arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰

احضار مدیر عامل خبرگزاری ایرنا به دادسرا

سخنگوی قوه قضاییه خبر احضار مدیرعامل ایرنا به دادسرای تهران را تایید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی قوه قضاییه خبر احضار مدیرعامل ایرنا به دادسرای تهران را تایید کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه صحبت‌های خود در نشست خبری‌اش در پاسخ به سوالی در رابطه با احضار «جوانفکر» به دادسرای تهران گفت: وی احضار شده‌ و یک جلسه هم حضور پیدا کرده و وقت خواست تا مستنداتش را ارائه دهد که جزییات این پرونده بعدا اطلاع داده می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با خبر مربوط به درگیری‌های اطراف سنندج گفت: بحمدالله در همین دیشب و امروز عوامل اقدامات تروریستی شناسایی شدند و بعضی از آنها دستگیر شده‌اند. عوامل اقدامات تروریستی اهواز شناسایی و دستگیر شده‌اند. عوامل سرقت مسلحانه زنجان هم دستگیر شده‌اند. موارد دیگری هم هست که با حضور فعال وزارت اطلاعات و نیروهای انتظامی به زودی دستگیر خواهند شد و من همین جا از تلاش وزارت اطلاعات و عزیزانمان در سپاه و نیروی انتظامی در زمینه تشکر می‌کنم.

خبرنگاری پرسید دادستانی قبلا در مواردی که با جان و مال مردم در ارتباط بود ورود پیدا می‌کرد ایا الان در بحث معضل آلودگی هوا وارد شده است یا نه؟ که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: بسیاری از دستگاه‌ها متولی دارند در این دوره جدید هم بنده خودم دوستان و همکارانم عرض کردم که باید اول از متولیان امر بخواهیم به وظیفه خودشان عمل کنند مثلا در قضیه هوو را کماکان به شدت داریم دنبال می‌کنیم از مسوولین وزارتخانه ، از موسسه استاندارد و غیره دارد پیگیری می‌شود تا به نتیجه‌ای برسیم.

وی افزود: دوم اینکه در جلسات مشترکی که بین این دستگاه‌ها و سایر نهادها برگزار می‌شود قوه قضاییه و دادستانی نماینده دارد. می‌دانیم که به راحتی نمی‌شود جلوی گرد و غبار را گرفت اما این هم نمی‌شود که دست روی دست گذاشت و هیچ کاری نکرد. نماینده قوه قضاییه هم در تمامی این جلسات شرکت می‌کند و از حقوق عامه دفاع می‌کند و اگر کسی تقصیر داشت با او برخورد خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در رابطه با وجود تخلف در گزارشات تحقیق و تفحص مجلس گفت: اگر چنانچه این نتیجه حاصل شود که در اثنای این تحقیق و تفحص‌ها جرمی صورت گرفته باشد قوه قضاییه برخورد خواهد کرد منتهی مشکلی وجود دارد و آن اینکه گاهی وقت‌ها گزارش‌های نهادهای نظارتی خیلی از زمان عقب هستند که این مساله کار را سخت تر می‌کند چون برگشت به آن زمان و مستند کردن قضایا نیاز به یک نظر کارشناسی دارد و وجود این فاصله زمان رسیدگی را طولانی‌تر خواهد کرد.

وی افزود: در مورد گزارش کمیسیون انرژی هم کسانی که علیه آنها شکایت شده باید دعوت شوند دفاعیات آنها شنیده شودو بعد از آن می‌توان اظهارنظر کرد.

خبرنگاری با اشاره به دیدار آیت‌الله آملی لاریجانی با وزیر دادگستری عراق پرسید آیا امروز که شاهدجرایم بین‌المللی هستیم دستگاه قضایی نمی‌خواهد بحث‌های حقوق بشر را کاربردی‌تر دنبال کند که محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: امروز ساختارهای بین‌المللی واقعا علیل هستند و با توجه به نفوذی که چند کشور بزرگ در این نهادها دارند کار به ثمر نمی‌رسد نه اینکه اقدامی نمی‌شود. ما از همه کشورهای عضو می‌خواهیم که تلاش کنند در این ساختارها اعمال نفوذ وجود نداشته باشد. امروز آمریکا، انگلیس و اسراییل مدعیان حقوق بشرند در حالی که خودشان در حال انجام جنایت هستند.

