arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

بانک: دولت قبل جایی که دوست نداشت به قانون عمل کند، فیلم پخش می کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون کل نهاد ریاست جمهوری گفت: دولت قبل هرجا که دوست داشت به قانون عمل می کرد و هرجا که دوست نداشت به جای پاسخ دادن در مجلس فیلم پخش می کرد. به گزارش خبرآنلاین، مرتضی بانک، دبير اجرايي حزب اعتدال و توسعه در جمع فعالين رسانه اي و مديران سايتهاي خبري به گلايه هاي اصحاب رسانه درخصوص عملكرد تيم رسانه اي رييس جمهور گوش داد، به وضعيت اقتصادي كشور و آنچه دولت تحويل گرفته است اشاره كرد و در نهايت به اين سوال پاسخ داد كه قرار است اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس چه كند؟
بخشی از سخنان بانک در دیدار فعالان رسانه ای به شرح زیر است:
** گرچه ممكن است تاكنون دولت نتوانسته با اصحاب رسانه، به صورت جامع ارتباط منظم برقرار كند بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه دولت در شرايط نسبتا پيچيده و سختي قرار دارد. در واقع شايد در هيچ دوره و زماني به اين نحو سپهر رسانه اي كشور بطور متمركز هدايت و كنترل نمي گرديد.
** ما در منطقه اي هستيم كه كشورهاي اسلامي و همسايگان ما همه نقش دارند و ما نمي توانيم آنها را ناديده بگيريم. به عنوان مثال قيمت نفت چرا به اين مقدار رسيد؟ و اگر الان 100 دلار بود آيا مشكلات اقتصادي دولت در اين حد بود؟ نفتي كه امروز به 35 تا 38 يا 40 دلار رسيده در مقايسه با قيمت 120 دلار در دولت سابق نشان دهنده نقش كشورهاي منطقه و برخي همسايگان است كه نمي‌خواهند اثرگذاري جمهوري اسلامي بعد از حل و فصل مسائل هسته اي افزايش يابد لذا با حربه قيمت نفت، با ما مقابله كردند.
** امروز دولت يازدهم با مشكلات عديده اي دست و پنجه نرم مي كند از يك سو كاهش قيمت نفت تا 38 دلار و برخي از تندروي ها در سياست خارجي و كندروي ها در توسعه كشور در دولت قبل و حجم انبوهي از مشكلات بجا مانده اقتصادي از دولت سابق باعث شده تا دولت مجبور شود كه برنامه هاي اقتصادي كشور را مجدداً بازسازي و نوسازي کند.
** دولت قبل هرجا كه دوست داشت به قانون عمل مي كرد و هرجا كه دوست نداشت به جاي پاسخ دادن در مجلس فيلم پخش مي كرد.
**وقتي سرمايه گذار داخلي هنوز اطمينان پيدا نكرده كه مي تواند كار كند، نمي توان انتظار داشت سرمايه گذار خارجي فعاليتي داشته باشد. اين كشور هشتاد ميليون نفر جمعيت دارد و مي خواهد زندگي كند و در منطقه الگو باشد و در اين شرايط حساس بين المللي رو به جلو حركت كند و آينده خود را با اتكا به نيروي انساني خودش تضمين كند. يك ملت بزرگ كه اين همه جوان تحصيل كرده، نخبه، متخصص و كاربلد دارد و توانسته است موفقيتهاي بسياري را در زمينه علم و دانش كسب كند بايد بتواند ظرفيتهاي اقتصادي خود را نيز بارور كند. اما متاسفانه بزرگترين مسئله ما در جامعه بيكاري دانش آموختگان مي باشد.
** براي رسيدن به رشد 8 درصدي كه جزو الزامات سند چشم انداز است در برنامه ششم توسعه هم بايد به اين هدف مهم رسيد حداقل حدود 700 تا 800 ميليارد دلار نياز است. اگر در مدت مناسبي پس از برجام ميزان صادرات نفت به دوميليون بشكه برسد و اگر قيمت نفت به 60 تا 70 دلار افزایش پیدا کند و يك مقدار هم صادرات غيرنفتي و صادرات پتروشيمي را در نظر بگيريم، حاصل آن درآمدي حدود 500 ميليارد دلار مي شود(تازه اگر قرار بود تحريم هاي آمريكا ادامه داشته باشد، كه اين اتفاق هم نمي افتد) حالا هرچقدر هم از نظر داخلي مشكلات خود را حل كنيم، نمي توانيم از سرمايه گذار خارجي براي تامين بقيه نيازها و نيز نقش ارتباطات مثبت خارجي چشم ببنديم، زيرا همه برنامه هاي اقتصادي روي زمين مي ماند، پس هدف گيري دولت براي اصلاح سياست خارجي انتخاب درستي بود. پس دولت بايد هم سياست خارجي و هم سياست داخلي را اصلاح كند كه مهمترين محور آن ايجاد فضاي مطمئن و اطمينان بخش است. يك فضايي كه در هر حال نشاط و اميد به آينده بيشتر باشد.
