arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

فهرست سیاه مفسدان فوتبال افشا می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : حدود 2 سال از مفتوح شدن بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پرونده ورزشی ایران می‌گذرد؛ پرونده فساد در فوتبال! نامی چند کلمه‌ای اما آنقدر گسترده و فراگیر که طیف‌های مختلف و افراد زیادی از بدنه و پیکره این ورزش محبوب و پر طرفدار را با خود همراه کرد.

در این مدت سیاهه‌ای از افراد ریز و درشت به کمیسیون اصل نود دعوت شدند. برخی گروهی و تعداد معدودی به صورت شخصی مقابل اعضای کمیسیون نشستند و حرف‌هایی زدند. برخی کد دادند، تعدادی سرنخ ارائه کردند و گروهی دیگر مستندات. البته در این بین افرادی هم بوده‌اند که به‌زعم اعضای کمیسیون، همکاری لازم را نداشته‌اند. همان‌هایی که شاید زلف شان به‌گونه‌ای به زلف «فساد» گره خورده باشد. در این مدت نه‌چندان کوتاه، گاهی مردم و رسانه‌ها از یادشان رفت که چنین پرونده مهم و بی‌سابقه‌ای مفتوح است و گاهی با اظهارنظری هرچند کوتاه یا کلی از سوی یک مسئول، زنگ‌های خطر به صدا درآمد. در این مدت ارکان مرتبط با پرونده و در رأس آن کمیسیون اصل 90، به انحای  مختلف از بیان مسیر پیموده شده و اینکه با چه کم و کیفی ماجرا را پیش می‌برند، خودداری کرده‌اند؛ اظهارنظرهایی که کلیدواژه‌های غول آسایی چون «حقایق تکان دهنده»، «فوتبال آبستن اتفاقات زیاد» و «اتفاقات پشت پرده» داشت. هرچه هست، گوش‌ها و چشم‌ها منتظر قرائت پرونده در مجلس است. البته همه امیدوارند همان اتفاقی بیفتد که انتظارش را می‌کشند: برخورد قاطع با مفسدان و صد البته افشای آنها؛ گرچه بیم و امید در این خصوص با هم آمیخته شده و زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه در روز موعود اتفاق خاصی نیفتد و بنا به مصلحت‌ها یا فشارها یا توصیه‌هایی، مفسدان شناسنامه‌دار به طرقی جان سالم به در برند و حیات ورزشی‌گونه(!) خود را به سبک و سیاق سابق (و حداکثر شاید کمی دست به عصا) ادامه دهند.

با این اوصاف محمدعلی پورمختار تأکید می‌کند که چنین اتفاقی نمی‌افتد. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی که در واقع نفر اول رسیدگی به پرونده فساد در فوتبال است و بالطبع مطلع ترین فرد، میهمان ما در روزنامه بود. او در مدت زمان حضورش به برخی نکات مهم و جنجالی هم اشاره کرد که با تأکید خودش به رسم امانت نزد ما باقی می‌ماند. برای توضیح همین بس که پورمختار از یکی، دو مفسد معروف نام برد که باید به مراجع قضایی معرفی و برای همیشه از فوتبال محو شوند. کشاندن پورمختار پای میز مصاحبه حضوری که در طول همه این ماه‌ها به بیان چند جمله کلی و کلیشه‌ای به‌ خبرنگاران اکتفا کرده بود، دشواری‌های خاص خودش را داشت اما با همکاری ابراهیم بهشتی (خبرنگار پارلمانی روزنامه) میسر شد.

