arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۴

لاوروف: روسیه از عراق در برابر ترکیه حمایت می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با «ابراهیم جعفری» همتای عراقی خود گفت : از این کشور برابر تعرض نیروهای ترکیه به شمال عراق حمایت کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، جعفری روز شنبه در این گفت و گوی تلفنی لاوروف را از اوضاع مربوط به تعرض نیروهای ترکیه به شمال عراق و درخواست بغداد از شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به این مساله مطلع کرد.

وزیر خارجه روسیه بر موضع مسکو در حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و اقداماتی که بغداد مطابق معیارهای بین المللی و منشور سازمان ملل انجام می دهد، تاکید کرد.

وزیران خارجه روسیه و عراق سپس درباره مساله سوریه و روند حل و فصل بحران در این کشور گفت و گو و تبادل نظر کردند.

دو طرف ادامه تلاش های گروهی در چارچوب گروه بین المللی حامیان سوریه (شرکت کنندگان در دو نشست بین المللی وین) و مشارکت تمام اعضای این گروه به عنوان ساز و کار موثر برای مساعدت خارجی به آغاز روند مذاکرات پایدار میان دولت سوریه و معارضان سوری را مطابق بیانیه سی ام ماه ژوئن سال 2012 ژنو را خواستار شدند.

ترکیه جمعه گذشته 1200 نظامی را همراه 15 تانک و چند زره پوش نزدیک موصل در منطقه «بعشیقه» مستقر کرد که با محکومیت دولت عراق مواجه شد.

روسیه به این اقدام غیرقانونی آنکارا واکنش شدید نشان داد و «ویتالی چورکین» نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل ؛ به ترکیه نسبت به عواقب تعرض نیروهای نظامی این کشور هشدار داد.

«چورکین» روز چهارشنبه پس از یک نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره استقرار نیروهای ترکیه در شمال عراق به خبرنگاران گفت: امیدواریم ترکیه در سوریه اقدام هایی شبیه استقرار نیروهای خود در عراق انجام ندهد و مسئولان این کشور درمورد عواقب این گونه اقدام های خود خوب فکر کنند.

براساس اطلاعات ایتارتاس، چورکین اقدام های آنکارا را غیرمعقولانه خواند و ابراز امیدواری کرد؛ واکنش اعضای شورای امنیت باعث شود مسئولان ترکیه از طرح های نظامی خود در مورد کشورهای همسایه صرف نظر کنند.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل همچنین به نگرانی دبیرکل سازمان ملل و برخی اعضای شورای امنیت در نشست غیرعلنی این شورا اشاره کرد و گفت: امیدواریم آنکارا وضعیت پیش آمده در عراق را به گونه ای حل و فصل و رضایت بغداد را جلب کند.

وی خاطرنشان کرد : اقدامات ترکیه در عراق برای آمریکا هم غیرمنتظره بوده است هرچند واشنگتن از انتقاد از متحد خود در منطقه خودداری می کند.

نظرات بینندگان