arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۳۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۲۱ - ۰۲ دی ۱۳۹۴

آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات ترانزیتی به کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزیر راه و شهرسازی از آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات ترانزیتی به کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس خبر داد و گفت: می‌توانیم دریای خزر را به دریای صلح و دوستی تبدیل کنیم و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش روند رو به رشد توسعه اقتصادی در حوزه دریای خزر باشیم.

عباس آخوندی امروز چهارشنبه دوم دی ماه در سومین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: امیدوارم حضور کشورهای حاشیه دریای خزر منجر به توسعه در این گوشه از جهان که دارای تمدن دیرینه است شود و شاهد رفت و آمدهای مکرر باشیم و کریدورهای شمال جنوب در شرق و غرب خزر به صورت ریلی و جاده‌ای هر چه بیشتر فعال ‌شود. ضمن اینکه کریدور دریایی نیز بیش از پیش رونق یابد.

وی ادامه داد: کشورهای حاشیه دریای خزر دارای سابقه تاریخی بسیار گسترده‌ای هستند و مطمئن هستم می‌توانیم دریای خزر را به دریای صلح و دوستی تبدیل کنیم تا این صلح و دوستی را هر چه بیشتر تعمیق دهیم و تمام کشورهای حاشیه دریای خزر از منافع آن بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امیدوارم این گردهمایی بتواند پرونده‌های لازم را جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه و به ویژه شبکه‌های حمل و نقل کشورهای ساحلی دریای خزر در رفع مشکلات موجود فراهم آورد.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: خرسندم که امروز اعلام می‌کنم موانع تحریمی که مانع همکاری وسیع‌تر ما با کشورهای حاشیه دریای خزر بود رفع شده است. مستحضر هستید که پرونده جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ادعای غرب در خصوص غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی اتمی که طی ۱۴ سال بدون دلیل و صرفا به اتهام‌های واهی منجر به محدودیت‌هایی برای ایران شده بود به کلی از دستور کار آژانس خارج شد و بطلان ادعاهای دیگران و حقانیت جمهوری اسلامی ایران مشخص شد.

آخوندی ادامه داد: برگزاری سومین اجلاس وزرای حمل و نقل دریای خزر به فاصله یک سال پس از دومین اجلاس بیانگر عزم جدی و شرایط سیاسی مناسب کشورهای ساحلی دریای خزر به همکاری‌های اقتصادی و تجاری طی سال های اخیر است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه برگزاری منظم این اجلاس‌ها فرصت‌های زیادی را برای همکاری و تعامل همه جانبه میان دولت‌ها و ملت‌های حاشیه دریای خزر در زمینه تجارت و همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌آورد گفت: بهره‌برداری از این فرصت مستلزم برنامه‌ریزی بلند مدت و مدیریت مشترک کشورها در زمینه توسعه حمل و نقل است تا ساکنان ساحلی دریای خزر بتوانند از فرصت‌های ایجاد شده در منافع مشترک به خوبی استفاده کنند.

وی ادامه داد: از مهمترین موضوعات مطرح شده در دو اجلاس قبلی که به ترتیب در سال ۲۰۰۹ در جمهوری آذربایجان و ۲۰۱۴ در فدراسیون روسیه برگزار شد می‌توان به تاکید وزرا بر اهمیت ویژه توسعه کریدور حمل و نقل بین‌المللی تراسیکا و کریدور شمال- جنوب به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی و اجرایی حمل و نقل به اروپا-آسیا و بالعکس و ضرورت افزایش در سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل کشورهای مسیر، نوسازی سیستم‌های حمل و نقل، استفاده از فناوری‌های پیشرفته در فرآیندهای حمل و نقل، تاسیس و توسعه مراکز لجستیک، فراهم کردن تسهیلات برای فعالیت شرکت های حمل و نقل و از بین موانع موجود، گسترش استفاده از حمل و نقل ترکیبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های آن، اهمیت تامین امنیت حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی و دریا نوردی، حفاظت از محیط زیست و نیز سازماندهی خطوط کشتیرانی مسافری و دریایی و ساخت راه آهن در دریای خزر اشاره کرد.

آخوندی اظهار کرد: به رغم اهتمام جدی کشورهای ساحلی خزر بر توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی متاسفانه زیرساخت‌های کنونی در این حوزه به حد کافی توسعه یافته نیست و با ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی موجود در کشورهای این منطقه فاصله زیادی دارد بنابراین ضرورت دارد به منظور ارتقای همکاری‌های تجاری و رفاه اقتصادی مردم منطقه برنامه‌ریزی جامعی جهت توسعه زیرساخت‌ها و انسجام حوزه حمل و نقل منطقه صورت پذیرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: کشورهای بزرگ و قدرتمند حاشیه دریای خزر با مساحتی بالغ بر ۲۲ میلیون کیلومتر مربع جمعیتی در حدود ۲۵۶ میلیون نفر را در خود جای داده‌اند و با در اختیار داشتن حدود ۶۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری و تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۴ تریلیون دلار و نرخ رشد اقتصادی متوسط ۴.۶ درصدی از شرایط بسیار مناسبی جهت تبدیل این منطقه به یک بلوک اقتصادی قدرتمند بهره‌مند هستند و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش روند رو به رشد توسعه اقتصادی در حوزه دریای خزر باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در نوامبر سال جاری میزبان هفتمین اجلاس مشترک پنج جانبه مدیران بنادر کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر بود. در این نشست طرف‌ها به توافقات خوبی در زمینه انجام امور مربوط به ایجاد کمیسیون هیدروگرافی منطقه خزر و هماهنگ‌کننده فرعی این منطقه، اعلام اعضای کارگروه تدوین یادداشت تفاهم کنترل و بازرسی پنج‌جانبه جهت بررسی و انعقاد این یادداشت تفاهم، اجرایی کردن یادداشت تفاهم شناسایی محدوده سفرهای نزدیک به ساحل، توسعه حمل بار توسط کشتی‌ها بین بنادر کشورهای ساحلی دریای خزر، اجرایی کردن مقررات، الزامات و استانداردهای مربوط به حفظ محیط زیست منطقه خزر، بررسی ایجاد شرکت‌های خصوصی کشتیرانی مشترک کشورهای حوزه خزر، ایجاد تسهیلات پزشکی، بهداشتی و رفاهی برای دریانوردان، اعلام مراکز تماس کشورها برای اجرای فوری و سریع عملیات جستجو و نجات در دریا، اعلام نظرات کارشناسی در خصوص پایین آمدن سطح آب دریای خزر و تاثیر آن در کشتیرانی و بنادر حاشیه‌ای دریای خزر و مطلع کردن یکدیگر از تغییر عمق‌ آب برای پذیرش کشتی‌ها در بنادر این حوزه دست یافته‌اند که انتظار می‌رود با همکاری کشورهای حوزه دریای خزر اجرایی شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه تجارت و حمل و نقل ترانزیتی در منطقه و ارائه تسهیلات مناسب به کشورهای ساحلی حوزه دریای خزر آمادگی دارد با بهره‌گیری کامل از ۱۸۵ میلیون تن ظرفیت عملیاتی بنادر خود در سواحل جنوب و شمال بهترین خدمات ترانزیتی را هر ساله به کشورهای دوست و برادر واقع در حوزه دریای خزر ارائه کرده و نیازهای ترانزیتی آن‌ها را پاسخگو باشد.

آخوندی به اجلاس‌های گذشته و نیز نشست اخیر مدیران بنادر دریای خزر در بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: در این نشست‌ها در کنار توسعه تجارت منطقه، ارتقای ایمنی دریانوردی در چارچوب اهداف توسعه پایدار ملل متحد و صیانت از محیط زیست دریای خزر از اهمیت شایانی برخوردار است.
نظرات بینندگان