arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

رفع محدودیت سرویس تماس تصویری اینترنت موبایل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر شورای عالی فضای مجازی از رفع محدودیت سرویس تماس تصویری اینترنت موبایل ظرف ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: آیین نامه اینترنت پاک نیز تدوین می شود.

ابوالحسن فیروزآبادی امروز در حاشیه مراسم افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی الکامپ در جمع خبرنگاران گفت: منتظر تدوین پیوست فرهنگی فضای مجازی برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی هستیم و در صورت تصویب این پیوست، موضوع تماس تصویری نیز حل خواهد شد. پیش بینی می شود ظرف ۶ ماه آینده، موضوع ممنوعیت تماس تصویری مرتفع شود.

وی با اشاره به موضوع نظارت بر شبکه های اجتماعی نیز گفت: بعضی از موضوعات شبکه های اجتماعی مربوط به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است و چنانچه نیاز باشد، ما در این زمینه ورود می کنیم و حتی ممکن است پیشنهاداتی را نیز به کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ ارائه دهیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه موضوع اینترنت پاک و ایمن در کارگروه های شورای عالی فضای مجازی مطرح و آئین نامه آن در حال تدوین است، افزود: تدوین این آئین نامه می تواند در موضوع شبکه های اجتماعی و ساماندهی این فضا نیز تاثیرگذار باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با انتقاد از حجم تولید محتوای دیجیتالی در کشور در سطح پایین قرار دارد، گفت: بیشترین حجم ترافیک اینترنتی در کشور در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد.
وی دومین الزام مد نظر در فضای مجازی را توجه به گسترش بازار کار عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون کشور 22 میلیون نفر نیروی کار دارد که 4.5 میلیون نفر از آنها دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر از آن بوده و پیش‌بینی می‌شود ظرف چهار سال آینده 4.5 میلیون نفر دیگر نیز به این جمع اضافه شوند. بر این اساس تا چهار سال آینده به ازای هر دو نفر فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی و بالاتر، یک نفر نیروی غیر تحصیلکرده و کمتر از کارشناسی وارد بازار کار می‌شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: بر این اساس در برنامه ششم توسعه، موضوع گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتالی مورد تاکید جدی قرار گرفته است.

فیروزآبادی با بیان اینکه برای توسعه این بخش نباید به صورت نامتوازن عمل کنیم، گفت: نباید تنها به توسعه زیرساخت‌ها توجه کرد‌ و موضوع ایجاد محتوا و اشتغال را جدی نگرفت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به نگرانی‌های موجود از نظام ناکارآمد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، خاطرنشان کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم نظام کارآمدی در این بخش تدوین کنیم و شاهد هستیم که موضوعات قانونگذاری، تعرفه‌گذاری و پروژه‌هایی مانند شبکه‌های توزیع محتوا و مراکز تبادل ترافیک و بخش‌های اقتصادی در این حوزه شکل نگرفته است.

وی با بیان اینکه در بخش اقتصاد الکترونیکی نیز به موضوعاتی همچون اعتبار الکترونیکی و کیف پول الکترونیکی نرسیده‌ایم، افزود: تا زمانی که این ساز و کارها شکل نگیرد، بخش اقتصاد دیجیتالی در کشور توسعه نخواهد یافت.

فیروزآبادی با اشاره به وجود 22 میلیون گوشی هوشمند در کشور که در حوزه اپراتوری مخابرات شکل گرفته است، گفت: اما از نظر حجم ترافیک اطلاعات، شاهد آمار پایین و سطح پایین نسبت به سایر کشورها هستیم.

وی گفت: بیشترین حجم و ظرفیت ترافیک شبکه ارتباطی کشور در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد و این در حالی است که باید این ظرفیت را به بخش محتوای دیجیتالی در حوزه اقتصاد تخصیص دهیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: باید 200 گیگابیت در ثانیه از ترافیک ارتباطی کشور به بخش محتوا در حوزه اقتصاد تخصیص یابد؛ در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات می‌تواند ساز و کار مشخصی را تدوین کند.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از اقتصاد ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به پیاده‌سازی اپراتوری موبایل در کشور است که این موضوع را باید به سایر بخش‌های ICT نیز تعمیم دهیم تا شاهد توسعه اقتصادی باشیم.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، شدت رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از سایر بخش‌ها است، گفت: هم‌اکنون نسبت صادرات صنعت در حوزه ICT به کل صادرات رقمی معادل 145 هزارم درصد است و این اصلاً قابل قبول نیست.

دبیر شورای عالی فضای به فعالان خصوصی توصیه کرد که بعد از برداشتن تحریم‌ها، حواسشان به این بخش باشد و ثروت جمع‌آوری شده در دوران تحریم‌ را به خارجی‌ها ندهند.



منبع: مهر
نظرات بینندگان