arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۰۹ - ۰۵ دی ۱۳۹۴

خروج 2000 شبه‌نظامی از جنوب دمشق

به دبنال توافق حاصله با میانجی‌گری سازمان ملل؛ 2000 شبه‌نظامی از جنوب دمشق تخلیه می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه تلویزیونی المنار اعلام کرد، به دنبال توافق حاصله با میانجی‌گری سازمان ملل، انتظار می‌رود 2000 شبه نظامی افراط گرای سوری به زودی از مناطق تصرف شده جنوب دمشق تخلیه شوند.

این توافق موفقیتی برای دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه محسوب می‌شود چرا که شانس وی را برای تحکیم کنترلش بر یک منطقه استراتژیک واقع در چهار کیلومتری مرکز دمشق افزایش می‌دهد.

این توافق همچنین تاکید است بر افزایش تلاش‌های سازمان ملل و دولت‌های خارجی برای ایجاد آتش بس‌های محلی و توافقنامه‌های عبور امن به عنوان گام‌هایی به سوی هدف بزرگتر یعنی پایان جنگ داخلی سوریه. در جنگ داخلی پنج ساله سوریه بیش از 250 هزار تن کشته شده‌اند.

شبه نظامیان محاصره شده شامل نیروهایی از داعش و جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه هستند. شبکه تلویزیونی المنار حزب الله گفت: 18 اتوبوس به این منطقه اعزام شده‌اند تا این شبه نظامیان و 1500 عضو خانواده آن‌ها را به مناطق تحت کنترل داعش و دیگر گروه‌های شبه نظامی ببرند، هنوز مشخص نیست که سازمان ملل این اتوبوس‌ها را تدارک دیده یا ارتش سوریه.

این تسلیم شبه نظامیان به دنبال محاصره چند ساله این منطقه توسط دولت صورت گرفت که مانع ورود کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی و در نتیجه کشته شدن افراد از قحطی شد که عفو بین المللی آن را به عنوان جنایت‌ جنگی توصیف کرده است.

شبکه تلویزیونی المنار گفت: براساس توافق چند حزبی با میانجی‌گری سازمان ملل، این شبه نظامیان سلاح‌های سنگین خود را نیز به ارتش سوریه تحویل می‌دهند.

این شبکه تلویزیونی افزود: تخلیه کامل این شبه نظامیان به دنبال تکمیل برخی برنامه‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد.

در همین حال ارتش سوریه اعلام کرد، با کمک حملات هوایی روسیه و نیروهای شیعه توانستند بزگراه دمشق حلب تحت تصرف شبه نظامیان را آزاد کنند.

یکی از گروه‌های ناظر مستقر در انگلیس گفت: مقامات سوریه دست کم به 200 شبه نظامی جبهه النصره که در استان درعا فعالیت داشتند اجازه عبور امن به استان ادلب تحت کنترل شبه نظامیان داده شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان