arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۴

برای پیشگیری از اعتیاد هیچ قانونی نداریم

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی از قوانین مربوط به حوزه موادمخدر نیازمند اصلاح است اما برای پیشگیری از اعتیاد هیچ قانونی نداریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سعید صفاتیان روز دوشنبه افزود: در حال حاضر مواد چهار، پنج و هشت قانون مبارزه با موادمخدر که در خصوص مبحث اعدام قاچاقچیان موادمخدر است، نیاز به اصلاح دارد و باید نمایندگان در مجلس آینده با توجه بیشتر به موضوع اعتیاد، این مساله را به صورت جدی پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: همچنین ماده 15 و 16 قانون مبارزه با موادمخدر که در خصوص درمان اختیاری و اجباری معتادان است نیازمند اصلاح است و اصلاح این قوانین می تواند کمک موثری به حوزه اعتیاد به ویژه در بخش درمان معتادان خواهد کرد.
صفاتیان ادامه داد: مراکز درمان اعتیاد در کشور از جمله مراکز ماده 15 با درمان اختیاری است که شامل معتادانی است که باید به این مراکز مراجعه کرده و از روش های مختلف خدمات دریافت کنند، اما مراکز ماده 16 همان مراکز با درمان اجباری است و شرایط حضور در این مراکز برای معتادان بی خانمان، تزریقی ها و معتادان بالای 17 سال به بالا است.
معاون درمان سابق ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: متاسفانه موضوع مهم پیشگیری از اعتیاد قانونی در حوزه موادمخدر ندارد و باید در مجلس آینده در قانون موادمخدر، یکی از مواد قانون را به حوزه پیشگیری اختصاص داد.
وی با بیان اینکه نمایندگان آتی مجلس شورای اسلامی باید با برنامه های دولت و سیاست ها وقوانین آن آشنایی کامل داشته باشند، اظهار داشت: در صورتی که نمایندگان به این حوزه مسلط باشند، بهتر می توانند نسبت به اصلاح قوانین یا وضع قانون جدید اقدام کنند.
صفاتیان خاطرنشان کرد: همچنین اعضای کمیسیون های مختلف در مجلس شورای اسلامی نیز باید با برنامه های کاهش تقاضای موادمخدر و علت کاهش سن اعتیاد و دیگر مسائل مربوط به حوزه موادمخدر آشنایی داشته باشند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از سال آینده برنامه ششم توسعه در کشور باید اجرایی شود و در حوزه موادمخدر در مدت پنج سال می بایست 25 درصد کاهش اعتیاد در کشور را شاهد باشیم، در این زمینه نمایندگان مجلس بیشتر می توانند توجه کنند تا روز به روز شاهد کاهش اعتیاد و مشکلات مربوط به حوزه موادمخدر باشیم.
وی نظارت و تنظیم بودجه را از دیگر وظایف نمایندگان آتی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: باید نمایندگان به گونه ای نظارت داشته باشند که بودجه ها در مسیر خودش هزینه شود.
وی کشاندن موضوع اعتیاد به کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی را یکی دیگر از مباحث مورد انتظار ما از نمایندگان آتی مجلس بیان کرد و اظهار داشت: در مجلس برخی برنامه ها و موضوعات مانند اعتیاد مختص یک کمیسیون خاص نیست و باید در کمیسیونی مشترک این موضوع بررسی شود.
صفاتیان ادامه داد: نمایندگان باید به موضوع مهمی مانند اعتیاد ورود پیدا کنند چرا که اعتیاد 10 میلیون را به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر کرده و سالانه 40 هزار میلیارد تومان نیز به اقتصاد کشور ضربه می زند.
وی افزود: انتظار داریم نمایندگان مجلس برای حوزه موادمخدر برنامه داشته باشند چرا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: اعتیاد ، مواد مخدر
نظرات بینندگان