arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۴

20زن سعودي به شوراهاي عربستان راه يافتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوي کميسيون انتخابات عربستان دوشنبه اعلام کرد دست کم ۲۰ زن سعودي در نخستين انتخاباتي که زنان حق نامزد شدن در آن را داشتند به شوراهاي شهر راه يافتند.


به گزارش خبرگزاري فرانسه از رياض ،‌جدايه القحطاني با ارائه گزارشي در خصوص انتخابات روز شنبه  اعلام کرد:« زناني که تاکنون انتخاب شده اند دست کم 20 نفر هستند.»

اين انتخابات نخستين انتخاباتي است که زنان هم به عنوان نامزد و هم راي دهنده توانستند در آن شرکت کنند.

به گفته وي ،‌شمار انتخاب شدگان احتمالا به 21 نفر بالغ خواهد شد.

 سخنگوي کميسيون انتخابات عربستان تصريح کرد :«‌آرا يک نامزد زن  و يک  نامزد مرد در يکي از حوزه هاي انتخابيه برابر شده است و قرار است در سه روز آينده براي انتخاب يکي از اين دو قرعه کشي شود.»

انتخابات شنبه که واشنگتن آن را مرحله اي تاريخي توصيف کرد مرحله  مهمي محسوب مي شود زيرا عربستان سعودي آخرين کشور جهان است که شهروندان زن آن حق راي دادن  و يا نامزد شدن در انتخابات را نداشتند.

اين 20 زن کمتر از يک درصد راي دهندگان را تشکيل مي دهند : 2106 کرسي در 284 حضور انتخابابيه با هم رقابت مي کردند. شوراهاي شهر در عربستان اختيارات محدودي دارند و تنها شوراهايي در اين کشور هستند که نمايندگان منتخب را شامل مي شوند.

بيش از 900 زن جزو 6440 نامزد رقابت کننده در اين انتخابات

بودند . حدود يک ميليون و 500 هزار فرد  18 سال و بالاتر براي راي دادن نام نويسي کرده بودند . 119 هزار نفر از اين افراد را زنان تشکيل مي دادند.

مشارکت زنان در برخي از مناطق کشور به 80 درصد رسيد که بسيار بالاتر از سطح مشارکت در سطح ملي است که بنابراعلام دولت 47 و چهار دهم درصد است .زنان در  عربستان  با محدوديت هاي بسياري مواجه هستند و حتي نمي توانند رانندگي کنند.
برچسب ها: ریاض ، رای ، شورا
نظرات بینندگان