arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۳ - ۰۶ دی ۱۳۹۴

47میلیون ایرانی رژیم غذایی ناسالم دارند

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 19 میلیون ایرانی کم تحرک هستند، 47 میلیون نفر رژیم غذایی ناسالم دارند و نمک، چربی و قند بیش از حد مصرف می کنند و مصرف میوه، سبزی و لبنیات آنها کمتر از حد لازم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 علی اکبر سیاری روز یکشنبه در همایش بسیج تغذیه سالم در وزارت بهداشت افزود: حرف اصلی وزارت بهداشت برای مردم فقط همین یک جمله است مصرف نمک، شیرینی و چربی را محدود کنید، نه اینکه اصلا نخورید بلکه به اندازه نیاز و کم بخورید.
وی گفت: بنده با 64 سال سن اکنون 20 سال است که دست به نمکدان نبرده ام، 20 سال است که چای را بدون قند و حداکثر با یک کشمش می خورم، هر روز 30 دقیقه ورزش می کنم و حاضرم با جوانان امروز مسابقه دو بدهم.
معاون وزیر بهداشت افزود: افزایش بیماریهای غیر واگیر به خصوص بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان و بیماریهای تنفسی مشکل جهانی که بخش مهمی از آن به تغذیه ناسالم و کم تحرکی مربوط است و البته ژنتیک نیز در بروز این بیماریهای نقش دارد.
سیاری هشدار داد: مخاطرات سلامت مردم ایران البته فقط این بیماریها نیست، اعتیاد در کشور رو به افزایش است، سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و حوادث و ایدز نیز جزو مخاطرات اصلی سلامت مردم است.
معاون وزیر بهداشت گفت: 19 میلیون ایرانی کم تحرک هستند، 47 میلیون نفر رژیم غذایی ناسالم دارند و نمک، چربی و قند بیش از حد مصرف می کنند و مصرف میوه، سبزی و لبنیات آنها کمتر از حد لازم است.
سیاری مصرف الکل زا نیز از جمله مخاطرات مهم سلامت اعلام کرد اما گفت: آماری از میزان مصرف الکل در کشور نداریم.

**سیگار می کشند تا ICU اضافه کنیم
وی افزود: سیگاریها سالانه 10 هزار میلیارد تومان را با کشیدن 63 میلیارد نخ دود می کنند و در عوض وزارت بهداشت را مجبور می کنند برای نجات آنها مرتبط بیمارستان بسازد و تخت ICU و PICU اضافه کند.

**آمار مرگ سرطان،سکته و حوادث در ایران
سیاری ادامه داد: سالانه 92 هزار نفر بر اثر سکته قلبی، 43 هزار نفر بر اثر سکته مغزی، 31 هزار نفر بر اثر حوادث و سه هزار نفر بر اثر سرطان در کشور جان خود را از دست می دهند.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: راه حل کاهش این میزان مرگ در کشور این است که روزانه حداقل نیم ساعت ورزش کنیم، از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کنیم، کاهش وزن سخت است و نگهداشتن آن سخت تر اما باید همت کنیم.

**انتظار از رسانه ها
وی گفت: همه ایرانیان با آموزش همگانی از سطح مدارس، در دانشگاهها و از طریق رسانه ها به خصوص صدا و سیما باید بدانند که روزانه به چقدر کالری نیاز دارند و با فعالیتهایی که دارند که چقدر کالری مصرف می کنند و از میزان کالری هر ماده غذایی آگاه باشند.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: وظیفه دستگاههای دولتی نیز این است که استانداردهای مواد غذایی را تعریف و اجرا کنیم و همه صنایع و تولیدکنندگان فرآورده های غذایی و مراکز عرضه غذا از جمله نانوایی را وادار کنیم که غذای سالم در اختیار مردم قرار دهند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان