arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴

هشدار رییس‌جمهور ونزوئلا بعد از شکست در انتخابات پارلمانی: ممکن است جنگ شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا روز چهارشنبه درباره احتمال وقوع یک «جنگ بزرگ» در این کشور در پی پیروزی مخالفان بر سوسیالیست ها در انتخابات پارلمانی، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، مادورو با سخت کردن لحن آشتی جویانه ای که پس از شکست خود در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه در پیش گرفته بود، وعده یک چرخش بنیادی را در جنبش انقلابی که هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا را به قدرت رساند، مطرح کرد.

مادورو خطاب به صدها تن از هواداران خود که نزدیک کاخ ریاست جمهوری در کاراکاس جمع شده بودند، اعلام کرد: «یا این که ما از طریق انقلاب از این مخصمه خارج می شویم یا این که ونزوئلا وارد یک جنگ بزرگ خواهد شد که کل منطقه کارائیب و آمریکای لاتین را تحت تاثیر قرار خواهد داد».

این سخنان در شرایطی بیان می شود که مخالفان راست-میانه، خارج کردن کنترل پارلمان را از دست مادورو و متحدان وی برای نخستین بار در 16 سال گذشته جشن گرفته اند.

خسوس تورئالبا رهبر ائتلاف مخالفان موسوم به «ام یو دی»  MUD اعلام کرد: «این شکست، آنها را از لحاظ سیاسی و روحی شگفت زده کرده است».

نتیجه انتخابات روز یکشنبه به عنوان رایی در مجازات مدیریت اقتصادی مادورو قلمداد می شود.

کاهش قیمت نفت که دولت ونزوئلا به آن تکیه می کند، اقتصاد این کشور را گرفتار کرده و باعث کمبود مواد غذایی و کالاهای اساسی شده است.

در حالی که مخالفان تلاش می کنند از برتری خود در کنگره برای پیش برد اصلاحات اقتصادی استفاده کنند، تحلیلگران درباره یک کشمکش سخت پیش رو در این کشور هشدار داده اند.

مادورو اعلام کرد: «من خواهان یک مباحثه انقلابی انتقادی هستم. من آماده هستم یک انقلاب اساسی را رهبری کنم».

نظرات بینندگان