تا جامعه را از خطري كه در پيش رو قرار دارد آگاه كنند.
 
وي درباره وظايف وزارت بهداشت در اين حوزه گفت: وزارت بهداشت متولي سلامت در كشوراست. هر چند  اقدام هاي خوبي تا كنون  انجام شده اما بدون شک كافي نيست. به عنوان مثال جمع آوري تنقلات مضر مثل چيپس و پفك و موادي نظير سوسيس و كالباس از بوفه مدارس قدم بسيار مثبتي بود كه وزارت بهداشت برداشت اما معتقدم جاي كار بيشتري همچنان وجود دارد. خانواده ها نيز در آموزش تغذيه سالم به بچه ها نقش موثري دارند .
 
به گفته ماندگار، بررسی ها نشان می دهد علت حدود نيمي از سكته هاي مغزي در کشورما تصلب شرايين است . چرا كه عروق در همه جاي بدن وجود دارد.
 
وي اظهار داشت: وقتي عروق دچار گرفتگي مي شود بيماري هاي مختلفي در بدن بروز مي كند . بيماري هاي  قلبي به خودي خود عامل سكته هاي مغزي نيست بلكه تصلب شرايين همانگونه كه منجر به سكته قلبي مي شود سكته مغزي را نيزبدنبال دارد.
 
ماندگار درباره امكانات درماني كشور در حوزه بيماري هاي قلبي نیز گفت: ما به اندازه كافي براي درمان بيماري هاي قلبي ظرفيت داريم. حتي برخي از مراكز درماني ماکمتراز ظرفيت هایشان كار مي كنند چرا كه در اين حوزه بيش از حد نياز بودجه صرف شده  و مراكز بسياري داريم كه حتي خالي از بيمار است.  به عبارت ديگر ما در حال حاضر بيمار قلبي كه در نوبت انتظار درمان مانده باشد در كشور نداريم . ضمن اینکه خدمات بهداشتي و درماني در مورد بيماري هاي قلبي بسيارزياد است.
 
وی ضمن توصيه به مردم براي حفظ سلامتي و اهميت به این موضوع گفت: پرهيز از مصرف فست فودها ، كاهش مصرف نمک ،كنترل منظم ديابت و فشار خون، ورزش و تحرك بدني ، حذف سيگار و قليان از اماكن عمومي و خانواده ها و ارائه  آموزش هاي صحيح تغذيه و  زندگي سالم در رسانه ها و اطلاع رساني مناسب همگي  مي تواند در كاهش بيماري هاي قلبي و عروقي موثر باشد.
 
سومین همایش یکروزه بررسی و ارزیابی اثرات آترواسکلروز (تصلب شرایین) بر روی عروق بدن انسان با عنوان آترودی با همکاری انجمن آترواسکلروز ایران، انجمن سکته مغزی ایران ، انجمن اینترونشنال کاردیولوژی ایران، انجمن قلب ایران و شرکت سانوفی،  ۲۷ آذر ۹۴  در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار می گردد
منبع: مهر
نظرات بینندگان