 برای اینکه با پیش زمینه مناسبی وارد بحث شویم، لطفاً بفرمایید که جرقه تشکیل پرونده قطور فساد در فوتبال از کجا و چگونه زده شد؟


اصل موضوع برمی گردد به دیدار تیم‌های پرسپولیس و سپاهان و موضوع داوری و قضاوت محسن قهرمانی در آن دیدار، گرچه آن زمان پیش زمینه هایی هم وجود داشت اما دیدار پرسپولیس و سپاهان دلیل جدی تری برای پیگیری موضوع فساد در فوتبال شد. در آن زمان گزارش هایی در این خصوص مطرح و وارد کمیسیون شد بر این مبنا براساس رصدی که ما در این خصوص داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این جزو موضوعات حساس و فسادخیز در بخش‌های مختلف است، البته این موضوع با پیش زمینه قبلی مطرح شد که از آن جمله می‌توان به موضوعاتی که در مدارس فوتبال و سایر بخش‌ها رخ داد اشاره کرد که هر از چند گاهی موضوع فساد در فوتبال در رسانه‌ها ذکر می‌شد. رویکرد ما در این خصوص بیشتر بر روی مسائل مالی، داوری، تبانی هایی که در این قضایا یا اتفاق افتاد و یا می‌توانست اتفاق بیفتد، قراردادها و رد و بدل شدن پول‌ها و نقشی که رسانه‌ها در این موضوع داشتند(واقعاً رسانه‌های زردی که به اشکال مختلف در این موضوع اثرگذار بودند) و همچنین مسئولیت و مأموریت دستگاه‌های متولی و از جمله وزارت ورزش که به نوعی کمتر و خود فدراسیون فوتبال که به نوعی نقش اول را داشت، با این مقدمه این کار شروع شد.

 همواره مبارزه با فساد هزینه‌هایی دارد! نگاه شما به این پرونده فرصت بود یا تهدید؟


ما هر کاری که در چارچوب وظایف کمیسیون صورت گیرد آن را به دید فرصت و انجام وظیفه نگاه می‌کنیم گرچه در دل هر نوع مبارزه با فساد تهدید وجود دارد اما این تهدید متوجه کمیسیون نیست و این تهدید متوجه مواجهه کننده است، چون کاری بسیار ظریف و حساس است. در عین حال با منافع شخص یا گروهی گره می‌خورد و منافع مالی چیزی نیست که افراد از آن بگذرند. اینجاست که تهدید شکل می‌گیرد. در هر حال با کنار گذاشتن این تهدیدها، من مبارزه با فساد در فوتبال را یک فرصت خوب و تاریخی می‌دانم که امیدوار هستم با نتایج اثربخش، مناسب و همراه با تغییر و اصلاح اساسی به اتمام برسد.

 در مورد نکات روشن یا ابهامات احتمالی باقی مانده و محتویات پرونده صحبت کنید.


بنده محدودیت هایی برای بیان جزئیات دارم و تا زمانی که این پرونده توسط کمیسیون تأیید و تصویب نشود، نمی‌توانم جزئیات زیادی را افشا کنم. البته کلیات پرونده تأیید و تصویب شده اما قرار است اصلاحاتی صورت گیرد. در حال حاضر دو گزارش با دو رویکرد آماده است. یک رویکرد قضایی محور است و به اسامی خاصی اشاره نشده که بخواهیم در خصوص اسامی صحبت کنیم و بیشتر به تشریح اتفاقات و حوادث پرداخته شده و کلی است و می‌تواند به 10 سال گذشته نیز پرداخته شود و حتی عقب تر. بررسی ما به قبل است چون که از افراد مختلف استفاده کردیم و حتی از رؤسای اسبق فدراسیون که بالاخره به این نتیجه برسیم که واقعاً چه اتفاقی افتاده و ریشه این مسائل کجاست. حتی جلوتر رفتیم که چرا وضع فنی فوتبال ما این گونه است؟ ما این همه هزینه می‌کنیم و مربیان گرانقیمتی می‌آوریم اما فوتبال‌مان تکان نخورده. پرونده دیگر که جزئی تر است و بر اساس تحقیقات و مستندات به اسامی افراد هم رسیده ایم.

