arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۴

«زیارت» یک باره منفجر شد

منتظر است تعداد مسافران کامل شود تا از روستای «زیارت» به گرگان حرکت کند، شیر کپسول گاز در صندوق عقب ماشینش را محکم می‌کند. می‌پرسم کاری که انجام می‌دهی خطرناک نیست؟ می‌گوید: جای نگرانی نیست، بشینید تا حرکت کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  منتظر است تعداد مسافران کامل شود تا از روستای «زیارت» به گرگان حرکت کند، شیر کپسول گاز در صندوق عقب ماشینش را محکم می‌کند. می‌پرسم کاری که انجام می‌دهی خطرناک نیست؟ می‌گوید: جای نگرانی نیست، بشینید تا حرکت کنیم.

از زمانی که ساخت و ساز در روستا شروع شد، زمین‌هایش را فروخت و ماشین خرید. سال‌ها دامداری و کشاورزی و در خانه‌های چوبی زندگی می‌کرد، اما حالا مسافرکشی می‌کند و می‌گوید: این مردم نبودند که "بلا" را به جان روستای زیارت انداختند. سال 84 از اطراف روستا آمدند و زمین خریدند و جلوی چشم استاندار و فرماندار خانه ساختند، کسی هم نبود جلوی‌شان را بگیرد.

به گزارش «انتخاب»، سالهاست که ساخت و سازهای بدون اصول در روستای زیارت در نزدیکی شهرستان گرگان خبرساز شده است. روستایی که به دلیل آب و هوای خوب و نزدیکی به جنگل و داشتن آب گرم، یکی از روستاهای هدفِ گردشگری کشور محسوب می‌شود، اما حالا هر گردشگری که گذرش به زیارت می‌افتد تنها «آه» می‌کشد.

راننده اهل زیارت در پاسخ به این که چرا مردم روستا اجازه ساخت و ساز داده‌اند؟ بیان می‌کند: پدر من که پنج بچه دارد و یک زمین کشاورزی، اگر زمین‌اش را نمی‌فروخت چطور می‌توانست بچه‌هایش را سر و سامان دهد؟ گاهی اوقات شب تا صبح، تریلی تیرآهن بود که از پایین روستا به بالا می‌بردند، در حالی که وقتی خودمان که اهالی روستا بودیم می‌خواستیم خانه‌مان را بسازیم، برای حمل مصالح ساختمانی و استفاده از تراکتور باید چندین بار به بنیاد مسکن مراجعه می‌کردیم تا مجوز این کار را می‌گرفتیم.

روستای زیارت

هیچ کس به اهالی «زیارت» کمک نکرد

اهل روستای زیارت اضافه می‌کند: یک روز مجوز ساخت چهار طبقه خانه می‌دادند و همان روز به یکی دیگر تنها مجوز ساخت دو طبقه را می‌دادند. اصلا قوانین ثابت و نظارت درستی در این زمینه وجود ندارد. بالای روستای زیارت را تبدیل به یک روستای دیگر کرده‌اند! هیچکس به ساکنان روستای زیارت کمک نکرد حتا جهاد کشاورزی؛ حالا می‌گویند چرا در زمین کشاورزی خانه ‌ساخته‌ایم؟! ما هم باید زندگی کنیم و نمی‌توانیم تا آخر عمر در خانه‌های چوبی که هر لحظه ممکن است سقفش بشکند و روی سر مردم خراب شود زندگی کنیم تا گردشگران بیایند و لذتش را ببرند.

او ادامه می‌دهد: نمی‌توانید مشابه‌ ویلاهایی که در «زیارت» ساخته شده است را جای دیگری پیدا کنید. آن روزی که نماینده مردم گلستان در مجلس پایش را روی زمین می‌کوبید که ما در «زیارت» خانه ویلایی نداریم، باید فکر این روز را هم می‌کرد، حالا همه می‌گویند چرا «زیارت» خراب شده است! زمانی که مردم روستا دست و پا می‌زدند، بقیه کجا بودند؟ «زیارت» یک باره منفجر شد.

سازمان میراث فرهنگی گفت، پولی نداریم

ساکن این روستا توضیح می‌دهد: یک ساختمان چوبی قدیمی در روستا داشتیم که مالک آن برای حفظش خیلی تلاش کرد، حتا سراغ میراث فرهنگی هم رفت و گفت کمک کنید تا سقف خانه را مرمت کنم، اما سازمان میراث فرهنگی گفت ما پولی نداریم خرج کنیم، هر کاری می‌خواهید بکنید.

او اظهار می‌کند: چند سال پیش یک شرکت برای ساخت تله کابین اعلام آمادگی کرد، اما اجازه این کار را به او ندادند. از روستای زیارت تا دریا 25 دقیقه راه است، هم کوه دارد و هم آب گرم و بهترین جا برای ساخت تله کابین است. هرکس که به روستای زیارت می‌آید و خوشش نمی‌آید، عکسی می‌گیرد و در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد و می‌نویسد زیارت خراب شد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: گردشگری
نظرات بینندگان