arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴

سفیر اسبق روسیه در ترکیه: اگر عبدالله گل بود، هواپیمای روسیه سرنگون نشده بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر سابق روسیه در ترکیه می گوید: اگر عبدالله گل بعد از انتخابات ریاست جمهوری صحنه سیاسی را ترک نکرده بود، ماجرای سرنگونی هواپیمای روسی هم بوجود نمی آمد.

به گزارش خبرآنلاین، پتر ستگنی  سفیر اسبق روسیه در ترکیه در سالهای 2007-2003 در گفتگو با روزنامه روسیسکایا در میان علل عینی رفتار تند ترکیه و سرنگونی هواپیمای روسی به تلاش های آنکارا برای تطبیق خود با معادلات جدید صحنه جهانی که شامل کاهش نرخ رشد اقتصاد و بحران مالی جهانی است، اشاره می کند.

او می گوید: اهداف حزب عدالت و توسعه تغییر نکرده و این حزب در صدد است تا سال 2023 یعنی صدمین سالگرد انقلاب مصطفی کمال به رهبری منطقه خاورمیانه دست یابد.

ستگنی، در میان علل ذهنی رفتار تند آنکارا به از بین رفتن ائتلاف دو نفری رجب طیب اردوغان و عبدالله گل اشاره می کند: اردوغان خوی تندی دارد در حالی که عبدالله گل خویشتن داری بیشتری از خود نشان می داد و اگر او بعد از انتخابات ریاست جمهوری صحنه سیاسی را ترک نکرده بود، حادثه با هواپیمای روسی هم اتفاق نمی افتاد. او بلد بود در مواقع بحرانی جلوی اردوغان را بگیرد. واکنش ناسنجیده مقامات ترکیه به این حادثه اوضاع را شدت بخشید.

به عقیده سفیر سابق، اردوغان می توانست با همتای روس خود تماس بگیرد و بر اساس موازین متمدنانه جهانی عذرخواهی کند ولی اردوغان به بروکسل شتافت تا فرضیه تجاوز روسیه به ترکیه را به اعضای دیگر ناتو بفروشد. در نتیجه، این برداشت ایجاد شد که عمل تحریک آمیزی که پی آمدهای بلندمدتی خواهد شد، اتفاق افتاده است.

سفیر سابق روسی ضمن اشاره به دفاع آنکارا از ترکمن های مقیم ترکیه خاطرنشان می کند که ترکیه بهار عربی را بخشی از طرح آمریکایی خاورمیانه بزرگ و بازسازی این منطقه می داند که ناظر بر تغییر مرزهای دوران استعماری است. به نظر می آید که آنکارا هم می خواهد لقمه ای (به صورت منطقه ترکمن نشین) به دست آورد ولی این تمایلات خود را پنهان می کند. با وجود اینکه حتی بسیاری از اعضای ناتو ترکیه را کشوری غیرقابل پیش بینی می دانند، آنها بیشتر نگران افزایش نقش روسیه در منطقه خاور میانه هستند.

ستگنی می افزاید: آمریکا همیشه نگران توسعه روابط بین ترکیه و روسیه بود و هدف بر هم زدن این روابط را دنبال می کرد. به عقیده ستگنی، ترکها انتظار نداشتند که واکنش مسکو به حادثه هواپیما اینقدر شدید باشد و هم اکنون سعی می کنند با روسیه یک نوع گفتگو برقرار کنند. سیاستمداران هوشیار آنکارا همیشه وحدت راهبردی منافع روسیه و ترکیه در خاور میانه را درک می کردند که البته سوریه تنها مورد استثنا از این قاعده عمومی است.

ترکیه و روسیه دو قدرت مهم اورآسیایی هستند و روابط حسنه بین آنها لازمه برقراری گفتگوی تمام عیار شرق - غرب می باشد.

این مقام پیشین روسی می افزاید: طی ده سال اخیر روابط روسی- ترکی به صورت هرم درستی تنظیم شده بود زیرا روابط اقتصادی و بازرگانی پایه های محکم آن را تشکیل می دهد، طبقه بعدی شامل تماس های انسانی است و بالاتر از همه سیاست قرار دارد.

به یک معنا، بحران جاری در روابط آنکارا - مسکو را می توان فقط در چارچوب روند پیچیده استحاله سیاسی منطقه ای و جهانی و به هم خوردن ساختار امنیتی منطقه درک کرد.
نظرات بینندگان