وی ادامه داد: ستاد حقوق بشر هم در زمینه اقدامات خوبی داشته‌ و دارند تلاش می‌کنند که ردیف‌ مستقلی از بودجه هم برای این بحث اختصاص داده شود. ضمن اینکه ما باید اقدامات‌مان تهاجمی باشد نه اینکه فقط تدافعی عمل کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به خبرنگاری که مطرح کرد که اگر دولت در بحث تشکیل وزارت ورزش و جوانان کوتاهی کند چه برخوردی خواهد شد؟ گفت: ما اصلا چنین تصوری نداریم و تصور ما این است که به موقع اقدام خواهد شد.

خبرنگاری پرسید با توجه به قراردادی که دیروز بین ایران و عراق در زمینه استرداد مجرمان بسته شد آیا مجرمان به ایران باز می‌گردند یا نه و دادرسی به عهده کدام کشور است که وی در پاسخ گفت: ما اگر با کشورهای اسلامی توافقاتی در این زمینه داشته باشیم اجمالا مفید است به خصوص از دهه‌های اول انقلاب تا به امروز بسیاری از کسانی که تروریسم بودند به کشور عراق فرار کردند و برخی دیگر از جمله منافقین در داخل عراق علیه ایران و حتی خود عراق اقدام کرده‌اند. بنابراین هر دولت عراق و هم ایران می‌تواند اینها را تعقیب کنند.

وی افزود: ما براساس توافقاتی که از سال ‌١٣٠١ تا به امروز داشته‌ایم و همچنین توافقات جدیدی که در سال ‌٢٠٠٦ صورت گرفت می‌خواهیم اینها به این منجر شود که عراق این کسانی را که دستشان به خون مردم ما آلوده است را اخراج کند تا با آنها برخورد صورت گیرد البته این قضیه متقابل است بعضی از مجرمین عراقی نیز ممکن است در ایران باشند و این معاضدت‌ها اگر از مسیر خودش انجام شود به نفع دو کشور است.

خبرنگاری با اشاره پرونده شرکت تعاونی مفید گفت: بعضی از شکات پرونده قرار بازداشت مدیرعامل این شرکت اعتراض دارند از آخرین وضعیت این پرونده سوال پرسید که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: شرکت تعاونی مفید و مدیرعامل آن تعداد زیادی شاکی دارد و شکات آن هم در حال اضافه شدن است. در پرونده‌های اقتصادی اگر همه شکات نخواهند اصلا تعقیب صورت نمی‌گیرد منتهی در این پرونده شکات زیاد هستند و همه آنها این امر را نمی‌خواهند.

وی ادامه داد: قرار در ‌١/٢/٩٠ به مدیرعامل این شرکت ابلاغ شده است اگر ظرف مدت ‌١٠ روز اعتراض کرد و اعتراض او پذیرفته شد پرونده سیر دیگری پیدا می‌کند اما اگر پذیرفته نشود پرونده به دادگاه ارسال می‌شود و دادگاه تعیین تکلیف می‌کند.

خبرنگاری پرسید بعضی گزارش‌ها از فرار «هومن پروین» قاچاقچی سوخت وجود دارد آیا صحت آن را تایید می‌کنید یا نه؟ محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: ما در این زمینه سوال کردیم که گفتند فرار گزارش داده شده است ما فعلا اقدام کرده‌ایم منتهی هنوز مشخص نیست چون یک بار دیگر هم چنین خبری وجود داشت ولی فرار نکرده بود.

وی افزود: وی تا دو روز گذشته که نیامده بود و اگر گزارش فرار صحیح باشد دادگاه و دادسرا نسبت به وثیقه‌اش تصمیم می‌گیرند و همچنین برخورد لازم و اقدامات بین‌المللی را در این زمینه صورت خواهند داد.

نظرات بینندگان