arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

چند عطسه و چند سرفه؛ ۲۵ هزار تومان/ بازار ماسک با آنفلوآنزا و آلودگی هوا سیاه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از دیروز تا به الان آسمان شهر را دود سیاهی پوشانده است و تا چشم کار می‌کند سیاهی است و خبری از ابر و ستاره در آسمان نیست. این آلودگی تا حدی شدید شده است که هوا روی سینه سنگینی می‌کند و نفس‌ها به شماره افتاده است و وزیر بهداشت به مردم به ویژه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم و بیماری‌های قلبی و ریوی دارند، حضور در این فضا را هشدار داده است. 

روز گذشته بنا بود جلسه‌ای برای کنترل این وضعیت در وزارت بهداشت برگزار شود اما این اتفاق نیافتاد. استفاده از ماسک‌های بهداشتی در این هوا از موضوعاتی است که در این دو روز و احتمالا چند روز آینده باید حائز اهمیت قرار گیرد و از آنجایی که مسئله آنفلوآنزا در کشور نیز موجب ایجاد جوی برای یکسری سود جویی‌ها در کشور شد و انبارهای ماسک بهداشتی که تا کنون مملو از ماسک بود، به طور کامل تخلیه شدند اما نه به قیمت مناسب و قانونی بلکه به علت سود جویی‌های عده‌ای در بعضی مناطق با قیمت‌های گزاف به مردم غالب شد. 

بنابراین آلودگی هوا نیز مزید بر علت شد و در حال حاضر ماسک‌های بهداشتی خواهان زیادی پیدا کرده است اما این ممکن است بازار را برای افراد سود جو بیش از پیش گرم‌تر کند به همین دلیل برای جلو گیری از سود جویی‌های بیشتر نیاز به تدابیر مسئولین مربوطه و هوشیاری مردم می‌باشد. 

نبض ریه‌های شهر به شماره افتاده است
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در خصوص مسئله آلودگی هوا که در این دو روز به صورت جدی با آن مواجه هستیم، گفت: متاسفانه مسئله آلودگی هوا برای مردم به یک امر طبیعی تبدیل شده است در حالی که وضعیت آلودگی هوا بسیار جدی می‌باشد. امیدواریم تمهیدات لازم و ضروری فراهم گردد تا آلودگی تا حدی کنترل شود. آنچه من به عنوان یک شهروند می‌بینم ما هر سال با مشکل آلودگی هوا بویژه در این فصل مواجه هستیم. از مردم می‌خواهیم که تا حد امکان در این وضعیت در محیط بیرون حاضر نشوند به ویژه افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل بیماری‌های قلبی، ریوی و آسم دارند چرا که ممکن است موجب وخیم شدن بیماری آن‌ها گردد. 

آنفلوآنزا انبار‌ها را از ماسک خالی کرد
دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص استفاده از دارو و ماسک و ظرفیت تامین آن‌ها می‌گوید: درست است که در این روز‌ها به علت شیوع آنفلوآنزا در برخی مناطق ماسک‌های بهداشتی و داروهای زیادی مصرف شده است ولی خوشبختانه هیچ گونه کمبودی در دارو و ملزومات نداریم و مردم از این بابت احساس نگرانی نداشته باشند. ماسک‌ها برای افرادی که با بیماران مبتلا به آنفلوآنزا برخورد دارند الزامی است. ماسک‌های بهداشتی در تمام داروخانه‌های سراسر کشور وجود دارد و هیچ کمبودی از این بابت احساس نمی‌شود. 

جولان سودجویان و دلالان این بار با ماسک! 
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص جوی که برای عده‌ای از افراد سود جو با به راه افتادن موج بیماری آنفلوآنزا ایجاد شد، عنوان کرد: متاسفانه در اثر موج بیماری آنفلوآنزا در کشور جوی برای سود جویی عده‌ای از افراد سودجو فراهم گردید تا جایی که در کرمان عده‌ای این ماسک‌های بهداشتی را با قیمت‌های گزاف به مردم می‌دادند که این افراد قطعا شناسایی می‌شوند و به عنوان متخلف با آن‌ها برخورد جدی خواهد شد. از مردم عزیز می‌خواهیم که تحت تاثیر جو ایجاد شده قرار نگیرند و فرصت سودجویی به این افراد را ندهند. 

بازار سیاه ماسک در کرمان
این صاحب نظر در خصوص قیمت ماسک‌های بهداشتی بیان کرد: قیمت ماسک‌های بهداشتی از ۱۰۰ تومان تا ۳ هزار تومان می‌باشد ولی در این مدت عده‌ای از افراد سودجو در جو ایجاد شده ماسک‌ها را با قیمت‌های ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان به فروش رسانده‌اند. مطمئنا با این متخلفان برخورد خواهد شد. عرضه اقلام پزشکی و دارویی توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قیمت گذاری می‌شوند و این موضوع وابسته به عرضه و تقاضا و شرایط بحرانی و غیر بحرانی نیست و به هیچ عنوان بهانه‌ها قابل پذیرش ما نمی‌باشد. قیمت دارو‌ها و ملزومات پزشکی ثابت است و تغییر قیمت بدون اجازه قبلی امکان پذیر نیست. 

وی افزود: ماسک نیز جزو اقلام دارویی محسوب می‌شود و قیمت مشخص دارد و هر گونه تغییر در قیمت آن مستلزم تصمیم وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو است. بنابراین با هر گونه تغییر در قیمت ماسک که تخلف محسوب می‌شود برخورد خواهیم کرد و از نظر موجودی ماسک‌های بهداشتی نیز هیچ نگرانی و مشکلی وجود ندارد. 

بنابراین این روز‌ها که موج آلودگی هوا نیز به موج آنفلوآنزا اضافه شده است مراقب سلامتی خود باشیم و از ماسک‌ها با قیمت‌های منطقی استفاده کنیم.
نظرات بینندگان