arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۴

لاریجانی:تورم بخشنامه‌ها؛ مانع اصلی مردمی شدن اقتصاد

رئيس مجلس فربه شدن بخش اداري را مانع اصلي مردمي شدن اقتصاد ملي دانست و گفت:الان با تورم بخشنامه‌ها روبرو هستيم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دکتر علي لاريجاني سه‌شنبه شب در سومين همايش تکريم جايگاه نهاد سردفتري اسناد رسمي تصريح کرد: براي شکوفايي اقتصاد نياز به رقابت و دوندگي است،‌بنابراين با تسهيل شرايط براي مردم و وجود قانون واحد براي اقتصاد بايد زمينه توسعه را فراهم کرد.

وي افزود: البته شرکت‌هاي نيمه دولتي نيز مانع رقابت بخش خصوصي مي‌شوند، زيرا همين شرکت‌هاي بزرگ نيمه دولتي، دستي نيز در قدرت دارند.

لاريجاني تصريح کرد: اصل 44 قانون اساسي و سياست‌هاي آن خوب بود اما به نوعي بايد يک بار ديگر اين قانون به طور صحيح اجرايي شود؛ همچنين بايد اصلاحات ديواني نيز در کشور صورت گيرد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه کمبود دانش قضايي مردم عامل بالا بودن آمار دعاوي حقوقي کشور است، گفت: فربه شدن بخش اداري، مانع مردمي شدن اقتصاد مي‌شود، بنابراين بايد اصلاحاتي در زمينه‌هايي مانند رفتار بانک‌ها و ادارات صورت گيرد.

رئيس مجلس گفت: نبايد فراموش کرد درحال حاضر، با تورمي از بخشنامه‌ها روبرو هستيم؛ براي رفع بسياري از مشکلات قضايي بايد به بحث آموزش مردم توجه ويژه شود، زيرا بخش زيادي از مسائل و مشکلات حقوقي مربوط به کمبود دانش است.
منبع:خانه ملت

* سردفتران اسناد رسمي به قوه قضائيه در کاهش دعاوي حقوقي کمک مي کنند
لاريجاني با بيان اينکه مردم به مشاوره‌هاي حقوقي نياز دارند، ادامه داد: براي رفع بسياري از مشکلات بايد به جاي تاکيد بر موضوع برخورد با معلول‌ها،‌ با علت‌ها برخورد شود. در بسياري از کشورهاي توسعه‌يافته، به علت مشکلات توجه مي‌شود و با آموزش‌هاي لازم در مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها مي‌توان به قوه قضائيه کمک کرد.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي همچنين نهاد دفاتر اسناد رسمي را جزو نهادهاي ريشه‌دار در کشور دانست و گفت:سابقه نهاد دفاتر اسناد رسمي در کشور گوياي اين است که از ابتدا انتظامات کار صحيح بوده و افراد باسواد در اين زمينه فعاليت داشته‌اند و اطميناني که به اسناد مالکيت در کشور وجود دارد، به دليل مردمي بودن فعاليت در اين زمينه کاري است.

لاريجاني خاطرنشان کرد: دفاتر اسناد رسمي، تا حد زيادي براي مردم اطمينان‌بخش است و اين خصوصيت مردمي‌بودن بسيار خوب و سازوکار در اين رابطه باعث اطمينان در کار اقتصادي شده است.

وي افزود: گاهي در نهادسازي بيشتر کار بر دوش دولت بوده و اين نتيجه خوبي در پي نداشته است و حتي در حال حاضر نيز برخي سعي دارند بخشي از کار را از دفاتر رسمي بگيرند و به دولت واگذار کنند تا کار سامان يابد که اين تصور درستي نيست.

* تخصصي شدن دادگاه‌ها در کشور اهميت ويژه‌اي دارد
لاريجاني با تاکيد بر اينکه به هر ميزان که امور در دست مردم باشد، بخش‌هاي مختلف روان‌تر کار خواهند کرد گفت: امنيت اقتصادي يکي از ضروريات کشور است، اگر مسئله خاصي پيش نيايد در آينده وارد دوره جديدي در زمينه اقتصاد خواهيم شد و زمينه براي خروج از رکود و رونق اقتصادي فراهم مي‌شود.

وي افزود: نبايد فراموش کرد براي بهبود وضعيت مردم بايد رونق اقتصادي در کشور حاکم شود که اين موضوع به تامين امنيت اقتصادي ارتباط دارد؛ البته امنيت بايد در تمامي زمينه‌ها وجود داشته باشد تا انگيزه براي سرمايه‌گذاري بيشتر در کشور ايجاد شود.

رئيس قوه مقننه گفت: تخصصي شدن دادگاه‌ها در کشور اهميت ويژه‌اي دارد و براي تسهيل کارها در دادگاه‌ها و دفاتر اسناد رسمي بايد از تکنولوژي استفاده شود. در بسياري از اوقات براي اخذ يک استعلام مدت زيادي زمان لازم است که اين زمان‌بر بودن کارها عامل ايجاد فساد است.
وي افزود: اگر سامانه‌هاي نرم‌افزاري قوه قضائيه و دفاتر اسناد رسمي،‌شهرداري‌ها، بانک‌ها و ساير ادارات منسجم و هماهنگ باشند، ديگر نيازي به بسياري از استعلامات کاغذي وجود ندارد.

* مجلس  آماده حمايت از طرح کاداستر در برنامه ششم و بودجه سال آينده کل کشور است
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر لزوم سهولت در انجام سرمايه‌گذاري تصريح کرد: در بسياري از کشورها تنها با چند روز مي‌توان سرمايه‌گذاري اقتصادي انجام داد، بنابراين براي رشد سرمايه‌گذاري بايد زمان را براي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در پروژه‌ها کاهش داد.

وي افزود: با اينکه در قانون برنامه توسعه روي موضوع پنجره واحد تاکيد شده، اما هنوز اين مهم عملي نشده است.
رئيس مجلس با تاکيد بر لزوم تسريع در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي گفت: بايد فرمايشات مقام معظم رهبري درخصوص اقتصاد مقاومتي به طور کامل محقق شود.

دکتر لاريجاني افزود: کانون سردفتران اسناد رسمي بايد کمک کند تا طرح کاداستر به صورت صحيح اجرايي شود و مجلس نيز آماده حمايت از اين موضوع در برنامه ششم و بودجه سال آينده کل کشور است، زيرا زمينه ساماندهي وضعيت مالکيت فراهم مي‌شود.

* براي جهش اقتصادي نيازمند تمهيدات ديپلماتيک ،سياسي و ساماندهي امور ديواني
رئيس مجلس گفت: دولت بايد آيين‌نامه‌هاي طرح کاداستر را زودتر مي‌نوشت و با توجه به گزارش‌هاي سازمان بازرسي، آيين‌نامه‌ها در اين رابطه به موقع نوشته نشده‌اند،‌البته ما نيز در مجلس بايد مراقبت کنيم که تا اين اندازه اجراي قانون به نوشتن آيين‌نامه وابسته نباشد، طرح کاداستر يک طرح فراملي است که بايد با همکاري تمامي قوا تحقق يابد.

وي تاکيد کرد: براي جهش اقتصادي نيازمند تمهيدات ديپلماتيک و سياسي و همچنين ساماندهي امور ديواني در داخل کشور هستيم.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: پيچيدگي‌هاي اداري و سوءمديريت و البته تحريم‌ها، مشکلاتي را ايجاد کرده‌اند، اما با تلاش‌هاي ديپلماتيک زمينه براي رفع مشکلات فراهم شده است.

لاريجاني گفت: برخي درخصوص توافق‌نامه هسته‌اي گاهي مطالبي مي‌گويند و اين در حالي است که بايد در اين زمينه به اسناد اصلي نگاه شود. به طور مثال گفته مي‌شود در موضوع تحقيق و توسعه هسته‌اي، متوقف شده‌ايم که اين واقعيت ندارد.

وي افزود: اتفاقا ايران در دوره اخير مذاکرات هسته‌اي با دقت و درايت پيش رفته و بايد توجه داشت ما خودمان نمي‌خواستم از اين سانتريفيوژها استفاده کنيم و قصد استفاده از مدل‌هاي برتر را داشتيم که روي آن نيز کارهايي انجام داده‌ايم که آخرين ورژن آي‌آر8 (IR8) مي‌باشد و در حال پيشرفت است و زمان نياز داشتيم که از آي‌آر8 به نتيجه برسيم و کار تحقيق و توسعه ادامه مي‌يابد و منعي براي توسعه نيست و کساني که ادعاهايي مي‌کنند بايد مطابق اسناد بحث کنند.

* مردمي شدن اقتصاد باعث پويايي آن مي‌شود
وي با بيان اينکه در موضوع هسته‌اي در کل با درايت ديپلماتيک حرکت رو به جلويي داشتيم، افزود: در کنار حفظ دانش هسته‌اي، موضوعاتي مانند تحقيق و توسعه و توليد مواد غني‌شده صلح‌آميز و رفع تحريم‌ها نيز ميسر شد.
لاريجاني گفت: البته ممکن است طرف مقابل شيطنت‌هايي انجام دهد. به طور مثال حرف‌هاي اخير کنگره آمريکا نوعي شيطنت بود که پاسخ آن را مي‌دهيم و تلاش ايران بر اين اساس بود که توافق به درستي اجرايي شود، اما در ازاي هر شيطنت بايد آنها توقع پاسخ داشته باشند و بدانند که اين موضوعات رصد مي‌شود، ما براساس قرار، درست عمل مي‌کنيم.

وي افزود: ‌البته تا اين جاي کار ايران ضرر نکرده و در حال حاضر ما مي‌توانيم مواد در اين رابطه را به فروش برسانيم که در شرايط تحريم صورت نمي‌گرفت و نکته ديگر اينکه بسته شدن پرونده PMD در آژانس کار خوبي بوده است که ثمره مذاکرات هسته‌اي بود.

رئيس قوه مقننه تاکيد کرد: در حال حاضر نمي‌توان گفت که کار تمام شده و بايد اين موضوع را به سلامت عبور داد تا شرايط اقتصادي کشور روان‌تر و مشکلات مردم حل شود.

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينکه بايد قدرت ملي در زمينه اقتصاد تقويت شود، گفت: مردمي شدن اقتصاد باعث پويايي اقتصاد مي‌شود، به طور مثال براي آباداني استان قم بايد از ظرفيت اقتصادي قوي برخوردار شد. متاسفانه گاهي گرايشات نيمه‌سوسياليستي در ذهن‌ها وجود دارد، اما در مفهوم عدالت يک رقابت نهفته است.
نظرات بینندگان