arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴
معاون سازمان توسعه تجارت:

اختصاص یارانه تسهیلات بانکی به صادرات/ 500 میلیون تومان برای صادرکنندگان ملی

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جغرافیای صادراتی متفاوت شده و دیگر کسی جغرافیای صادراتی را با جغرافیای کشور همسان نمی بیند و این روش تمام شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران از اختصاص یارانه تسهیلات بانکی(کمک سود) به صادرکنندگان خبر داد واظهار کرد: به صادرکنندگان معمولی حداکثر 300 میلیون تومان و به صادرکنندگان ملی مبلغ 500 میلیون تومان پرداخت می شود.

اختصاص یارانه تسهیلات بانکی به صادرات/ 500 میلیون تومان برای صادرکنندگان ملیمودودی در حاشیه همایش تجلیل از صادرکنندگان استان گفت: درصدد هستیم تا این یارانه را به کالاهایی که دارای ارزش افزوده بالایی هستند پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای این امر 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، افزود: پرداخت یارانه تسهیلات بانکی از طریق بانک های عامل انجام می شود و این سازمان در قالب شش درصد از بهره بانکی را به آن ها اختصاص می دهد.

مودودی اظهار کرد: از سوی دیگر مجوز پرداخت 50 میلیارد تومان نیز در قالب کمک های تجاری از سازمان مدیریت برنامه ریزی گرفته شده است که در قالب کمک های نرم افزاری و برای انجام کارهایی همچون شرکت در نمایشگاه ها، اعزام و پذیرش هیات های تجاری پرداخت می شود.

وی در پاسخ به این سوال که پرداخت جوایز صادراتی به کجا رسید؟ بیان کرد: این جوایز به رغم اینکه سال ها پرداخت شد اما در تقویت صادرکنندگان و صادرات موثر نبوده و ما در صدد هستیم حمایت های خود را در قالب دو مورد فوق که بیان شد، پرداخت کنیم.

هنوز 10 درصد از صادرات پارسال عقب هستیم

مودودی میزان صادرات انجام شده طی سال جاری را 29میلیارد و 630 میلیون دلار بیان کرد و گفت: هنوز 10درصد نسبت به سال گذشته عقب هستیم.

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران میزان واردات را نیز 27 میلیارد و 300میلیون دلار بیان کرد.

وی تصریح کرد: امسال برای اولین بار تراز جاری ایران مثبت شد.

رقابت در تفکر صادراتی ما غایب است

معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: هنوز رقابت در تفکر صادراتی ما غایب است.

مودودی با اشاره به اینکه 12سال است با تحریم ها مواجه ایم و آن را حس کردیم، افزود: تیم مذاکره کننده تلاش های زیادی برای رفع آن ها انجام داده اند، و تعدادی از افراد بر این معتقد هستند که با رفع این تحریم ها مشکلات حل خواهند شد اما این طور نیست.

وی ادامه داد: اگر این سنگ و دیوار نیز برداشته شود اما جاده رقابت وجود دارد، و در شرایط فعلی، دنیا در حوزه تجارت دچار یک دگردیسی شده است.

وی با بیان اینکه 12سال علیه ایران صحبت کردند، تهمت زدند و ایران هراسی کردند اما طی چند ماه اخیر و بعد از مذاکرات شاهد رفت و آمد هیات های تجاری مختلفی به ایران هستیم، تاکید کرد: اما نباید خیلی به این رفت و آمدها خوش بین باشیم چرا که دنیا دچار رقابت شده و این به دلیل آن است که انبارهای آن ها انباشتی از کالا شده است.

مودودی با طرح این سوال که روابط اقتصادی ایران هموارتر شود و برندهای ما پیشرفته تر شود آیا می توان صادرات را تقویت کنیم، اظهار کرد: هنوز ما با پارادایم های قدیم در خصوص صادرات صحبت می کنیم اما آیا هم اکنون برند و تولید صادرات محور پارادایم بازار است؟ و مگر غیر از آن است که زعفران ایران در دنیا بهترین کیفیت و برند را دارد ولی چرا نتوانسته ایم از آن بهره چندانی ببریم؟

وی توضیح داد: یک بار دیگر به مهندسی مجدد در حوزه تفکر و نگاه به امر صادرات نیازمندیم و این امر باید در خود دولت نیز انجام شود.

مودودی تصریح کرد: برای اولین بار تراز تجاری ایران مثبت شد و حجم صادرات از واردات پیشی گرفت اما تا آن فلسفه و نگرش اصیلی که باید در حوزه تجارت داشته باشیم، فاصله داریم.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جغرافیای صادراتی متفاوت شده و دیگر کسی جغرافیای صادراتی را با جغرافیای کشور همسان نمی بیند و این روش تمام شده است.

وی با اشاره به اینکه باید دو رویکرد سرمایه گذاری و آوردن سرمایه گذار خارجی را داشته باشیم، تاکید کرد: ایران کشور فقیری نیست و نیازی به سرمایه ندارد اما نیاز دارد تا با آوردن سرمایه گذارهای خارجی آموزش ببیند و تقویت شود تا توان رقابت با خود آن ها را پیدا کند.

وی افزود: ما اعتقاد بر این داریم که رقابت در تفکر صادراتی ما غائب است و آن به خاطر این است که مدام حمایت کرده ایم و هنوز هم حرف از پرداخت جوایز صادراتی می زنیم.

مودودی ادامه داد: اگر مرزها باز شود و به WTO متصل شویم عمده ای مشکلات حل می شود هر چند که بسیاری بر این باورند که این امر موجب فلج شدن اقتصاد کشور می شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون 162 کشور عضو WTO هستند اما هم اکنون آن ها به سمت اتحادیه های منطقه ای رفته اند اما ما چه قدر با همسایه های خود در ارتباط هستیم و این سهم را افزایش داده ایم.

مودودی با بیان اینکه هم اکنون ترکیه سهم زیادی از صادرات کالا به عراق و روسیه داشته و این میزان در حال کاهش است، گفت: اما چه برنامه ای در خصوص به دست گرفتن این بازارها داریم و باید بخش خصوصی به سوی ایجاد شرکت های مگا سایز و تخصصی گام بردارند و در حال حاضر جای این شرکت ها در ایران خالی است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان