arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۱ - ۰۱ دی ۱۳۹۴

اختلاف پنتاگون و کاخ سفید بر سر اسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از نشریات انگلیس به‌تازگی ادعا کرده است مقامات عالیرتبه نظامی آمریکا اطلاعات آنچه افراطگرایان اسلامی خوانده است را بطور غیرمستقیم در اختیار دولت سوریه می‌گذارده‌اند.

وبگاه شبکه راشاتودی، ‌به نقل از مقاله «سیمور هرش» در دوهفته‌نامه «لاندن ریویو آو بوکس»،‌ می‌نویسد: «اعضای ستاد مشترک پنتاگون از بیم سرنگونی دولت اسد توسط کاخ‌سفید و افتادن سوریه به ورطه هرج‌ومرج و بی‌نظمی فراگیر، اطلاعات مربوط به افراطگرایان اسلامی را بصورت غیرمستقیم در اختیار دولت سوریه قرار می‌داده‌اند.»

به گزارش فارس در مقاله‌ای که هرش در مجله مذکور منتشر کرده است، از وجود دودستگی درمیان مقامات و سیاستمداران عالیرتبه کاخ‌سفید پرده‌برداری شده است.

به نظر می‌آید ستاد مشترک ارتش آمریکا درخصوص این موضع اوباما که «اسد باید برود» چندان مشتاق نبوده و لذا اقدام به تأمین تحلیل و اطلاعات برای دمشق کرده‌اند. سیمور هرش، به گفته یک مشاور ارشد سابق در ستاد مشترک، که مایل به افشای نامش نبوده است، اعلام کرده این کار بصورت غیرمستقیم صورت می‌گرفته است.

در تابستان ۲۰۱۳، یک گزارش طبقه‌بندی‌شده که بصورت مشترک میان آژانس اطلاعات دفاعی و ستاد مشترک ارتش تهیه شده بود، برآورد می‌کند که برکنارکردن رییس‌جمهور سوریه منجر به ایجاد هرج‌ومرج در آن کشور خواهد شد و آن را به طعمه‌ای حاضر و مهیا برای افرادی که افراطگرایان اسلامی خوانده شده‌اند تبدیل خواهد کرد.

منبع مذکور در گفتگو با هرش ادامه می‌دهد ارزیابی نظامی مذکور، واقع‌گرایانه بود؛ اپوزیسیون میانه‌رویِ مخالف با بشار اسد یک افسانه است و آمریکا درحال تجهیز افراطگرایان اسلامی بوده است. این مشاور سابق اعلام می‌کند که «شورشیان میانه‌رو دیگر وجود خارجی نداشتند و "ارتش آزاد سوریه" بعنوان بقایای آن،‌ در یک پایگاه هوایی در ترکیه مستقر بودند.»

سپهبد «مایکل فلین» رییس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، زمانی با اشاره به آن گزارش گفته بود که اوباما واکنش سردی درمقابل آن نشان داد چراکه مایل به شنیدن حقیقت نبود. فلین می‌گوید: «اگر افکارعمومی آمریکا اطلاعات بسیار حساسی که ما بصورت روزانه جمع‌آوری و تولید می‌کنیم را می‌دیدند، از عصبانیت دیوانه می‌شدند.»
نظرات بینندگان