arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

بهداشت جهانی از آنفلوانزا در ایران باخبر بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از 46 نفر از ایرانی‌ها در سه استان کرمان، کرمانشاه و سیستان‌و‌بلوچستان به دلیل ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند.

به نوشته روزنامه وقایع اتفاقیه، هرچند که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند، تلفات آنفلوانزا در سال ۹۴ بیش از سال‌های دیگر نبوده است، اما همه‌گیری ناگهان شیوع آنفلوانزای در چند استان، تصاویری که از شرایط حاکم بر کرمان منتشر شد، همچنین روایتی از وزیر بهداشت که گفت آنفلوانزا در ایران وحشی‌تر شده و اعلام مرگ ۴۶ نفر که درنتیجه ابتلا به این بیماری بوده است، نگرانی‌هایی زیادی را در تمام شهرها ایجاد کرد. برخی معتقدند، منشأ این بیماری ویروسی، احتمالا مسافرانی هستند که از خارج کشور به ایران می‌آیند. بنابراین با استناد به پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت، شیوع این بیماری فصلی در هفته‌های آینده در سایر استان‌های کشور دور از انتظار نیست.

بررسی وضعیت متوفیان نشان می‌دهد، ویروس آنفلوانزا به‌ تنهایی موجب مرگ این افراد نشده و نارسایی قلبی و تنفسی این افراد نیز در فوت آنها مؤثر بوده است. به همین دلیل، برخی افراد و گروه‌های ویژه بیش از دیگران، در معرض ابتلا به آنفلوانزای فصلی قرار دارند، اما هم‌زمان بحث‌های مطرح شده که نشان می‌دهد، وزارت بهداشت، آن‌طورکه باید برای مقابله با آنفلوانزا در این فصل و در شهرهای در معرض خطر آمادگی نداشته است. هم‌زمان بررسی‌های خبرنگار «وقایع اتفاقیه» از فصل آنفلوانزا در سایت سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، این سازمان یک ماه پیش و در ماه نوامبر وجود آنفلوانزا را در ایران پیش‌بینی کرده بود و ایران را جزء مناطق با شیوع بالا در دنیا معرفی کرده بود.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی کشورهای ایران، عربستان، عراق، افغانستان، پاکستان، هند و برخی کشورهای آسیای جنوب‌شرقی از کانون‌های این بیماری هستند. با این حال مسئولان وزارت بهداشت این اتفاق را طبیعی می‌خوانند. به‌طوری‌که سیدحسن هاشمی در یادداشتی پس از سفر به کرمان نوشت: «هر سال ٢٠درصد جمعیت به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند که امری طبیعی است. تأکید می‌کنم افرادی که به عنوان قربانیان این بیماری معرفی شده‌اند، اغلب دارای بیماری زمینه‌ای دیگری بوده‌اند و هیچ‌یک از هم‌وطنان از‌دست‌رفته، فقط به دلیل آنفلوانزا فوت نکرده‌اند. به مردم اطمینان می‌دهم جای هیچ نگرانی نیست. با کمبود دارو یا لوازم پزشکی هم اصلا مواجه نیستیم. توصیه می‌کنم با رعایت بهداشت فردی و مراقبت‌های لازم، از ابتلا به بیماری پیشگیری کنیم؛ به‌ویژه تا آخر فصل سرما که این ویروس در کمین نشسته است».

از سوی دیگر ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت بهداشت در مواجهه با آنفلوانزا شوکه شده است، می‌گوید: «این مسئله اصلا صحت ندارد، آنفلوانزا همه‌ساله در بسیاری از کشور‌های جهان، رخ می‌دهد و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، این تصور که این بیماری بی‌خبر می‌آید درست نیست و ما آمادگی کامل را در این رابطه داشته‌ایم».او ادامه می‌دهد: «علتی که امسال آنفلوانزا بیشتر توجه شد، حساسیت‌های رسانه‌ای بود و سفر وزیر بهداشت به کرمان به خاطر این بود که هم نگرانی‌ها در این باره برطرف شود و هم اطمینان بدهند که این بیماری در حال کنترل است و جای نگرانی نیست. آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته 86 نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا در کشور جان خود را از دست دادند و وزارت بهداشت معتقد است که امسال مسئله خیلی بزرگ جلوه داده شد که باعث ایجاد استرس در مردم شده است. البته در گیرودار رسیدن خبرهای تلفات و شیوع آنفلوانزا گفته شد: یک بیمار هم در ورامین به دلیل این بیماری جان سپرده است، اما وزارت بهداشت این مورد را رد کرد. معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: پای آنفلوانزا به تهران نرسیده است و هیچ مورد فوتی آنفلوانزا در تهران نداشتیم.
نظرات بینندگان