 مثلاً کشف و شهود برای این موضوع شده که اشخاصی در فلان سال مانع از موفقیت تیمی شده باشند؟


این موضوع وجود دارد اما من می‌خواهم به موضوع و آفت مهم دیگری اشاره کنم. نقشی که خود رؤسای فدراسیون‌ها دارند. از آن طرف نقش باشگاه‌ها که حتی در مواردی بازیکن به تیم ملی تحمیل کرده‌اند. مثلاً یک تیمی دو بازیکن دعوت شده به تیم ملی داشته و در کنارش هم یک بازیکن را تحمیل کرده است. یعنی شرط گذاشته در صورتی بازیکنانش را در اختیار تیم ملی می‌گذارد که فلان بازیکن هم دعوت شود یا حضور داشته باشد. خب مشخص است که پشت پرده چنین اتفاقی چه مسائلی می‌تواند وجود داشته باشد. در این خصوص مواردی وجود دارد که البته کم است اما وجود دارد. سرمربی ای داشته‌ایم که با مطرح کردن فلان بازیکن گمنام و نه چندان شاخص، در کنارش پول یا درآمدی داشته باشد.

 در چه مقاطعی چنین مسائلی وجود داشته است؟ منظورم زمان کدام رئیس فدراسیون یا کدام سرمربی است؟


همانطور که گفتم در کل این مسائل وجود دارد و ممکن است اگر بخواهم از لحاظ مصداقی صحبت کنم یک مقدار اغراق شود اما به‌طور کلی موضوعاتی وجود دارد و ثابت شده است. در سایر حوزه‌ها یک واقعیت است که بحث‌های مالی و فساد برگرفته از آن بیشترین موارد را شامل می‌شود. پول هایی که رد و بدل می‌شود و هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد، قراردادهایی که بسته می‌شود و چه مقدار به بازیکن داده می‌شود و چه مقدار به جای دیگری می‌رود. در بعضی جاها ممکن است که یک به صفر باشد یعنی بازیکن حتی پول می‌دهد تا در یک تیم بازی کند. بعضاً مواردی داریم که گفته شده قرارداد می‌بندیم علاوه بر پول قرارداد باید مبلغی هم از سوی بازیکن پرداخت شود تا بازیکن در فلان تیم بازی کند. دلایل شان هم این بوده که چون مطرحت می‌کنیم. مصداق‌ها و مستنداتی که ما در این باره داریم، مربوط به از تعدادی ازمربیان است.

 این یک مورد به خودی خود، بستر فساد گسترده و زیان‌آوری در فوتبال است. مسأله‌ای که برخی مربیان و بازیکنان سالم هم آشکارا و پنهان به آن اشاره کرده‌اند. به نظر من این حق مردم است که مفسدان و ضربه زنندگان به فوتبال را بشناسند. اسم این مربیان را افشا نمی‌کنید؟


برای بیان اسامی محدودیت دارم چرا که باید اسامی در کمیسیون مربوطه تصویب شود. گرچه معتقدم افشا نشدن اسم هم چیزی از ماهیت موضوع کم نخواهد کرد چون اصل موضوع زمانی که روشن باشد، می‌گویند که ضمیر مرجعش را پیدا می‌کند. به نظرم سطح شعور و تحلیل مردم و رسانه‌ها بالاست و زمانی که کسی به سمتی اشاره می‌کند، براحتی قابل تطبیق است که چه کسی ممکن است چنین کارهایی انجام داده باشد. بیماری فوتبال چیست؟ این بیماری است که موجب فساد می‌شود. ضعف در مدیریت ما وجود دارد. تجزیه و تحلیل ما هم این بوده که فساد را به مختومه شدن این پرونده و اعلام این موضوع که صرفاً فساد وجود دارد، محدود نکنیم بلکه زمینه را مشخص و راه حل‌ها را نیز بیان کنیم و قطعاً بموقع این موارد را بیان خواهیم کرد. باید این دو گزارش را با یکدیگر تلفیق کنیم و از دل آن در نهایت یک گزارش کامل آماده کنیم تا مورد توجه قرار گیرد.

