arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۴۹۲
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

زنگنه: لغو کامل تحریم نفتی ایران در روزهای آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر نفت با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ نفت جهان می‌توانند شعب خود را در ایران تاسیس کنند، اعلام کرد: تحریم‌های نفتی ایران در چند روز آینده به طور کامل لغو می‌شود.
 
 بیژن زنگنه امروز در دوازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به نهایی شدن روند مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ١+٥  و لغو تحریم‌ها در روزهای آینده گفت: با لغو تحریم‌ها صنعت پتروشیمی ایران قدم به دوران جدید خواهد گذاشت و می توانیم به تحقق کامل برنامه های موجود در چشم انداز ٢٠ ساله کشور امیدوار باشیم.
 
وزیر نفت با اشاره به اجرای سیاست‌های اصل ٤٤ در صنعت پتروشیمی ایران، تصریح کرد: هم اکنون محوریت توسعه این صنعت به بخش خصوصی و تعاونی ها واگذار شده و مهمترین بحث در این صنعت، تأمین پایدار خوراک و ایجاد زیرساخت‌ها از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
 
این عضو کابینه دولت با تأکید بر اینکه برای صنعت پتروشیمی ایران جهش بزرگی را برنامه ریزی کرده ایم، اظهار داشت: براساس قیمت‌های محصولات پتروشیمی در سال ٩٢، ارزش محصولات پتروشیمی ایران براساس برنامه ریزی‌ها به ٧٠ میلیارد دلار خواهد رسید که تحقق این هدف نیازمند سرمایه گذاری عظیم، فناوری روز و بازاریابی است.
 
این مقام مسئول، تأمین خوراک را مهمترین بحث کنونی صنعت پتروشیمی دانست و افزود: ایران خوراک به اندازه کافی در سواحل خلیج فارس برای مجتمع و طرح‌های جدید دارد و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در طرح های جدید تولید اتیلن‌ها از ان. جی. ال و اتان و پروپان برنامه ریزی شده است.
 
زنگنه با یادآوری اینکه براساس برنامه ریزی انجام گرفته، تولید اوره از ۴.۵ میلیون تن کنونی به ١٣ میلیون تن و متانول از ٥ میلیون تن کنونی به ١٥ میلیون تن خواهد رسید، اظهارداشت: علاوه بر این، با تکمیل فازهای پارس جنوبی تا سال ٢٠١٧ میلادی اتان، پروپان و نفتا به اندازه کافی برای طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی به عنوان خوراک وجود خواهد داشت.
 
وی ادامه ادامه : همچین با تکمیل طرحهای پالایشگاهی کشور تا ٣ سال آینده، نفت سفید و نفت کوره مازاد بر نیاز کشور وجود خواهد داشت که می تواند خوراک صنایع پتروشیمی شود.
 
وزیر نفت با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های سرمایه گذاری در ایران دسترسی به خوراک مناسب است، تاکید کرد: با تکمیل طرح‌های پالایشگاهی در بخش نفت و گاز بیش از ١٢ میلیون تن ال پی جی، ٤,٥ میلین تن اتان، ١٣ میلیون تن نفتا علاوه بر خوراک‌های موجود آماده تخصیص به سرمایه گذاران است، ضمن آنکه خوراک گاز نیز به اندازه کافی در دسترس سرمایه گذاران قرار دارد.
 
زنگنه، سیاست وزارت نفت را حمایت از بخش خصوصی و تعاونی های فعال در صنعت پتروشیمی دانست و گفت: همزمان با حمایت از سرمایه گذاران داخلی تمایل داریم سرمایه گذاران خارجی نیز در این صنعت حضور داشته باشند.
 
وزیر نفت با اشاره به دسترسی به فناوری های پیشرفته در صنعت پتروشیمی، افزود: ایران از ادامه همکاری موثر با شرکت‌های تراز اول به منظور انتقال فناوری استقبال می کنیم.
 
وی با بیان اینکه ایران پس از تحریم با ایران پیش از تحریم بسیار متفاوت است، ادامه داد: شرکت‌های خارجی که پیش از این در ایران حضور داشته اند، می توانند به نام خودشان در ایران شعبه تاسیس کرده و با حمایت ما به انتخاب شرکای راهبردی ایرانی در این زمینه اقدام کنند.
 
این عضو کابینه دولت، ایران را مرکز ثقل انرژی در منطقه دانست و افزود: ارزان ترین نیروی تحصیلکرده، دسترسی به بازارهای منطقه و داشتن منابع انرژی از جمله مزیت‌هایی است که سرمایه گذاری را در ایران از توجیه اقتصادی برخوردار می کند.
 
زنگنه، سیاست وزارت نفت را حضور در عرصه بین‌المللی بازرگانی پتروشیمی دانست و تاکید کرد: از جمله تصمیم های مهم در این زمینه واگذاری اجرای طرحهای ان جی ال به بخش خصوصی و تعاونی است.
 
وی همچنین با بیان اینکه از اجرای واحدهای پروپیلین در داخل سرزمین حمایت می کنیم، افزود: اصرار داریم تاسیس این واحدها همراه با ایجاد صنایع پایین دستی باشد، ضمن اینکه به دنبال این نیستیم تا پروپیلین را صادر کنیم بلکه تاکید داریم تا از آن محصولات دیگری را ساخته و صادر کنیم.
 
زنگنه با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی دولت و وزارت نفت برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، افزود: بر این اساس بالاترین تخفیف در قیمت خوراک تا ٣٠ درصد برای احداث زنجیره های پایین دستی دیده شده که این اختیار از سوی دولت در اختیار وزارت نفت قرار داده شده است.
 
وزیر نفت ، مهمترین نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی را رگولاتوری در این صنعت دانست و ادامه داد: از دیگر وظایف این شرکت جلوگیری از اقدام‌های برهم زننده رقابت سالم است.
منبع: مهر
نظرات بینندگان