arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۱۱ دی ۱۳۹۴

پیگیری تخلفات فضای مجازی در آستانه انتخابات

معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: نقش رسانه ها در پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی بی بدیل است و باید در جهت استفاده از این ظرفیت برنامه ریزی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری استان یزد گفت: نقش رسانه ها در پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی بی بدیل است و باید در جهت استفاده از این ظرفیت برنامه ریزی کرد.

به گزارش  انتخاب به نقل از میزان،سید علی اصغر رفاهی در نشست هم اندیشی با فرهیختگان عرصه رسانه استان یزد پیرامون پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی با بیان این که دستگاه قضا قصد دخالت بر روند اجرایی انتخابات ندارد، از رصد فضاهای مجازی و شبکه‎‎های اجتماعی در حوزه انتخابات و تدارک شعب ویژه رسیدگی خارج از نوبت و سریع به جرائم انتخاباتی خبر داد.
 
وی تأکید کرد : دستگاه قضایی قصد دخالت در روند اجرایی انتخابات را ندارد ولی از سوی قانون گذار سه وظیفه پاسخ به استعلام های حقوقی و کیفری در مورد کاندیداهای انتخاباتی، پیشگیری از جرائم انتخاباتی و برخورد خارج از نوبت و قاطع در این حوزه بر عهده دستگاه قضا گذاشته است.
 
این مقام قضایی با بیان اینکه برخی از جرائم انتخاباتی مربوط به پیش از انتخابات و برخی نیز در حین و پس از انتخابات است، تصریح کرد: البته برخی تخلفات نیز در جریان انتخابات صورت می‎‎گیرد که از سوی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری بررسی و مورد رسیدگی قرار می‎‎گیرد.
 
وی با اشاره به تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در کشور و به پیروی آن در سطح استانها و شهرستانها، از مهمترین مصوبات این ستاد در جلسات اخیر خود به ضرورت رصد فضاهای مجازی و شبکه‎‎های اجتماعی، ایجاد شعب ویژه رسیدگی خارج از نوبت و سریع به جرائم انتخاباتی، برگزاری جلسات با ستادهای اجرایی و نظارتی انتخابات و تعامل با دستگاه‎‎ها، نهادها، ارگان‎‎ها و تشکل‎‎ها و غیره با توجه به فرابخشی بودن امر پیشگیری از وقوع جرائم اشاره کرد.
 
رفاهی از دین محوری، کرامت انسانی و عزت نفس، وفای به عهد، مسئولیت جمعی در قبال انتخابات، نقد پذیری، صداقت، همبستگی و وحدت، پرهیزگاری مالی، حفظ منافع ملی، مردم سالاری دینی به عنوان اصول و ارزشهای اخلاقی انتخابات یاد کرد و اظهارداشت : قانون مداری مهمترین شاخصه ضروری نامزد های انتخاباتی است چراکه کسانی که خود را داوطلب ورود به حوزه قانون گذاری می‌‌کنند باید از ابتدا قانون محور و قانون مداری خود را ثابت نمایند.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تاکید کرد: در صورت ردصلاحیت افراد، امکان اعتراض به طرق قانونی از سوی داوطلبان در نظر گرفته شده است و لذا هر گونه تجمع و اقدامات غیرقانونی در این خصوص غیرقابل قبول است و با این اقدامات برخورد جدی و قانونی انجام خواهد شد.
 
وی از تشکیل کمیته اطلاع رسانی با محوریت صدا و سیما در استان خبر داد و افزود : در این کمیته ضمن ارائه اخبار و اطلاعات انتخابات ، قوانین و همچنین جرائم انتخاباتی نیز از این تربیون بیان و بستر برگزاری انتخاباتی خوب و با شکوه در استان فراهم می گردد.
 
این مقام قضایی خاطرنشان کرد : طبق یک اصل حقوقی " جهل به قانون رافع مسئولیت نیست " و چه در مورد جرائم انتخاباتی و چه در مورد سایر جرائم ، عدم اطلاع از جرم یا تخلف بودن اعمال ارتکابی ، سلب مسئولیت از فاعل نخواهد کرد.
 
شایان ذکر است ، در این نشست هر کدام از اصحاب رسانه به بیان نظرات خود در خصوص مسائل مربوط به پیشگیری از تخلفات و جرائم انتخاباتی پرداختند.

نظرات بینندگان