arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۲۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۰۹ دی ۱۳۹۴

خروج از رکود بدون تورم ممکن نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرآنلاین در یادداشت روز چهارشنبه نوشت:بسته جدید سیاست اقتصادی دولت در نوع خود ارزشمند است اما هنوز ابهاماتی درباره آن وجود دارد.

در این یادداشت که به قلم طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی منتشر شد، آمده است: باید مشخص شود که این سیاستها تحریک کننده اقتصاد برای پویایی خواهد بود یا اینکه باید منتظر ادامه این رکود باشیم.

مدت دوره رکود تا حدودی طولانی شده است و طبیعی بود که باید بسته هایی که نقش مُسکن را داشته باشد، پیاده شود تا رفته رفته به شرایط مطلوب در درازمدت برسیم. موفقیت هر بسته سیاستی منوط به نحوه اجرای آن است. بسته جدید دولت خوب اجرا شود، آرامش کوتاه مدت به بازار می دهد و شرایط را برای اجرای کارهای اساسی و مبنایی فراهم می کند.

اگر بد اجرا شود، یک رانت برای عده ای بوجود می آورد و رشد پایه پولی و تورم را سرعت می بخشد. باید توجه داشته باشیم که خروج از رکود بدون تورم ممکن نیست البته نباید از چنین تورمی نگران بود چرا که تورم ناشی از رونق اقتصادی بسیار مطلوب و تورم ناشی از تزریق نقدینگی مضر است.

امید یکی از بزرگترین ارمغان دولت یازدهم است که نباید از دست برود و دولت نیز شفاف سازی کند که تاکنون اولویتش سیاست به ویژه سیاست بین المللی بوده و اکنون اقتصاد و صنعت معیشت مردم را اولویت قرار داده است.

برای رسیدن به وضعیت مطلوب در اقتصاد ابتدا باید از رکود فعلی عبور کرد. مشکل رکود در اقتصاد نیز به علت بدهی های دولت است. ما هم اکنون بیش از 860 هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم اما همچنان واحدهای تولیدی از کمبود نقدینگی رنج می برند. 

این مقدار نقدینگی از طریق سیاستهای ناسنجیده از گذشته به اقتصاد تزریق شد که البته برای واحدهای تولیدی قابل استفاده نبود. با وجود اجرای بسته اقتصادی و تزریق مُسکن، نباید اقدام اساسی را فراموش کرد. اقدام اساسی در این زمینه پرداخت بدهی دولت به بانک ها و پیمانکاران است. دولت همانطور که آرامش اقتصادی را تاکنون به مردم هدیه کرده است، باید ریسکهای سیستماتیک را کاهش دهد و کاری کند که حداقل در حوزه ارزی افزایش قیمت به اندازه تورم باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
0
1
چرا من متوجه این رکود نیستم؟ به نظر من بغضی ها به پول های بدون زحمت عادت دارند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
4
1
بهتر بود دولت تورم را در حدود 20 درصد کنترل می کرد ولی اجازه می داد تولید از رکود خارج شود. کاهش تورم با وجود رکود سنگین خیلی مفید نخواهد بود.
نظرات بینندگان