arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۴

ورود گواهی نامه تقلبی به بازار/انتظاراتی که هیچ وقت محقق نشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان بین‌المللی استانداردسازی که معمولاً به نام ایزو شناخته می‌شود، مؤسسه بین‌المللی تعیین استاندارد متشکل از نمایندگان موسسات استانداردسازی ملی است. این سازمان غیردولتی در سطح وسیع به وضع استانداردهای کلی و جزئی برای هماهنگ کردن استانداردهای متفاوت جهانی می‌پردازد تا مبادلات صنایع و فنون مختلف را در یک راستا هماهنگ کند.
 
بر همین اساس نیز گواهینامه ایزو به جهت ارتقای سطح کیفیت مدیریتِ بخش های مختلف تولید توسط گواهی دهندگان منتخب جهانی صادر می شود و اگر مقررات و استانداردهای آن اجرایی نشود مورد تایید سطح بین المللی نیست.در کشور ما نیزبحث صدور گواهینامه ایزو تحت نظارت و کنترل سازمان ملی استاندارد است که حق راي کامل براي هر کميته فني ايزو دارد.
 
براساس این گزارش گفتن این نکته خالی از لطف نیست که  جای خالی یک سازمان گواهی دهنده داخلی حسابی جیب سازمان های خارجی را پر کرده و برخی از گواهینامه هایی که از سوی سازمان های مربوطه در داخل کشور صادر می شوند مورد قبول کشورهای پیشرفته نیست چرا که ایزو در عرصه های بین المللی مقررات و استانداردهای خاص خود را دارد که اگر رعایت نشود مورد تایید سطح بین المللی نیست.
 
اما با این روند داستان گواهی نامه کیفیت داخلی به کجا خواهد رسید و کی قرار است خلا آن پر شود، فرشید شکر خدایی  نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نبود یک سازمان گواهی نامه داخلی موجب شده که تولید کنندگان ما از نهاد اعتبار دهنده استرالیا،آلمان و انگلیس استفاده کنند.
 
گفتنی است در چند سال اخیر از گواهی نامه ایزو در داخل کشور به جای نظام کیفیت تنها خود برگ گواهی مانده و همین امر بی اعتمادی مردم نسبت به گواهی نامه های ایزو را به همراه داشته است.
 
در این راستا نائب رئیس انجمن مدیریت کیفیت اظهار داشت: مسئولان بسیاری از شرکت ها با تعیین صلاحیت و برندهای متفرقه کم ارزش چینی و هندی بدون تعیین صلاحیت گواهی صادر می کنند.
 
وی افزود: در واقع وقتی امتحان رانندگی می دهیم یاد گرفتن رانندگی اصل نفعی است که برده ایم وتنها آن برگه کاغذ نشان دهنده مهارت رانندگی است و باید گفت که نظام کیفیت باعث ماندگاری شرکت خواهد شد  نه گواهی نامه های ایزو که در قالب یک برگه کاغذ است .
 
نکته حائز اهمیت در این میان این است که بازرسی های به اصطلاح ممیزی که توسط سازمان های گواهی دهنده بعد از پرداخت هزینه های آن برای پرداخت ایزو انجام می شود پشت برگه این گواهی نامه ها قرار گرفته است.
 
همچنین فرزین انتصاریان رئیس انجمن مدیریت کیفیت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: متاسفانه شاهد هستیم  که رقم های بسیار پایین تری برای صدور گواهی نامه های ایزو صورت می گیرد و همین امر موجب شده که دسترسی به این گواهی نامه ها کاری سهم الوصول باشد و از طرفی به طبع آن ارزیابی ممیزی به صورت کامل صورت میگیرد.
 
حال در این میان مسئولان مربوطه که یک سر دارند و هزار سودا گاهی اوقات فراموش می کنند که به گواهی نامه های ایزو نظارتی داشته باشند و حال در چنین شرایطی با تخلف برخی مسئولین شرکت ها مبنی بر گواهی نامه های بی کیفیت مواجه می شویم.
 
****گواهی نامه ایزو نشان دهنده مرغوبیت انواع کالاها
 
محمد طاهری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  از سالهای متمادی گذشته تا کنون کشورهای صنعتی و پیشرفته برای مرغوبیت انواع کالاها و محصولات خود از گواهی نامه های ایزو استفاده میکند واکنون گواهی نامه های ایزو در اقتصاد کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نیز مطرح است.
 
وی افزود:در حال حاضر کشور ما از نظر مرغوبیت کالا جز کشورهای مطلوبی نیست به طوریکه در اکثر مواقع کیفیت محصولات مرغوب نبوده و باید گفت که در سالهای اخیر تلاش هایی زیادی در این راستا صورت گرفته چرا که کشورهای خریدار به رعایت استانداردها توجه ویژه ای دارند.
 
طاهری در ادامه گفت: با توجه به اینکه محصولات لبنی از کیفیت خوبی برخوردارند اما متاسفانه در چند وقت اخیر شاهد مشکلاتی در این زمینه بوده ایم که خوشبختانه رفع شده، اما نباید فراموش کرد که خط تولید به علت فرسوده بودن نیاز به بازسازی و به روز شدن دارد.
 
وی بیان کرد: در واقع واحد های تولید خودرو در کشورهمه مربوط به 20 سال گذشته است در حالیکه جهان صنعتی پیشرفت کرده و در مرزی قرار گرفته که این نوع تولیدات قابل عرضه نیست.
 
کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بنابراین رعایت ایزو بابت کیفیت و مرغوبیت محصول در بازار های داخلی و خارجی بایستی مورد توجه قرار گیرد .
 
وی یادآورشد: ایزو اجتماعی یک نوع فرهنگ سازی برای تولیدکنندگان به وجود می آورد تولیدکنندگان زمانی می توانند به عنوان یک تولید کننده اقتصادی  در جامعه مطرح باشند که تولیداتشان دارای استاندارهای لازم است.
 
 
گفتنی است تنها راه حل برای سامان دادن و خاتمه دادن به وضعیت بازار گواهی نامه های تقلبی تنها یک سازمان گواهی دهنده و نظام اعتبار دهنده در داخل کشور است.
نظرات بینندگان