** مهمترين سياست داخلي دولت ايجاد همدلي، هماهنگي، هم نظري و تعادل در فعاليتهاي مختلف و جلوگيري از تضاد و تفرقه بين اجتماع مردم بود كه اين امر با ايجاد اميد و پرهيز از ايجاد اختلاف بصورت مناسبي بوجود آورد.
** در حوزه انرژي هسته اي تحريم هاي جديد قرار بود اعمال شود تحريم هايي كه فروش يك ميليون بشكه اي نفت ايران طي چند ماه به 300 هزار بشكه نفت آن هم در برابر غذا كاهش مي داد آن هم نفتي كه نه با قيمت 120 دلار دولت دهم كه با قيمت 38 دلار به فروش مي رسيد.
** با شرايط دشوار اقتصادي كشور دولت موفق شده تا رشد منفي 6/6 درصد اقتصاد را به مثبت 3 ارتقاء دهد و تورم 40 درصدي كه به سمت 60 درصد پيش مي رفت را به كمتر از 15 درصد كاهش دهد.
**مطمئنا آرايش سياسي انتخابات رياست جمهوري در سال 92 در انتخابات سال 94 نيز خود را نشان خواهد داد و در اينصورت شاهد مجلسي خواهيم بود كه مجلس و دولت با همراهي با هم و همگرايي بيشتر مي توانند برنامه هاي توسعه و پيشرفت كشور را تنظيم و اجرا کنند.
**احزاب بايد به گونه اي حركت كنند كه در حوزه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي برنامه داشته باشند و براساس اين برنامه ها دولت را تحويل گرفته و جامعه را به پيش ببرند، و بدين وسيله است كه مي توان قضاوت كاملي از حركت درست يا نادرست احزاب و دولت ها در افكار عمومي جامعه داشت.
** حزب اعتدال و توسعه نماينده دولت نيست، اما حزبي است كه در تحقق اهداف اين دولت امكانات كامل خود را بكار مي برد. من از طرف دولت صحبت نمي كنم ولي آنچه كه خيلي صريح و شفاف اعلام شده است اين است كه دولت در انتخابات نمي خواهد يك طرف باشد. بنابراين نبايد نقش حزبي براي فعاليتهاي دولت قائل باشيم.
**با تاكيد مجدد مي گويم كه دولت فقط نقش برگزار كننده را دارد.دولت نه به ما (حزب اعتدال و توسعه) و نه به هيچ كسي مسئوليتي براي انتخابات نداده است. حزب ما هم تقريبا يك سال و اندي اول درگير كارهاي اجرايي بود، پس از مدتي فعاليتهاي حزب هماهنگ و منسجم گرديد الان حزب اعتدال و توسعه در سراسر استان ها شورايي منسجم دارد و در حال سازماندهي فعاليتهايش مي باشد.
** حزب اعتدال و توسعه 16 سال و قبل از اين دولت تشكيل شده است. حزبي كه از دكتر روحاني دعوت كرد براي انتخابات رياست جمهوري وارد عرصه شود. در اين برهه نيز از آقاي سيدحسن خميني براي مجلس خبرگان رهبري دعوت كرده تا در مجلس خبرگان رهبري كانديدا شود، كه خوشبختانه ايشان هم رد نكردند. اميدوارم كه ايشان حضور جدي داشته باشند.
**حزب اعتدال و توسعه يقيناً مقابل حاميان روحاني در انتخابات نخواهد ايستاد. اما اين امر بدان معنا نيست كه اعتدال و توسعه در انتخابات ليست مشخصي نداشته باشد. تلاش اوليه ما اين است كانديداهاي پيشنهادي اين حزب را مشخص و به موقع به مردم معرفي كنيم.
نظرات بینندگان