 شما در یکی از مصاحبه‌ها صحبت از وسعت ابعاد پرونده کرده اید، درباره این وسعت توضیح دهید.


وقتی بحث فوتبال مطرح می‌شود امکان دارد که اذهان به سمت فدراسیون کشیده شود در صورتی که فقط این نیست بلکه پرونده به وسعت فوتبال در کشور است. یعنی باشگاه ها، اسپانسرها، رسانه‌ها، داوران، سازمان لیگ و برخی از اشخاص با آن درگیر هستند و از این جهت دارای گستردگی است و البته چندلایه. پیداکردن اینها و مصاحبه‌ها و اطلاعات لازم گستردگی زیادی دارد و برای همین قریب به 100 نفر که ما آنها را خواسته ایم، آمدند، صحبت کردند و امضا کردند. ما هم موارد را مستندسازی کردیم و استعلام‌های زیادی از دستگاه‌های مختلف گرفتیم که بخشی از آنها جواب‌های خوبی دادند و بخشی دیگر جوابی نداشتند یا ندادند.

 یعنی چه این استعلام‌ها؟ در مورد شخص خاصی سؤال کردید؟

مثلاً از وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی، نیروی انتظامی یا دیوان محاسبات در مورد فلان موضوع استعلام کردیم.

 مسائل خارج از فوتبال را هم استعلام کردید؟ یعنی استعلام کردید که مثلاً فلان شخص سرمایه اش را از چه طریقی به دست آورده است؟

خیر فقط در حوزه فوتبال مثلاً به وزارت اطلاعات گفتیم که شما در خصوص فساد در فوتبال هر اطلاعاتی که دارید به ما بدهید چون اینها گاهی روی چنین مسائلی کار می‌کنند و از این نظر پاسخ‌های خوبی دادند اما بعضاً این پاسخ‌ها کامل نبوده و ما مجبور شدیم که اطلاعات را جمع‌آوری کنیم. به نظرم زمانی که صرف این تحقیقات شد، یک زمان منطقی است و مهمتر اینکه این یک کار تفحصی بوده است. معمولاً برای انجام چنین کارهایی یک کمیته 10 نفره از خود نمایندگان و با تعدادی کارشناس و یک بودجه 400 میلیون تومانی تعیین می‌شود در صورتی که هزینه کمیسیون بابت پرونده فساد در فوتبال تقریباً درحد صفر بوده است. ما با این شرایط این کار را انجام دادیم و حتی به برخی از کارشناسان نیز مبلغی پرداخت نکردیم، بنابراین در مقایسه با طرح‌های تفحصی دیگر بدون هزینه این کار انجام شد اما چون هم گسترش و هم عمقش و هم لایه‌های پنهانش زیاد بوده زمان برده و اتفاقاً از محاسنش این است که جزئیات کار را در آوریم.

 چند ماه پس از پیگیری پرونده تأکید کردید که در این پرونده حقایق تکان دهنده‌ای وجود دارد با توجه به این صحبت‌تان می‌توان انتظار سونامی در فوتبال داشت؟!

ما در انتشار و بیان حوزه مسائل اخلاقی باید با مصلحت پیش برویم.

 اما فساد چند لایه در فوتبال ایتالیا هم اتفاق افتاد و در آنجا هیچ مصلحتی برای افراد خطاکار از جمله برلوسکونی که چهره‌ای سیاسی- ورزشی است هم در نظر گرفته نشد!

فرهنگ و شرایط ایتالیا با ما متفاوت است. ما در گزارشی که تهیه می‌کنیم باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم گرچه هشدار باید داده شود چه در باشگاه‌ها و مدارس فوتبال، ارتباطات بازیکن یا غیر بازیکن. ما یک الزامات شرعی هم داریم که این احکام ممکن است در کشورهای دیگر وجود نداشته باشد یا اینکه به آن پایبند نباشند اما ما در نشر مسائل ضد اخلاقی با این محدودیت‌های شرعی مواجه هستیم که این موضوع را باید طبیعتاً رعایت کنیم. علاوه بر این ممکن است در کشور ما بیان این موضوع موجب تشویش اذهان عمومی شود، کسانی که بچه‌های خود را به ورزشگاه می‌فرستند نگران این موضوع باشند که چه اتفاقاتی در فوتبال در حال رخ دادن است.

