arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۵ - ۰۴ دی ۱۳۹۴

یک پنجم زوج‌های ایران نابارورند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قائم مقام رئیس اداره پیوند اعضای وزارت بهداشت گفت: ایران با رقم 20.6 درصد زوج نابارور، از میزان ناباروری بالایی برخوردار است و این در حالی است که میانگین ناباروری در دنیا حدود 12 تا 15 درصد است.

به گزارش ایسنا، امید قبادی در نشست خبری "انجمن ناباروری امید دنیا" به عنوان انجمن حمایت از زوج‌های نابارور در کشور اظهار کرد: از علل اصلی ناباروری در ایران می‎توان به تغذیه نامناسب، عدم تحرک، هیجانات کنترل نشده روحی، سیگار، مواد مخدر، آلودگی‎های شیمیایی و آلودگی‎های رادیویی اشاره کرد.

قائم مقام رئیس اداره پیوند اعضای وزارت بهداشت ادامه داد: عدم درمان ناباروری در مقیاس خانواده موجب از هم پاشیدن این بنیان، طلاق، مشکلات روحی و حتی خودکشی و در مقیاس ملی موجب پیر شدن جامعه، کاهش شاخص امید به زندگی، مشکلات اقتصادی و نزول پیشرفت کشور و کاهش نیروی جوان و فعال می‎شود.

وی افزود: درمان ناباروری به وزارت بهداشت محول شده است و اصفهان باید به عنوان یکی از قطب‎های پزشکی و مراکز مهم کشور و حتی خاورمیانه در این زمینه قدم بردارد.

قبادی گفت: پیش بینی می‎شود با ادامه این روند جمعیت ایران تا سال 2050 تنها به 86 میلیون نفر رسیده باشد که این جمعیت توان اداره کشور و تامین نیروی کار لازم برای پیشبر اهداف کشور را نخواهد داشت. رهایی از این معضل نیازمند پیشگیری، درمان و مراقبت است. برای رسیدن به این مهم آموزش نقشی کلیدی ایفا می‎کند که صرفا بر عهده دولت و ارگان‎های دولتی نیست و در این زمینه نهادهای مردم نهاد و NGOها باید دخالت کنند.

وی ادامه داد: در درمان ناباروری، بیمار، خانواده، ارگان‎های فرهنگ‌ساز و آموزشی، مسئولین، نام آوران، خیرین، نیروهای مردمی و جامعه پزشکی باید با هم همکاری کنند و اگر هرکدام از این نهادها در همکاری کوتاهی کنند، روند درمان به مخاطره خواهد افتاد.

قبادی با اشاره به حضور رئیس جمهور در نخستین همایش ملی سازمان‎های مردم نهاد سلامت کشور که مردادماه برگزار شد، ادامه داد: سیاست مد نظر دولت تدبیر و امید این است که هر فعالیتی را که از عهده مردم برآید به NGOها و سمن‎ها واگذار کند.

وی افزود: فرهنگ‌سازی، آموزش، پژوهش، ورود اطلاعات نو، روانکاوی و مشاوره خانواده و مددکاری از جمله ملزوماتی هستند که از عهده جامعه پزشکی خارج است. شهرداری، استانداری، دانشگاه‎های بزرگ کشور، اهالی رسانه و بسیاری دیگر باید همکاری کنند.

قائم مقام رئیس اداره پیوند اعضای وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این انجمن همچون ده‎ها انجمن دیگر به جایی نخواهد رسید مگر با حضور مسئولین شهر و دولتمردان در جمع هیئت امنای این انجمن و پشتیبانی مستقیم مسئولین از این سمن. امیدوارم اصفهانی‎ها همت کنند تا اولین انجمن ناباوری کشور شروع به فعالیت کند.

نظرات بینندگان