arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۶ - ۰۹ دی ۱۳۹۴

چالش شورای نگهبان در بررسی خبرگان تهران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 «سامان ستوده» در یادداشتی در سایت انصاف نیوز نوشت: چند روزی است که چگونگی اجرا و نظارت بر ماده و تبصره‌ای از آیین‌نامه‌ اجرایی قانون انتخابات خبرگان، محل بحث میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دنبال کننده‌ وقایع انتخابات شده است.

تبصره‌ ۴ ماده‌ ۱۱ آیین‌نامه‌ اجرایی قانون انتخابات خبرگان مقرر می‌دارد: «چنانچه اعضای شورای نگهبان داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان گردند نمی‌توانند نسبت به انتخابات استانی که از آنجا داوطلب شده‌اند نظارت و اتخاذ تصمیم نمایند» . از سوی دیگر تبصره‌های ۱ و ۳ ماده‌ ۱۶ همین آیین‌نامه، وظیفه‌ بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان در مرحله‌ اول و نیز پس از اعتراض احتمالی نامزدها به عدم تایید صلاحیت خود را به «فقهای شورای نگهبان» سپرده است.  

شورای نگهبان ۱۲ عضو دارد که ۶ عضو آن فقیه و نیمی دیگر حقوقدان هستند. از میان ۶ فقیه شورای نگهبان، ۵ نفر نامزد پنجمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده‌اند که 2 نفر آن‌ها یعنی آقایان احمد جنتی و محمدرضا مدرسی یزدی از حوزه‌ انتخابیه‌ تهران ثبت نام کرده‌اند. بنابراین طبق قانون، این دو فقیه از اعمال نظارت و نیز اعمال نظر در مورد صلاحیت دیگر نامزدهای مجلس خبرگان در حوزه‌ انتخابیه‌ تهران، منع شده‌اند. گرچه ساز و کار نظارت بر این قانون مبهم است، اما چالش شورای نگهبان تنها در این مورد خلاصه نمی‌شود.

نظرات بینندگان