 اشاره شما بیشتر به ماجرای تیم‌های پایه و آن اتفاقاتی است که حسابی خبرساز و جنجالی شد...

بالاخره بعضاً شنیده اید که برخی از اشخاص محروم شده‌اند و برخی از سفرهای خارجی محروم شده‌اند. الان بخشی این است و بخشی در خصوص تبانی هایی است که وجود دارد که این قطعاً عنوان خواهد شد یا توصیه هایی که می‌شده چه تیمی برنده میدان شود که اینها مسائل مهمی است. شما که ورزشی هستید و اخبار و اطلاعات مختلفی به شما می‌رسد شاید این اخبار از نظر شما چندان تکان دهنده نباشد اما افرادی که بی‌اطلاع هستند و ارتباطی ندارند زمانی که با این اخبار مواجه شوند این مسائل برای آنها جای تأسف و تعجب خواهد داشت.

 صحبت از حقایقی است که می‌تواند موجب تغییر مدیریتی در فوتبال شود. آیا تغییراتی را که چندی پیش هم رخ داد باید در همین پروسه تغییرات بدانیم یا اینکه این مسائل جدا بوده و باید منتظر تغییرات دیگری باشیم؟

نه، می‌تواند موارد جدیدتری را شامل شود. در این مدت ما هیچ توصیه‌ای برای تغییر نداشتیم و اینها بنا بر تشخیص خود مسئولان مربوطه بود.

 مثلاً بخشی از پرونده در حال بررسی را با وزارت در میان گذاشتید و از آنجا این تغییرات انجام شد؟

بعضاً این گونه بوده اما طبیعتاً ما توقع داریم بالاخره این تغییرات بیشتر باشد.

 آقای رسایی از پول‌هایی که در فدراسیون فوتبال به حساب هوشنگ مقدس ریخته شد صحبت کردند. فردی که همچنان مورد اعتماد فدراسیون است. اسم ایشان که رسماً بیان شد بنابراین می‌توان در این باره شفاف تر صحبت کرد؟

رکن اظهارنظرها براساس گزارش است چرا که آقای رسایی مسئول پرونده و کمیته بوده است.‌ آن گزارش، گزارشی ثابت شده و مستند است. از دستگاه‌های مختلف استعلام شده و زمانی که پاسخ از دستگاه‌های مختلف می‌آید مستند است اما اینکه این فرد از ارکان این کار و یا خودش از عوامل فساد مالی باشد در حال حاضر نمی‌توانم قضاوتی داشته باشم.

 سرفصل‌های این پرونده را کمی روشن‌تر بگویید. دقیقاً پارامترها چه بوده و چرا شما گفتید که یک پرونده صد صفحه‌ای را در 15 صفحه خلاصه می‌کنید و به صحن مجلس می‌برید؟

ضمن حفظ محتوا از عبارات کوتاه تر و اصطلاحاتی که تأثیر منفی در پرونده نگذارد، استفاده می‌کنیم تا پرونده خلاصه و به مسائل مهم آن پرداخته شود.

 اسامی هم بیان می‌شود؟

ممکن است اسامی بماند یا بعضی‌ها حذف شود. شاید هم اسم نیاوریم که این موضوع بستگی به تصمیم کمیسیون دارد. ما وقت محدودی داریم و زمان ما برای قرائت این گزارش نیم ساعت است و باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم کل این گزارش را قرائت کنیم. برای همین گزارش را کوتاه و به قولی مختصر مفید می‌کنیم تا در زمان کوتاهی که مجلس در اختیارمان قرار می‌دهد بتوانم آن را قرائت کنیم. این آیین نامه مجلس است و زمانی که ساعات کار مجلس به این گونه است نمی‌توان وقت بیشتری به این موضوع اختصاص داد.

