arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۰۸ دی ۱۳۹۴

ایوبی: راه برای اکران «خانه دختر» بسته نیست

رئیس سازمان سینمایی تأکید دارد که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هیچ گونه دخالتی در کار هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر نداشته‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الله ایوبی درباره گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، توضیح داد: این بدگمانی است؛ هم به کمیسیون فرهنگی مجلس و هم به مجموعه سازمان سینمایی و دبیرخانه، هیأت انتخاب جشنواره فجر.

وی اضافه کرد: نمایندگان محترم مجلس پیش از این حرف‌هایشان را زده‌اند و هیچ دخالتی در کار هیأت انتخاب ندارند. میان ما و آنان اعتماد متقابل وجود دارد و آنها خوب می‌دانند که هیأت انتخاب جشنواره، همه ملاحظات را رعایت می‌کند.

این مدیر سینمایی تأکید کرد: حضور یا عدم حضور هیچ کس را در هیأت انتخاب جشنواره نه تأیید می‌کنم و نه نفی.

ایوبی در پاسخ به ایسنا که خواستار پاسخ صریحی برای حضور یا عدم حضور نمایندگان در هیات انتخاب بود، گفت:‌ کمیسیون فرهنگی هیچ دخالتی در این زمینه ندارد.

مسوولیت همه‌ی اتفاقات را در حوزه سازمان سینمایی می‌پذیرم
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که شما به عنوان رئیس جشنواره فجر چه اندازه مسئولیت آنچه را که در این جشنواره رخ می‌دهد، می‌پذیرید؟ تأکید کرد: مسئولیت همه اتفاقاتی را که در حوزه سازمان سینمایی بیفتد، می‌پذیرم زیرا رئیس سازمان هستم و خودم افراد را منصوب کرده‌ام. بنابراین نمی‌توانم از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنم و چنین هم نخواهم کرد. چون به هر حال روی صندلی ریاست نشسته‌ام و باید پاسخگو باشم.

ایوبی اضافه کرد: جشنواره فجر هم جزو مهمترین کارهای سازمان سینمایی است و در جریان تمام امور کلی آن هستم. طبیعی است مسئولیت‌پذیری بنده فقط متوجه نکات مثبت نیست و باید مسئولیت نکات منفی را هم بپذیرم.

بنده خیلی اهل دخالت نیستم
رییس جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره به برخی فیلمسازان برجسته که آثارشان در مرحله فیلمبرداری است، فرصت بیشتری می‌دهد تا فیلم‌شان را به جشنواره برسانند؟، گفت: این پرسش را از آقای حیدری دبیر جشنواره بپرسید اما جشنواره خوبی در پیش خواهیم داشت و آثار قابل توجهی خواهیم دید البته بنده خیلی اهل دخالت نیستم و به ذوق سلیقه و مدیریت آقای حیدری اعتقاد دارم.

ایوبی در ادامه در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه چقدر امیدوار هستید تا تقاضای سازمان سینمایی برای تخصیص بودجه شش برابری در سال آینده تحقق پیدا کند، توضیح داد: با توجه به اینکه از نظر ما این دولت، فرهنگی است، همه دولتمردان کاملا به اهمیت سینما واقف هستند و مجلس محترم هم صددرصد به این موضوع آگاه است که در برخی عرصه‌ها بویژه سینما کاری جدی باید صورت بگیرد و این موضوع بخصوص در بخش زیرساخت‌ها قابل تأمل است.

بودجه‌ی پیشنهادی ما رقمی حداقلی است
وی با اشاره به پر هزینه بودن ایجاد زیرساخت‌های سینمایی خاطر نشان کرد: ایجاد زیرساخت‌ها بسیار پرهزینه است و در دنیای امروز دیگر نمی‌توانیم به تکنولوژی‌های روز سینما بی‌اعتنا باشیم یا سینمای ایران را با این عظمت، با 300 سالن اداره کنیم. بنابراین اگر خواهان اتفاقی مثبت در زیرساخت‌ها هستیم، بودجه‌ پیشنهادی ما رقمی حداقلی است چرا که ساخت یک مجموعه سینمایی چندین میلیارد هزینه دربردارد. به هر حال امیدواریم با تخصیص بودجه مناسب عقب افتادگی تاریخی ما در بخش زیرساخت‌های سینمایی جبران شود.

