arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۶۲۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۴

وزیر کشور:12هزار و 123 نفر داوطلب نمایندگی مجلس شدند

وزیر کشور گفت : در موعد مقرر ثبت نام از نامزدها ، تعداد 12 هزار و 123 نفر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و 801 نفر برای حضور در رقابت انتخاباتی مجلس خبرگان رهبری نام نویسی کردند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در گفتگوی زنده با اخبار ساعت 14 سیما درباره آمار ثبت نام شدگان هر دو انتخابات گفت : تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره نهم بیش از 2 برابر افزایش دارد و تعداد ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری 62 درصد بیشتر از داوطلبان دوره قبل است .

وزیر کشور گفت : برای هر یک از 88 کرسی مجلس خبرگان رهبری تعداد 9 نفر و برای هر یک از 290 کرسی مجلس شورای اسلامی تعداد 42 نفر ثبت نام کرده اند و سهم مشارکت زنان از 8 درصد دوره قبل به 12 درصد در این دوره رسیده است .

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه استان تهران با 2 هزار و 769 داوطلب حدود 23 درصد کل ثبت نام شدگان را به خود اختصاص داده است افزود : استان های اصفهان با 8 درصد ، خراسان رضوی با 7 درصد و فارس با 6 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند .

وزیر کشور با بیان ترکیب سنی داوطلبان گفت : 73 درصد از ثبت نام کنندگان زیر 50 سال هستند که این رقم در دوره قبل 67 درصد بوده است و حدود 18 درصد از ثبت نام کنندگان نیز بین 30 تا 35 سال سن دارند و سن کمتر از 5 درصد از ثبت نام کنندگان بین 60 تا 75 سال است .

وزیر کشور تعداد داوطلبان حوزه های مربوط به اقلیت های دینی را 23 نفر و داوطلبان دارای سابقه نمایندگی ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی را 698 نفر معادل 6 درصد کل ثبت نام کنندگان اعلام کرد و افزود: بیش از 16 درصد ثبت نام کنندگان دارای مدرک تحصیلی دکترا، 72 درصد کارشناسی ارشد ، کمتر از 6 درصد تحصیلات حوزوی و بقیه آن کارشناسی هستند .

رحمانی فضلی افزایش تعداد داوطلبان این دوره مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را نشان دهنده امید و اعتماد مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود : انتقال قدرت در دو حوزه اصلی مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با مکانیزم رأی صورت می گیرد و استقبال از ثبت نام ها را به فال نیک می گیریم .

وزیر کشور افزود : امیدواریم مردم خوب ما هم در مراحل بعدی با همین حضور باشکوه بتوانند با زبان رأی اقتدار ایران را اثبات کنند .

رحمانی فضلی گفت : با توجه به افزایش تعداد داوطلبان و لزوم تعیین صلاحیت آنها از طریق مراجع چهارگانه در هیأت های اجرائی به استانداران و فرمانداران سراسر کشور ابلاغ شده است در موعد مقرر ده روزه این مرحله را نیز طی کنند و در صورت نیاز بصورت 24 ساعته کار بررسی صلاحیت نامزدها را با رعایت کامل قانون و پرهیز از هرگونه اعمال سلیقه شخصی و یا حزبی انجام دهند .

رحمانی فضلی وزیر کشور در پایان با تشکر از حضور جدی اقشار مختلف و جریان های متنوع سیاسی برای اعلام داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از همه دست اندرکاران و همکاران خود که در 9 روز گذشته کار ثبت نام هر دو انتخابات را به عهده داشتند قدردانی کرد.
منبع:برنا
نظرات بینندگان