 برخی معتقدند زمانی که پرونده 100 صفحه‌ای 15صفحه می‌شود مطمئناً برخی عبارات تغییر می‌کند و بعضی از اسامی ریزش پیدا می‌کند که شاید ناشی از فشارها باشد!

این گونه نیست و دلیل اصلی را می‌توان تنها محدودیت زمانی دانست، همانند نطق‌های نمایندگان که گاهی به خاطر همین محدودیت‌های زمانی نطق نمایندگان قطع می‌شود. مطمئن باشید در این خصوص ملاحظه افراد نشده بجز اینکه تشخیص داده شود نامی از افراد آورده نشود البته در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد شد که اگر بنا باشد نام افراد آورده شود تمامی اسامی اعلام خواهد شد و در این خصوص ترجیحی نخواهیم داشت که فلان اسم باشد یا نباشد.

 به نظر کارشناسان زمانی که تخلف یک فرد قطعی شده دلیلی برای بیان نکردن اسم او وجود ندارد. شما موافق نیستید؟

خودم ایرادی در این خصوص نمی‌بینم و از طرفداران پروپاقرص آوردن اسامی هستم، چه مفسدین اقتصادی و چه اداری.

 در این چرخه بزرگ فوتبال به چند اسم رسیده اید؟

اسامی وجود دارد و بیان عدد و رقم ضروری نیست، می‌خواهید با اعدادی که خودتان در ذهن دارید،تطبیق دهید! (باخنده)

 اگر این امکان وجود دارد یک گام به جلوتر برویم و کمی از کلی گویی در خصوص فهرست افراد فاصله بگیریم.

حدود 15 الی 20 اسم می‌شود.

 این 15 الی 20 اسم شامل مربی، بازیکن، مدیر برنامه و سایر افراد می‌شود یا محدود به طیف خاصی از بدنه فوتبال است؟

این امکان وجود دارد که این اسامی بیشتر باشد البته بیشتر هم هست و این تعداد که گفتم در واقع دانه درشت‌ها به حساب می‌آیند. از سویی تأکید می‌کنم این امکان وجود دارد که نام افراد و یا تعداد آورده نشود چرا که بیان عدد موجب ایجاد توقع می‌شود. اینکه اگر بنا به اعلام اسامی شد تعداد نیز اعلام شود و امکان دارد که برخی از اسامی از قلم بیفتد و ذهنیت بدی ایجاد شود.

 تا الان به این نقطه رسیده اید؟

ما که رسیدیم اما اجازه دهید بیان اسامی و تعداد براساس روشی که در کمیسیون داریم تصمیم‌گیری شود.

 در اردیبهشت ماه سال جاری شما بیان کردید که گزارش فساد به زودی مطرح می‌شود اما این گونه نشد، چرا با گذشت حدود 7 ماه این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است؟

هر دو گزارش در اختیار من است و به زودی این موضوع را در دستور کمیسیون قرار می‌دهیم و بعد از قرائت به هیأت رئیسه می‌دهیم. هیأت رئیسه هم باید براساس قانون بدون نوبت گزارش ما را در دستور قرار دهد و می‌توانم بگویم اگر اتفاقی نیفتد، اواخر آذر(ماه جاری) در مجلس قرائت خواهد شد.

 پس از تأیید این موضوع قوه قضائیه وارد عمل خواهد شد؟

بله! بخشی از مفاد پرونده این گونه خواهد شد.

 پس شما شائبه وجود فشارها برای به تأخیر افتادن قرائت گزارش پرونده را رد می‌کنید؟

فشاری نبوده است. البته اگر اسم تهدید را نیاوریم توصیه هایی از سوی افراد مختلف داشته ایم، این‌طور تعبیر کنیم بهتر است. مثلاً توصیه هایی بوده این افراد خوب هستند و این گونه نبوده و از اینجور صحبت‌ها.

 آن اوایل شما گفتید که پشت صحنه‌ها بسیار پیچیده است با گذشت این زمان طولانی این پیچیدگی برای شما رمزگشایی شد یا باقی ماند؟

اکثریت روشن شده است. بالای 90 درصد اما صددرصد نشده چرا که همه چیز را نمی‌توان کشف کرد بخصوص که مقاومتی در یک راه وجود داشته باشد و نخواهند اطلاعات دهند، ما هم که عالم به غیب نیستیم.

 آیا در خصوص این پرونده با عواملی برخورد کرده اید که نخواهند با شما همکاری کنند؟

بله، البته کسانی که همکاری نکرده‌اند لحاظ خواهند شد و به عنوان عدم همکاری حتی به قوه قضائیه معرفی می‌شوند.

 به نظر شما یک مافیای سازماندهی شده این چارت را پیچیده کرده است؟ یعنی فوتبال ما اسیر یک مافیای سازماندهی شده است؟

قطعاً این گونه است. ساده انگاری است که بگوییم چند نفر کنار هم جمع شده و کاری را انجام داده‌اند. انجام یک کار با این حجم و گستردگی براساس فرآیند جمعی اتفاق می‌افتد و یک نفر همه کارها را انجام نمی‌دهد. هرکس نقش خودش را دارد و چند نفر با هم هماهنگ می‌شوند همان مافیا خواهند شد و قطعاً بخش هایی در این هماهنگی‌ها دیده شده است.

 کشف این مافیا چقدر به فوتبال ما کمک خواهد کرد و چه اتفاقی برای فوتبال ما خواهد افتاد؟ می‌توانیم بگوییم که فوتبال ما سالم می‌شود؟

تضمینی نیست که بتوان تمام اجزای مافیا را بیرون کشید و حذف کرد چون همه شناخته شده نیستند. از طرفی دیگر ممکن است ما با تهدیداتی مواجه شویم از باب اینکه اگر فلان اتفاق بیفتد یا فلان برخورد صورت گیرد ممکن است مثلاً فوتبال ما تعطیل شود.

 منظورتان تعطیلی فوتبال از داخل است یا تعلیق آن توسط فدراسیون بین‌المللی؟

نه منظور تعطیلی از داخل است، منتها به صلاح نیست که این کار بشود. یکی از تبعات رونمایی از پرونده این است که امکان دارد از جایی بگویند که اگر برخورد کامل شود، کار فوتبال در کشور دچار سستی می‌شود و کسی حاضر به ادامه کار در فوتبال نشود. کما اینکه با خود من بعضاً مطرح کردند اما من ترجیح می‌دهم ما واقعاً فوتبال نداشته باشیم اما فضا را از نو بسازیم.

 افرادی چون دادکان و مایلی کهن هم زمانی اعلام کردند که اگر فوتبال را یک سال تعطیل کنیم اتفاقی نمی‌افتد اما خیلی‌ها مخالف این موضوع بودند. شما با بررسی و اشراف به پرونده بگویید که این موضوع شدنی است؟

وقتی شما می‌خواهید کاری برای اصلاح و یا جراحی یک بیمار کنید ممکن است آن بیمار 6 ماه در بیمارستان باشد و کسی آن را نبیند، ایرادی نیست. متأسفانه گاهی تا حرفی زده می‌شود برخی پای هواداران را وسط می‌کشند و هواداران به نوعی دلیل توجیحی برخی از تخلفات شده‌اند. هوادار زمانی که بفهمد از پولش سوء‌استفاده می‌شود طبیعتاً به ادامه وضع موجود رضایت نمی‌دهد و راضی است که فوتبال یک فصل یا دو فصل تعطیل شود و بدون مشکل کار پیش برود تا کارها درست شود چرا که هواداران دخالتی در این پرونده ندارند.