ایوبی خاطرنشان کرد: سینماگران ما در حال حاضر خیلی جلوتر از دولت هستند و اگر بخواهیم دولت به سینما برسد، باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و بازار سینما را راه‌ بیاندازیم. بنابراین لازم است بودجه قابل توجهی برای سینما در نظر بگیریم.

همه‌ی ما، معنای نفت بشکه‌ای 30، 40 دلاری را می‌دانیم
وی در عین حال با اشاره به شرایط اقتصادی دشوار دولت "تدبیر و امید" تأکید کرد: از سوی دیگر موقعیت دولت را درک می‌کنیم. نه ما به عنوان سازمان سینمایی و نه اهالی سینما هیچ کدام انتظار فوق‌العاده‌ای از آن نداریم چرا که همه ما معنای نفت بشکه‌ای 30، 40 دلاری را می‌دانیم و متوجه هستیم که نباید توقع زیادی ایجاد کرد.

حاضر نیستیم به دولت فشار بیاوریم
ایوبی با اشاره به درج خبر تقاضای بودجه 6 برابری که از سوی یکی از مدیران زیرمجموعه سازمان سینمایی منتشر شده بود، یادآور شد: ‌شاید بهتر بود این خبر اعلام نمی‌شد تا توقع ایجاد نکنیم زیرا حاضر نیستیم به دولت فشار بیاوریم. این دولت متعلق به مردم است و مردم هم ملاحظات را درک می‌کنند. با این حال اگر افزایش قابل توجهی در بودجه سینما داشته باشیم، سپاسگزار خواهیم بود و بهتر می‌توانیم برنامه‌های خود را پیش ببریم.

او در پاسخ به این سخن که دولت فعلی بیشتر در بخش اقتصاد و سیاست خارجی متمرکز است و کمتر به مقوله فرهنگ توجه دارد، تصریح کرد: اهالی فرهنگ هم گاهی این موضوع را می‌گویند اما من قبول ندارم. به هر حال باید مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات ما با دیگر کشورهای جهان و ... حل شود تا بتوان به فرهنگ و هنر رسید. یعنی لازمه توجه واقعی به اقتصاد هنر، این است که اقتصاد کشور وضعیت مطلوبی پیدا کند.

ایوبی با تقدیر از تلاش‌های دولت در به نتیجه رساندن پرونده هسته‌ای و برجام، خاطر نشان کرد: این مسائل باید حل می‌شد و البته مسائل کمی هم نبود. بنابراین این موضوع به معنای آن نیست که دولت به فرهنگ اهمیت نمی‌دهد بلکه دریافته که باید مسائل اساسی را حل کند.

وی در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا درباره مشکلات اکران عمومی فیلم "خانه دختر" که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، گفت: معمولا پروانه‌ای که برای نمایش فیلم‌ها در جشنواره صادر می‌شود، ویژه همان ایام است و سینماگران برای دریافت پروانه نمایش دائمی باید دوباره اقدام کنند، مگر اینکه فیلمی پیش از جشنواره، پروانه اکران عمومی‌اش را گرفته باشد.

این مدیر هنری اضافه کرد: جشنواره فجر هم فرصتی است تا منتقدان فیلم‌ها را ببینند و طبیعی است که گاهی یکی دو فیلم حاشیه پیدا کند. این رویه همیشه هست و خواهد بود.

آقای وزیر راه را برای اکران «خانه دختر» نبسته‌اند
رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که چرا پروانه نمایش این فیلم علیرغم انجام اصلاحات لازم صادر نمی‌شود و پرونده "خانه دختر" بایگانی شده است، تصریح کرد: اگر مصاحبه آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد را خوانده باشید، در می‌یابید که ایشان خیلی دقیق صحبت کرده‌ و گفته‌اند که سازندگان فیلم هنوز اصلاحات مورد نظر را انجام نداده‌اند. زیرا شبهاتی جدی در مورد این فیلم وجود دارد.

ایوبی ادامه داد: آقای وزیر در مصاحبه خود، راه را نبسته‌اند و ما هم همچنان منتظریم اصلاحات مورد نظر شورای نظارت و پروانه نمایش اعمال و درباره فیلم تصمیم‌گیری شود.

پرونده «رستاخیز» باز است
او درباره وضعیت فیلم "رستاخیز" نیز توضیح داد: پرونده این فیلم نیز باز است. بنده شخصا به عنوان رئیس سازمان سینمایی قدرشناس رفتار کریمانه، خوب و همراهی آقای احمدرضا درویش کارگردان این فیلم هستم و جای ایشان در شورای عالی سینما خالی است و خالی خواهد ماند، زیرا امیدواریم ایشان دوباره به شورا بازگردد آقای دکتر جنتی همواره با نگاه کمک به حل مشکل فیلم آقای درویش و سازمان سینمایی را همراهی کردند و همچنان در تلاشند فیلم البته با اصلاح و محو کردن چهره نمایش داده شود.

این مدیر هنری با تقدیر از تلاش‌های اعضای شورای عالی سینما در برگزاری جلسات متعدد و پیگیری برنامه‌ها اضافه کرد: نتیجه این جلسات رسیدن به دستور کار و پیوست‌های مستدلی است که برای طرح در صحن علنی شورای عالی سینما آماده است و امیدواریم این جلسه با حضور آقای رئیس جمهور یا معاون اول ایشان برگزار شود.

امیدواریم احمدرضا درویش به شورایعالی سینما برگردد
ایوبی انتشار برخی از اخبار مبنی بر استعفای دسته جمعی اعضای شورای عالی سینما را تکذیب کرد و افزود: چنین چیزی نیست و فقط آقای درویش استعفا داده که همچنان امیدواریم بازگردد.

او همچنین درباره زمان برگزاری جلسه این شورا با رئیس جمهور یا معاون اول او نیز توضیح داد:‌ آقای جنتی بسیار مصمم است که این جلسه زودتر برگزار شود و همه کارهای ما هم آماده است.

ایوبی در بخش پایانی گفت‌وگویش با ایسنا درباره اجرای طرح "سینمایش" که بر مبنای آن قرار است تعدادی فیلم براساس نمایشنامه‌های فاخر و کلاسیک ساخته شود، توضیح داد: چند ماه پیش آقای منوچهر محمدی از تهیه‌کنندگان برجسته سینما طرح "سین تئاتر" را آماده و بسیار ابراز علاقه‌مندی کرد تا بتوانیم از متون کلاسیک تئاتر استفاده و فیلم‌هایی را ضبط و کارگردانی سینمایی کنیم. شاید بتوان با این شیوه فیلم‌های خوب، کم خرج و با مخاطبان خاص بسازیم.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه مدیریتی آقای حسین مسافرآستانه در سینما و تئاتر و شناختی که ایشان از هر دو حوزه دارد، قرار شد ایشان این طرح را پیگیری کند و در این راه از مشورت هنرمندان برجسته سینما و تئاتر و بویژه آقای محمدی که طراحی این موضوع را بر عهده داشته، بهره خواهد برد.

ایوبی با بیان اینکه فعلا مشغول بررسی هستیم، متذکر شد: باید ببینیم چه اندازه امکان اجرا داریم. همچنان که برای راه‌اندازی گروه "هنر و تجربه" نیز یک سال بررسی کردیم و آیین‌نامه نوشتیم تا سرانجام به اجرا رسید. بنابراین اعلام زودهنگام این طرح به معنای آن نیست که کار آن از فردا شروع می‌شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان