arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰

"عربستان ترویج کننده تعصب خشک اسلامی است نه ایران"

مدیر سابق دستگاه اطلاعات فرانسه با حمله شدید به خاندان آل‎سعود در عربستان و تأکید بر اینکه حاکمان اصلی عربستان خاندان هاشمی بوده‌اند، تأکید کرد آل‎سعود با دادن نفت خود و با کمک آمریکا تاکنون در قدرت باقی مانده‌ است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 فارس نوشت:

مدیر سابق دستگاه اطلاعات فرانسه با حمله شدید به خاندان آل‎سعود در عربستان و تأکید بر اینکه حاکمان اصلی عربستان خاندان هاشمی بوده‌اند، تأکید کرد آل‎سعود با دادن نفت خود و با کمک آمریکا تاکنون در قدرت باقی مانده‌ است.

«آلن ژوپیه» در سمیناری در سنای فرانسه و در جمع شماری از کارشناسان اروپایی، آمریکایی و فرانسوی عربستان را مروج خشونت و افراط‎گرایی در جهان اسلام دانست و اذعان کرد که غربی‌ها با سوء استفاده از واژه القاعده، علیه مسلمانان از آن استفاده کردند.

در حالی که به نظر می‌رسد این خبر در رسانه‌های سرشناس غربی بایکوت شده است، روزنامه «پاری‌ماچ» فرانسه با نقل این خبر به نقل از ژوپیه اعلام کرد که عربستان سعودی که از حمایت آمریکا برخوردار است، مروج اصلی خشونت و افراطی‌گری [در جهان اسلام] است.

عربستان نماد خشونت است نه ایران

به گزارش این روزنامه فرانسوی، آلن ژوپیه در سمیناری که در آن «مادلین آلبرایت» وزیر اسبق امور خارجه آمریکا و «خاویر سولانا» مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند به‎شدت به خاندان آل سعود در عربستان حمله کرد و گفت که این کشور ترویج‌کننده خشونت، افراط‎گرایی و تعصب خشک اسلامی است نه ایران یا عراق.

ژوپیه با بیان اینکه عربستان مخالفان داخلی را به‎شدت سرکوب کرده است، گفت: عربستان سعودی نماد خشونت در جهان اسلام است نه ایران یا عراق. عربستان تنها کشوری است که اسم خاندان حاکم، نام آن کشور شده است. عربستان برای ادامه حکومت، از منطق افراط‎گرایی و سوء استفاده کردن از هرچیزی که در این کشور اسلامی است، استفاده کرده است و از این شیوه نیز برای سرکوب مخالفان داخلی و مقابله با دیگر کشورها مانند ایران یا عراق در زمان صدام سود برده است.

نفت عربستان برای واشنگتن مقابل حمایت آمریکا از آل‎سعود

وی با اشاره به سوءاستفاده آل سعود از اماکن مقدس در این کشور و کنار زدن خاندان هاشمی در این کشور افزود: خاندان سعودی پس از کنار زدن هاشمی‌ها، اداره‌کنندگان قانونی و تاریخی اماکن مقدس، از سال 1926 حکمرانی خود را بر اساس قداست اماکن مقدس و سوء استفاده از آن برای افراط‎گرایی و تندروی آغاز کرد.

این روزنامه فرانسوی با بیان اینکه ژوپیه وضع عربستان را به وضع فرانسه در اثنای انقلاب فرانسه در سال 1789 تشبیه کرد، به نقل از وی افزود: علت واقعی باقی ماندن خاندان سعودی در قدرت توافقی است که سال 1945 بین ملک عبدالعزیز آل سعود پادشاه وقت و روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا امضا شد که بر اساس این توافق، آمریکا در مقابل دریافت نفت عربستان از نظام سعودی حمایت می‌کند.

غربی‌ها و برخی دولت‌های عربی از القاعده علیه مسلمانان استفاده می‌کنند

رئیس سابق دستگاه اطلاعات خارجی فرانسه با اشاره به القاعده تاکید کرد همه گروه‌هایی که وابستگی خود را به القاعده اعلام می‌کنند دروغ است زیرا در واقعیت ارتباطی با بن لادن یا ایمن الظواهری ندارند و علاوه بر این، دو گروه، از القاعده به سود خود سوءاستفاده کرده‌اند.

وی افزود: گروه اول کشورهای غربی هستند که خواستند این ذهنیت را القا کنند که هرکس به القاعده مربوط است مسلمان است و مسلمانان علت همه انفجارها از جمله لندن، مادرید یا حتی انفجاری هستند که در کارخانه پتروشیمی فرانسه در سال 2003 روی داد در حالی که بعداً روشن شد این حادثه ناشی از اختلالی فنی در کارخانه بود.

ژوپیه همچنین گفت: برخی دولت‌های عربی نیز از القاعده به سود خود بهره‌برداری کردند و آن را بهانه‌ای کردند برای سرکوب مخالفان داخلی خود که البته اینها همه با کمک غربی‌ها به‏خصوص آمریکا انجام می‌شود.

نظرات بینندگان