 باتوجه به موجودیت پرونده چند درصد احتمال می‌دهید که مرجع قضایی و یا ارکان تصمیم گیر از جمله خود شما به آن نقطه برسید که فوتبال را تعطیل کنید؟

اگر لازم باشد این اتفاق می‌افتد. در حال حاضر در مرحله تصمیم نیستیم اگر برسیم به آن نقطه تصمیم‌گیری می‌شود همانند قضیه حج عمره. تعطیلی حج عمره را ما در کمیسیون تصمیم‌گیری کردیم و دولت هم خوشبختانه این تصمیم کمیسیون را تأیید و اجرا کرد. موضوع فوتبال که مهم تر از حج عمره نیست. تعطیلی فوتبال امکان پذیر و شدنی است به شرطی که لازم باشد. یعنی اصلاحات و حل مشکلات فوتبال وابسته به تعطیلی آن باشد. شاید هم این‌طور نشود و لیگ ادامه یابد و ماهمزمان یک تعداد از مدیران و مسئولان را که در موضوع فساد نقش داشته‌اند کنار بگذاریم.

 فکر می‌کنم گرایش مردم هم به این سمت باشد که افراد خاطی حداقل کنار بروند چرا که خودتان به این موضوع اشاره داشتید که نام افراد مشهوری در این پرونده وجود دارد. مردم مطمئن هستند که اگر این موضوع اعلام شود قطعاً افراد مشهوری هم در این موضوع دخیل خواهند بود.

ضمیر، مرجعش را پیدا می‌کند و رسیدن مردم به نام این افراد چندان سخت نیست.

 آیا مفسدان فوتبالی، اهداف سیاسی را هم دنبال کرده‌اند؟

نه ما سیاسی را به آن معنا ندیده‌ایم. بیشتر همان فساد اقتصادی است. 

 شما 100 نفر را از طیف‌های مختلف برای این پرونده دعوت کردید، مبنای دعوت چه بوده؟ فقط اطلاعات گرفتن بوده  یا در این دعوت ازچرخه فساد هم حضور داشتند؟

بله! آن افرادی که دعوت شدند به نوعی متهم هستند یا نقش دارند. تعدادی از افرادی که دعوت شدند هم تنها برای گرفتن اطلاعات بود.

 گفته می‌شود یکی از ارکان اصلی فساد بخش‌های انضباطی فدراسیون در مقاطع مختلف است. حتی شائبه‌ای در خصوص خرید و فروش آرا هم وجود دارد! این را تأیید می‌کنید؟

این که شائبه آن چه بوده از آن بگذریم. پاسخی در این باره ندارم(باخنده). اما کمیته‌های مختلف فدراسیون فوتبال در این پرونده مطرح هستند؛ از جمله کمیته اخلاق و کمیته داوران.

 براساس صحبت‌های آقای آذین تخلفات فدراسیون فوتبال ما محرز شده این تخلفات در چه سطحی و در چه مواردی است؟

اصل موضوع به فدراسیون برمی‌گردد. مدیریت این مجموعه بزرگ با فدراسیون است، فدراسیون مستقل است و اساسنامه مستقلی دارد و وزارت ورزش دخالتی در موضوع ندارد پس هرچه هست فدراسیون باید پاسخگو باشد.

 خود کفاشیان چقدر توانسته در خصوص پرونده فساد به شما کمک کند؟

کفاشیان خیلی کم.

 نخواست کمک کند؟

به نظر می‌آید جزو افرادی است که نخواست به ما و این پرونده کمک کند.

 چرا؟ شما از او خواستید؟ دو ماه دیگر انتخابات فدراسیون را در پیش داریم هنوز ابهامات مالی فدراسیون پابرجاست و فدراسیون نتوانسته تراز مالی خود را به درستی ارائه دهد...

بالاخره این موارد می‌تواند موانعی برای احراز صلاحیت بعضی‌ها برای ادامه مسئولیت‌شان به وجود بیاورد.

ایران
نظرات بینندگان