arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۰۹ دی ۱۳۹۴

ایران شکایت علیه روسیه را پس می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون دفاعی نخست‌وزیر روسیه گفت: ایران در آینده نزدیک پس از تحویل گرفتن نخستین مجموعه اس300 از روسیه، شکایت خود را پس می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، دمیتری راگوزین، معاون امور دفاعی نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: «مسکو از طریق مذاکره و گفت‌وگوهای طولانی با ایران توانست مساله تحویل اس300 را با این کشور حل کند.»

وی ادامه داد: «روسیه از تحویل تسلیحات اس300 به ایران خودداری کرد و به همین دلیل این کشور با طرح یک رقم بزرگ خسارت علیه روسیه به دادگاه داوری بین‌المللی شکایت کرد.»

معاون امور دفاعی نخست‌وزیر روسیه با اشاره به مراحل طولانی شکایت ایران در دادگاه بین‌المللی اظهار داشت: «در این مدت پیشرفتی در تحویل مجموعه‌های اس300 به ایران حاصل نشد. اما درنتیجه مذاکرات طولانی و دشوار موفق شدیم مساله مورد اختلاف را حل کنیم و این نکته را از یاد نبریم نکات بسیار ظریف و باریکی در مشرق زمین وجود دارد.»

راگوزین تصریح کرد: «سال 2015 سالی مهم ازنظر حل بسیاری از مسائل حقوقی مورد اختلاف بود و به‌عنوان‌مثال اختلاف در مورد تحویل ناوهای میسترال بالگردبر فرانسوی با روسیه نیز حل شد.»

فرانسه پاییز گذشته تحت‌فشار آمریکا باوجود عقد قرارداد تحویل چهار فروند ناو بالگردبر میسترال با روسیه و دریافت حدود یک میلیارد دلار پیش‌پرداخت از حدود چهار سال پیش، این قرارداد را فسخ کرد.

راگوزین به‌تازگی به موافقت ایران برای پس گرفتن شکایت چهار میلیارد دلاری خود علیه شرکت «روس آبارون اکسپورت» از دادگاه داوری بین‌المللی اشاره کرد.

معاون دفاعی نخست‌وزیر روسیه گفت: «ایران در آینده نزدیک پس از تحویل گرفتن نخستین مجموعه اس300 از روسیه شکایت خود را پس می‌گیرد. بدون شک پس گرفتن شکایت، شرط تحویل تسلیحات اس300 به این کشور بود.»

روسیه از ژانویه سال 2016، تحویل مجموعه‌های پدافند هوایی اس300 را به ایران آغاز می‌کند و 80 کارشناس ایرانی برای استفاده از این مجموعه دوره چهارماهه آموزشی را در آکادمی نظامی «موژایسکی» می‌گذرانند.

روزنامه رسمی راسیسکایاگازتا روسیه به‌تازگی به نقل از یک مقام روس اعلام کرد: «روسیه ماه آینده میلادی تحویل مجموعه‌های پدافند هوایی اس300 را به ایران مطابق با قرارداد دوجانبه آغاز می‌کند. تحویل نخستین مجموعه اس300یا به ایران در ماه ژانویه آغاز و در ماه فوریه به پایان می‌رسد.»

بر اساس اطلاعات روزنامه روسی، مطابق شرایط قرارداد، تحویل مجموعه دوم اس300 به ایران در ماه اوت و سپتامبر سال 2016 (اواخر تابستان آینده) انجام خواهد گرفت.
راسیسکایا گازتا در ادامه خبر خود افزود: «در این قرارداد دوجانبه میان روسیه و ایران، تحویل چهار سامانه پدافند هوایی اس300 به ایران پیش‌بینی‌شده است.»

دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه پیش‌تر به‌طور غیرمستقیم با اشاره به آمادگی ایران برای پس گرفتن شکایت خود علیه روسیه از دادگاه داوری بین‌المللی، آماده شدن روسیه برای تحویل مجموعه‌های اس-300 را به ایران تأیید کرد.

دمیتری مدودیف، رئیس‌جمهوری وقت روسیه، در سال 2010 اجرای قرارداد تحویل مجموعه‌های پدافند هوایی اس300 را با ایران پس از تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت که تحویل تسلیحات تهاجمی را به این کشور منع می‌کرد، به تعلیق درآورد.

هرچند که اس300 جزو تسلیحات تهاجمی محسوب نمی‌شود، اما مسکو از تحویل این سامانه‌ها خودداری کرد و تهران هم در پاسخ به این اقدام به دادگاه داوری بین‌المللی شکایت برد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ماه مارس 2015 (فروردین 94) در دستوری ممنوعیت تحویل مجموعه‌های اس300 را به ایران لغو کرد.

اس300 با کاربرد دفاع متمرکز و قوی از مناطق حساس از مهم‌ترین سامانه‌های پدافند هوایی جهان به شمار می‌رود که می‌تواند همزمان چندین پرنده دشمن از جمله موشک‌های بالستیک را ردیابی و از فاصله 150 کیلومتری در ارتفاع 27 کیلومتری هدف قرار دهد و حتی علیه اهداف زمینی نیز به کار گرفته شود.

نظرات بینندگان