arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۴

جدال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با خبرنگار روسیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه راشاتودی گزارش داد: پرسش خبرنگار راشاتودی از جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به جدال لفظی آنها منجر شد.

چورکانا به جان کربی گفت: شما می گویید این خود ترکیه و عراق هستند که باید درباره ورود بدون مجوز نیروهای ترکیه به خاک عراق تصمیم بگیرند، اما آمریکا به خود اجازه می دهد که نیروهای نظامی سایر کشورها را برای مبارزه به داخل عراق و سوریه دعوت کند؛ اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز دیروز در جلسه کنگره گفت وی شخصاً با چهل کشور تماس گرفته و از آنها درخواست کرده است که برای مبارزه با داعش، نیروهای ویژه بفرستند؛ پارلمان عراق نیز در این باره ابراز نگرانی کرده است که کشور آنها نباید به میدانی تبدیل شود که در آن سایر کشورها هر کاری می خواهند، انجام دهند؛ کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز بازنگری یا لغو توافق امنیتی آمریکا با عراق را خواستار شده است؛ آمریکا برای رسیدگی به این نگرانی ها چه می کند؟

جان کربی پرسید: به نگرانی های چه کسی رسیدگی کند؟

خبرنگار پاسخ داد: کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق که اکنون بازنگری یا لغو توافق امنیتی را خواستار شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: من چنین گزارش هایی ندیده ام؛ ما به همکاری با دولت عراق ادامه می دهیم و نیروهایی که اشتون کارتر به آنها اشاره کرد، تصمیمی بود که با هماهنگی و همکاری کامل دولت عراق اتخاذ شد؛ اگر شما قصد دارید اینگونه جلوه دهید که یاری رسانی نظامی آمریکا در مبارزه علیه داعش، بدون همکاری کامل دولت عراق صورت می گیرد، این اتهام کاملاً بی اساس است و به گمانم ارزش ندارد بیش از این درباره موضوع بحث کنیم.


خبرنگار پرسید پس شما می گویید از واکنش کمیته وزارت دفاع و امنیت پارلمان عراق به موضوع اطلاع ندارید؟

جان کربی پاسخ داد: نه، من چنین چیزی ندیده ام.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه ناگهان سخنان خبرنگار راشاتودی را قطع کرد و گفت فقط به شما اجازه می دهم یک سؤال دیگر بپرسید و نه بیشتر.


خبرنگار گفت: بسیار خب. آمریکا نیروهایی را به عراق دعوت می کند و هدایت ائتلاف ضد داعش را برعهده دارد، اما زمانی که مشکلی پیش می آید، فرضاً مانند زمانی که نیروهای ترکیه وارد خاک این کشور شدند، اعلام می کند این به ما هیچ ارتباطی ندارد و باید خودتان مسئله را حل و فصل کنید. آیا این مسئله نباید برای عراق نگران کننده باشد؟

جان کربی پرسید: چه چیزی مایه نگرانی نباشد؟ من واقعاً عاشق این سؤالاتی هستم که ده دقیقه طول می کشد و قرار است من به طور خلاصه پاسخ دهم. باز می پرسم چه چیزی نباید مایه نگرانی نباشد؟

خبرنگار گفت اینکه شما توافق و همکاری دارید، اما زمانی که مشکلی رخ می دهد، آمریکا می گوید به ما ارتباطی ندارد؛ مشابه آنچه در خصوص ورود نظامیان ترکیه رخ داد.

جان کربی پاسخ داد: آه، کوتاه بیایید! دوباره یک سؤال مسخره دیگر، ما کی گفتیم این به ما ارتباطی ندارد.

خبرنگار گفت: اما درباره نظامیان ترکیه که چنین چیزی گفتید.

جان کربی گفت: نه اینگونه نیست و دوباره تکرار می کنم ما خواستار آن هستیم که ترکیه و عراق این مسئله را به شکل دو جانبه حل و فصل کنند درحالیکه شما همه چیزی را به گونه ای تحریف می کنید، گویا ما قصد داریم کاری شرورانه انجام دهیم یا روابط ما در اینجا نامناسب است؛ منظورم این است که این احمقانه است؛ واقعاً شما شرمسار نیستید که چنین سؤالاتی می پرسید.؛ شما احتمالاً زمانیکه به این سؤالات نگاه می کنید، احتمالاً به خودتان می خندید منظورم این است که این سؤالات کاملاً جنون آمیز است ما از نزدیک با دولت حیدر العبادی همکاری داریم و داخل ائتلافی متشکل از شصت و پنج کشور هستیم؛ این شصت و پنج کشور همه حاضر شده اند با داعش، در سوریه و عراق مقابله کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه به خبرنگار اجازه نداد پرسش خود را مطرح کند و گفت: اجازه دهید سخنانم را به پایان برسانم، شما زمان کافی داشتید. ما از همان ابتدا گفتیم و من زمانی که در پنتاگون یونیفورم به تن داشتم، این را گفتم که ما خواستار آن هستیم که هر گونه اقدامی علیه داعش، بالاخص داخل عراق، با همکاری و هماهنگی کامل دولت عراق صورت بگیرد و آنها به عنوان حاکمیت ملی عراق باید اجازه دهند. این موضع ما ذره ای تغییر نکرده است؛ اکنون نیز مناقشه ای بین ترکیه و عراق، آن هم بر سر حضور شمار اندکی نیروی نظامی، صورت گرفته است. من در چند روز اخیر این را گفتم و دوباره تکرار می کنیم موضع ما درباره حاکمیت ملی عراق و اینکه نیروهای نظامی که علیه داعش داخل عراق فعالیت می کنند، باید این کار را با اجازه دولت عراق انجام دهند، هیچ تغییری نکرده است. ما این مسئله را علناً و به شکل خصوصی به همه اعضای ائتلاف ضد داعش اعلام کرده ایم. اکنون نیز می خواهیم ترکیه و عراق این موضوع را حل و فصل کنند و آنها نیز همین کار را می کنند.

شما می کوشید این را به مسئله بزرگ و اختلاف برانگیزی تبدیل کنید، در حالیکه حتی مقامات ترکیه و عراق می دانند که اینگونه نیست و سرگرم حل و فصل موضوع هستند. پس بیایید به آنها اجازه دهیم به موضوع رسیدگی کنند و بقیه نیز روی داعش تمرکز کنند؛ زیرا باید اینگونه باشد و از قضا، روسیه چنین کاری نمی کند.


منبع: میزان
نظرات بینندگان