arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴

اعتراض گرجستان به تعرض هوایی روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت امور خارجه گرجستان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای به تعرض یک بالگرد نظامی و یک فروند پهپاد روسی به حریم هوایی این کشور اعتراض کرد.

به گزارش انتخاب؛ به نقل از ایتارتاس، در بیانیه وزارت امورخارجه گرجستان آمده است: در شبانه روز اخیر روسیه دو بار حریم هوایی گرجستان را نقض کرد. نخستین مورد یک فروند پهپاد تجسسی بود که ساعت 5 و 48 دقیقه عصر چهارشنبه به وقت مسکو از منطقه تسخینوالی (اوستیای جنوبی) وارد حریم هوایی اوکراین شد.

در بیانیه آمده است: این پهپاد بر فراز مقرهای پلیس در روستاهای «کوشکا» و «گوگوتی انتکری» در منطقه گوری گرجستان پرواز کردند.

بیانیه می افزاید: ساعت 11 و 48 دقیقه روز پنجشنبه به وقت مسکو هم یک فروند بالگرد نظامی روسی از نوع «ام.آی هشت» حریم هوایی گرجستان را نقض کرد و بر فراز مقر پلیس گرجستان در روستای مرتی منطقه گوری این کشور پرواز کرد.

به گزارش ایرنا، رسانه های روسی از جمله شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه و خبرگزاری اینترفاکس، وزارت دفاع گرجستان نیز امروز در بیانیه ای از تعرض یک فروند بالگرد نظامی روسی به حریم هوایی این کشور خبر داده و اعلام کرد: بالگرد نظامی روسی از خط اشغالی عبور کرده و پس از چند دقیقه دوباره به حریم هوایی روسیه بازگشت. اطلاعات در این مورد به کمیسیون پیشگیری از حوادث قفقاز سازمان امنیت و همکاری اروپا ارائه شده است.

وزارت دفاع روسیه هنوز در باره این حادثه واکنشی نداشته است.
آخرین مورد تعرض روسیه به حریم هوایی گرجستان در ماه مارس سال 2014 رخ داد که یک فروند بالگرد نظامی روسی از نوع ام.آی- هشت به حریم هوایی گرجستان تعرض کرده و بر فراز مقرهای وزارت کشور و پلیس گرجستان در منطقه گوری این کشور پرواز کرد.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی در روابط روسیه و گرجستان تنش وجود دارد و این مساله بر امنیت منطقه تاثیر می گذارد.

«گریگوری کاراسین» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز در نشست بحث در باره امنیت و ثبات در قفقاز جنوبی در 'ژنو' از حضور فزاینده نیروی های پیمان آتلانتیک شمالی در این منطقه و خواست گرجستان برای عضویت در این سازمان نظامی ابراز نگرانی کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» این مقام عالی رتبه روسی در این باره گفت: ما به همراه شرکای خود در 'آبخازیا' و 'اوستیای جنوبی' نگرانی خود را از فعالیت فزاینده ناتو در قفقاز جنوبی و خواست 'تفلیس' برای عضویت در این بلوک نظامی-سیاسی ابراز می کنیم. ما واقعا نگرانیم و این امر را در گفت و گوها و در بحث های دوجانبه در این نشست از جمله دیدار با معاون وزیر خارجه اوکراین تصریح کرده ایم.'

جنگ در اوستیای جنوبی در اوت 2008 پس از روزها نبرد سنگین میان دولت گرجستان و استقلال طلبان اوستیای جنوبی آغاز شد. پس از اعلام آتش بس در تاریخ 7 اوت نیروهای ارتش گرجستان در عملیات غافلگیرانه ای مرکز جمهوری غیررسمی اوستیای جنوبی را تصرف کردند. روسیه در 8 اوت نیروهای نظامی خود را به طور گسترده وارد عمل کرد و این درگیری ظرف 3 روز به پایان رسید.
دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی استقلال خود را از گرجستان اعلام کردند. روسیه آنها را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخت اما گرجستان و غرب همچنان مناطق مذکور را جزیی از خاک گرجستان می دانند.

دولت غرب گرای گرجستان نیز در واکنش به این اقدام ، روابط خود با مسکو را قطع کرد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان