arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

بازگشایی مدارس بنغازی پس از یک سال و نیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه از بازگشایی مدارس شهر جنگزده بنغازی لیبی پس از گذشت یک سال و نیم تعطیلی خبر داد.
 
 این خبرگزاری فرانسوی، کلاس های درس دانش آموزان بنغازی درست در 500 متری صحنه شدیدترین درگیری ها بین نیروهای دولتی و گروه های مسلح در طول 18 ماه گذشته واقع شده است.
 
یک دختر 13 ساله که در حال رفتن به کلاس درس بود، گفت: از اینکه به مدرسه برگشتم، بسیار خوشحالم. همه چیز عادی است. من ترسی ندارم.
'عبدالعزیز الدینالی' که دو فرزندش را به مدرسه می رساند، گفت: ان شاء الله با بازگشایی مدارس، امنیت نیز به بنغازی برخواهد گشت.
 
مدارس بنغازی در اواسط سال 2014 تعطیل شد و هیات مدیره تعلیم و تربیت محلی به دانش آموزان اعلام کرد که دروس را در خانه هایشان مطالعه کنند و فقط برای دادن امتحان به مدارس بیایند.
شبه نظامیان تحت حمایت اسلامگرایان، تابستان 2014 بنغازی را تصرف کردند و دولتی را که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده بود، وادار به فرار به شرق لیبی کرند.
 
از شروع سال 2014 تا ماه گذشته، حدود 2 هزار نفر در بنغازی کشته شدند و طبق اعلام سازمان ملل، حدود یکصد هزار نفر از خانه هایشان گریختند.
امروز تنها یک سوم از 254 مدرسه بنغازی بازگشایی شد. همزمان با بی خانمان شدن هزاران نفر، 64 مدرسه به پناهگاه این افراد تبدیل شد.
 
نمایندگانی از 16 کشور اروپایی و عربی و سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب، روز یکشنبه در نشست بین المللی رم درباره لیبی، ضمن درخواست از همه طرف های درگیر در این کشور، از تلاش های مردم لیبی برای تبدیل کشورشان به کشوری امن، دمکراتیک، مرفه و متحد و جایی که مردم آن با یکدیگر در صلح باشند و حاکمیت قانون در آن احیا شده باشد، حمایت کردند.
 
فرستاده سازمان ملل به لیبی روز جمعه اعلام کرده بود، جناح های رقیب این کشور با تعیین 16 دسامبر (25 آذر) به عنوان روز امضای توافقنامه دولت وحدت ملی تحت حمایت سازمان ملل موافقت کردند.
 
سازمان ملل از یک سال پیش برای ترغیب دو دولت رقیب و جناح های مسلح لیبی برای پایان دادن به درگیری در حال گفت وگو با آنهاست.
 
در لیبی هم اکنون دو دولت بر سر کار است. دولت نخست کنترل شهر طرابلس (پایتخت) را برعهده دارد که از سوی کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نمی شود و از سوی بخشی از مخالفان مسلح و فعال در سرنگونی دولت معمر قذافی (حاکم سابق لیبی) تشکیل شده است.
دولت دیگر که از سوی کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده پس از اخراج از پایتخت (طرابلس) به بندر کوچک 'بریقه' رانده شده و هم اکنون در این شهر مستقر است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان