arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۴۸۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

توافق گروه های فتح و حماس

گروههاي فلسطيني فتح و حماس اعلام كردند كه به يك توافق در خصوص اتحاد مجدد دولت‌هايشان در كرانه باختري و نوار غزه دست يافته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروههاي فلسطيني فتح و حماس اعلام كردند كه به يك توافق در خصوص اتحاد مجدد دولت‌هايشان در كرانه باختري و نوار غزه دست يافته‌اند.

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين توافق در شرايطي حاصل شد كه سالها درگيري بين دو طرف باعث تضعيف آنها به لحاظ سياسي و از بين رفتن صدها تن از نيروهاي طرفين در درگيري‌هاي خشونت بار و سركوب‌ها شده بود.

دکتر موسي ابو مرزوق نايب رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي "حماس" با اشاره به توافق کامل اين جنبش و جنبش فتح اظهار داشت، زمان آن فرا رسيده است که شکاف داخلي را به صفحات تاريخ بفرستيم و صفحه جديدي در راستاي همبستگي و مبارزه براي احقاق حقوق خود باز کنيم.

ابو مرزوق طي کنفرانسي مطبوعاتي پس از امضاي پيش‌نويس توافقنامه آشتي ملي خاطرنشان کرد که جنبش‌هاي فتح و حماس گفت‌وگوهاي مفصل و طولاني را با هم داشته‌اند و امروز پس از فراهم شدن شرايط لازم، ثمره اين گفتگوها را برداشت مي‌کنيم.

وي افزود، جنبش‌هاي فتح و حماس امروز به توافقات کاملي به ويژه در زمينه تشکيل دولت با حضور شخصيت‌هاي مستقل و ازسرگيري فعاليت پارلمان و نيز تعيين زمان برگزاري انتخابات دست يافتند.

اين رهبر برجسته جنبش حماس همچنين تصريح کرد که تفاهمات صورت گرفته با جنبش فتح امضا شد و پس از آن هم هر دو جنبش طرح آشتي ملي مصر را امضا کردند.

وي با اشاره به اينکه ديگر موضوع مورد اختلافي ميان جنبش‌هاي فتح و حماس باقي نمانده است، تاکيد کرد که تنها مساله باقي مانده امضاي توافقنامه و تشکيل دولت است و درهاي غزه به روي تمامي شهروندان فلسطيني باز است.

ابو مرزوق همچنين اظهار داشت که با امضاي توافق آشتي ميان جنبش هاي فتح و حماس، کميته چهارجانبه بين‌المللي و شروط آن ديگر محلي از اعراب ندارند.

عزام احمد رئيس هيات اعزامي جنبش فتح به قاهره و عضو کميته مرکزي اين جنبش نيز به نوبه خود تاکيد کرد که ما اين توافق را به ملت فلسطين که مدت زمان زيادي انتظار آن را مي کشيدند، تبريک گفته و خطاب به جوانان فلسطيني اعلام مي‌کنيم که امروز خواسته‌هاي شما تحقق يافت.

احمد با اشاره به اينکه فلسطينيان تصميمات ملي خود را به دست گرفتند، تصريح کرد که اسرائيل هشدارها و تهديدهاي خود عليه محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نسبت به عواقب و تبعات اين توافقنامه را آغاز کرده است، اما عباس نمي‌خواهد تحت تاثير اين هشدارها قرار بگيرد.

وي همچنين تاکيد کرد که جنبش‌هاي فتح و حماس صورت جلسه تفاهمات ميان خود را به شکلي که در مفاد طرح آشتي ملي مصر آمده بود، امضا کردند و علاوه بر اين، توافق ديگري را نيز در زمينه تشکيل دولت مستقل و تعيين زمان انتخابات امضا کرده و به طرح آشتي ملي مصر ضميمه کردند.

به گزارش مرکز اطلاع رساني فلسطين،عزام احمد تصريح کرد که اتحاديه عرب بر توافق آشتي و اجراي آن از سوي طرف هاي فلسطيني نظارت خواهد داشت.

نظرات بینندگان