arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۴

افزایش روند ابتلا به ایدز در ایران

مدیرگروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت:درحالیکه آمار ابتلا به ایدز و مرگ و میر ناشی از این بیماری در دنیا رو به کاهش است، در منطقه ای که ایران در آن واقع شده و در اصطلاح به آن 'امرو' گفته می شود، این آمار کاملا عکس وضعیت جهانی و به جای کاهش رو به افزایش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 علی گل محمدی در اولین همایش علمی و آموزشی ایدز (کنترل HIV) واحد علوم و تحقیقات با بیان این مطلب افزود:براساس آمار سال 2014 حدود 40 میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری ایدز هستند که از این تعداد حدود 20 میلیون نفر از بیماری خود آگاهی دارند و به طور میانگین روزانه 6 هزار نفر در دنیا (هر 14 ثاینه یک نفر) به ایدز مبتلا می شوند.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارهای رسمی حدود 30 هزار مورد ابتلا به HIV شناخته شده در ایران وجود دارد اما به جرأت می توان گفت حدود 50 تا 60 هزار نفر علاوه بر آن مبتلا به این بیماری هستند که به دلایل مختلفی هنوز شناخته نشده اند و اکثرا بدون اطلاع از بیماری خود هستند.

**تغییر الگوی انتقال ایدز در کشور
مشاور و عضو هیأت رئیسه واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش از ایدز به عنوان نوعی بیماری رفتاری یاد کرد و گفت: برهمین اساس، اکثر مردم از آزمایش ایدز روی می گردانند، به نحوی که آمار غیر رسمی حکایت از ابتلای بیش از 80 هزار نفر به این بیماری دارد.
حسین ملک افضلی با بیان اینکه بیماری ایدز جدای از اهمیت پزشکی، از نظر ابعاد اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: مهمترین رویکرد این بیماری بحث حمایت طلبی در آن است.
وی تاکید کرد: بیماران ایدز را نباید طرد کرد و به حاشیه راند زیرا این افراد نیازمند حمایت تمامی اقشار جامعه و مسئولان هستند.
ملک افضلی به تغییر الگوی انتقال ایدز در کشور اشاره کرد و گفت: در ابتدا نحوه انتقال ایدز در ایران بیشتر ناشی از استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق بین معتادان بود ولی امروزه آمارها نشانگر افزایش انتقال این بیماری از طریق رفتارهای پر خطر جنسی است.
وی تصریح کرد: با وجود اینکه آمار ابتلا به ایدز در ایران از میانگین جهانی آن پایین تر است، ولی متأسفانه ظرفیت بالایی برای ابتلا به این بیماری وجود دارد که اگر به آن توجهی نشود در آینده ای نزدیک با معضلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.
ملک افضلی، اطلاع رسانی و آموزشهای لازم، در اختیار گذاشتن خدمات و تجهیزات لازم به افراد سالم در معرض خطر(مانند سرنگ رایگان به معتادان تزریقی)، تشکیل خانواده و تحکیم این نهاد اجتماعی را از جمله اقدامات موثر در پیشگیری از ابتلا به ایدز معرفی کرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران نیز در این همایش، میل به داشتن شریک جنسی را از نیازهای غریزی انسانها برشمرد و گفت: به جای سرکوب این امر غریزی و اجتناب ناپذیر باید به دنبال بهترین راهکار برای پاسخ به آن بود.
سیاوش شهریوری خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید اعتقاد بر این است که باید منظومه ای را به عنوان مجموعه فکری، حرکتی، عملیاتی و اجرایی برگزید که همه بخش ها را در بر داشته باشد زیرا نمی توان در حوزه ای دچار نوعی قبض و در حوزه ای دیگر دچار نوعی بست فراگیر و بی مهار بود.
شهریوری آموزش جوانان در زمینه مخاطرات ایدز را یک ضرورت دانست و هشدار داد درصورتیکه آموزش های لازم به جوانان داده نشود در آینده ای نزدیک با روند شدید افزایش معضلات ابتلا به بیماری ایدز روبرو خواهیم شد.
علمی**1055**
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان