arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۲۹۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴

افشای زوایای تازه‌ای از پرونده امام موسی صدر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیروهای امنیتی لبنان جمعه شب هانیبال قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را از یک گروه مسلح در لبنان، تحویل گرفتند.

 زاهر حماده، قاضی و بازپرس درباره پرونده ربوده شدن امام موسی صدر از هانیبال قذافی بازجویی و پس از آن حکم جلب وی را به اتهام پنهان کردن اطلاعات درباره این پرونده صادر کرد.
 
معمر قذافی مسئول اصلی ربوده شدن امام موسی صدر شناخته می شود.
 
امام موسی صدر در دهه پنجاه "جنبش محرومان" لبنان را بنیان نهاد که بعد‌ها به "جنبش امل" تغییر نام داد. این جنبش نقش زیادی در افزایش نقش شیعه‌ها در لبنان ایفا کرد. او در سال 1987 سفری به لیبی داشت که بعد از آن ناپدید شد. نظام قذافی مدعی شد که او لیبی را به مقصد ایتالیا ترک کرده است در حالی که مقامات ایتالیا گفته‌اند که او به خاک این کشور وارد نشده بود. تاکنون اطلاعات موثقی از سرنوشت وی منتشر نشده است.
 
طی بازجویی به عمل آمده از هانیبال قذافی وی به مسئول بودن نظام معمر قذافی در ربوده شدن امام موسی صدر اعتراف و فاش کرد که امام موسی صدر به هیچ وجه لیبی را ترک نکرده بود بلکه یک فرد دیگر خود را به جای امام موسی صدر جا زده و به ایتالیا سفر کرده بود.
 
وی گفت که پدرش بردارش سیف الاسلام قذافی را مسئول پایان دادن به این پرونده کرده بود. وی عبدالسلام جلود، معاون پدرش را مسئول ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش دانست و گفت که امام موسی پس از بازداشت به زندان مخصوصی در طرابلس منتقل شد.
 
هانیبال درباره سرنوشت امام موسی صدر گفت: شاید او را کشته باشند شاید هم هنوز زنده باشد.
 
وی پیشنهاد داد که با دولت لبنان برای مشخص شدن سرنوشت امام موسی صدر همکاری کند چراکه "می‌تواند با شخصیت‌های لیبیایی در چندین کشور عربی برای دستیابی به اطلاعاتی درباره امام موسی صدر تماس بگیرد."
 
پسر قذافی از بازپرس خواسته تا در زمان کنونی او را به مقامات لیبیایی تحویل ندهند. وی گفت که برادرش الساعدی که توسط نیجریه به مقامات کشورش تحویل داده شد در معرض شکنجه در زندان‌های لیبی قرار گرفته است.
 
هانیبال قذافی جزئیات ربوده شدن خودش را نیز تعرف کرد و گفت که وی از مقابل هتل الشیراتون در دمشق روبده شده بود و در یکی از منازل این شهر در معرض شکنجه و بازجویی قرار گرفت.
 
منابع قضایی اعلام کردند که وکلای هانیبال قذافی در جریان بازجویی وی حضور نداشته‌اند و وکلای مدافع به درخواست خواهرش عایشه سکوت اختیار کردند و از ایراد اظهارات در رسانه‌ها خودداری کردند.
 
در ویدئویی که روز جمعه از تلویزیون لبنان پخش شد، هانیبال قذافی درخواست کرده بود که در ازای آزادی او باید هرگونه خبر یا اطلاعاتی در مورد امام موسی صدر، روحانی برجسته شیعه که 37 سال پیش در لیبی ناپدید شد، منتشر شود.
 
منابعی به شبکه ام تی وی گفتند که هانیبال قذافی اطلاعات زیادی درباره ربوده شدن امام موسی صدر دارد که برخی را طی بازجویی فاش کرده و برخی را نیز مخفی کرده است. به گفته این منابع تمامی اطلاعات فاش شده نظام معمر قذافی را محکوم می‌کند.
 
همچنین شادی حسین، وکیل خانواده امام موسی صدر اعلام کرد که آن‌ها شکایت‌نامه‌ای را علیه هانیبال قذافی به دلیل دست داشتن در ربوده شدن امام موسی صدر و کتمان اطلاعات جنایی و گمراه کردن دادگاه، ارائه کردند. دادستانی کل به دلایلی نامشخص این شکایت‌نامه را ثبت نکرد ولی بازپرس از هانیبال بازجویی به عمل آورد. پس از بازجویی پرونده به دادستانی کل ارجاع داده شد و حکم جلب وی به دلیل کتمان اطلاعات صادر شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
0
5
دودمان قذافی بسزای عمل ننگینش رسید به امید آزادی موسی صدر
نظرات بینندگان