arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۰

احمد خاتمی: حمایت مردم از مسئولان مشروط به اطاعت از مقام معظم رهبری است

امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌كه «ولايت فقيه ستون فقرات عزت و عظمت اين كشور است» گفت: بدون هيچ‌گونه ترديدي اطاعت از ولايت فقيه بر مسوولان هم تكليف شرعي و هم قانوني است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه حمایت مردم از مسئولان بی حساب و کتاب نیست، گفت: مسئولان باید بدانند که حمایت مردم مطلق نیست و مشروط به اطاعت از مقام معظم رهبری است.

به گزارش ايسنا سيداحمد خاتمي طي سخناني در خطبه نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به مهمترين مسائل در عرصه داخلي كشور و با بيان اين‌كه «اين نكات، مطالب بديهي هستند؛ اما از باب تذكر يادآوري مي‌شود تا از ياد بعضي‌ها نرود» اظهار كرد: ولايت فقيه ستون فقرات عزت و عظمت اين كشور است. كيست كه نداند اصل اين انقلاب با هدايت‌ها و تدبير يك ولي فقيه به سامان رسيد و بعد از پيروزي انقلاب هم چه قدرتي توانست اين‌چنين زيبا جنگ تحميلي هشت ساله را مديريت كند.

وي ادامه داد: اگر كشور دست بني‌صدر و بني‌صدرها بود كشور را فروخته بودند. اين مديريت امام عظيم‌الشان(ره) بود كه بحراني كه دشمنان درست كرده بودند را تبديل به فرصت كرد.

وي با تاكيد بر اين‌كه «تمام موفقيت‌ها در عرصه دانش‌هاي نوين، فناوري و هسته‌يي، هوا و فضا به ويژه در عرصه‌ اقتدار سياسي كه امروز ايران اسلامي در دنيا دارد، مديون و مرهون ولايت فقيه است» ‌اظهار كرد: اين موفقيت‌ها جز در سايه تدبير مقام معظم رهبري نيست. حتي در طرح ارزشمند و مفيد هدفمندي يارانه‌ها كه كار بسيار بزرگ و ارزشمندي بود اگر حمايت‌ها و پيگيري‌هاي مدام ايشان نبود، قطعا اين طرح به بار نمي‌نشست.

امام جمعه موقت تهران در حالي كه سخنانش با تكبيرهاي پي در پي نمازگزاران تاييد مي‌شد، خاطرنشان كرد: البته هيچ‌كس منكر همكاري و همراهي مسوولان خدمتگزار نيست؛ اما اين‌طور نيست كه ايشان از دور دستي به آتش داشته باشند و رهنمودهاي كلي دهند، ايشان مدام پيگيري مي‌كنند.

وي با اشاره به اين‌كه «طبق قانون اساسي و فقه ما، مشروعيت كل نظام به ولايت فقيه است» افزود: سه قوه وقتي مشروعيت دارند كه امضاي رهبري انقلاب پاي آن باشد. اگر اين امضا پاي آن نباشد هيچ قوه‌اي اعتبار نخواهد داشت؛ بنابراين اطاعت از ولايت فقيه بر مسوولان بدون هيچ‌گونه ترديدي هم تكليف شرعي و هم تكليف قانوني است.

وي با بيان اين‌كه «حمايت‌هاي مردم از هر مسوولي و از هر شخصيتي بي‌حساب و كتاب نيست» تصريح كرد: شاخص حمايت مردم مساله ولايت است. مردم نگاه مي‌كنند هر مسوولي كه به گفتمان ولايت نزديك‌تر است او محبوب‌تر است. گفتمان عدالت، گفتمان مبارزه با فساد، گفتمان مقام معظم رهبري است. وقتي مي‌بينند مسوولي در اين عرصه پيشگام مي‌شود مردم و رهبري او را دوست مي‌دارند. نبايد اين مساله مورد غفلت قرار گيرد كه حمايت‌هاي مردم، حمايت مطلق نيست بلكه حمايت مشروط است تا وقتي كه اطاعت از مقام معظم رهبري باشد.

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان با اشاره به اين‌كه «دشمنان انقلاب تلاش بر القاي اين موضوع دارند كه در ايران حاكميت دوگانه حاكم است» افزود: دشمنان انقلاب در دوره به اصطلاح اصلاحات شگردي داشتند و آن القاي حاكميت دوگانه بود. در اين دروغ مدام مي‌دميدند، مي‌بينيم همان مطرودها و سيلي‌ خورده‌هاي از ملت در رسانه‌هاي بيگانه به صحنه آمده‌اند و دوباره اين دروغ را القا مي‌كنند.

وي خطاب به دشمنان انقلاب تصريح كرد: به كوري چشم آن‌ها مي‌گويم هم ديروز، هم امروز و هم فردا در اين كشور حاكميت يگانه است و آن حاكميت قانون اساسي كه در متن آن ولايت فقيه است و حاكميت دوگانه معنا ندارد.

وي در حالي تاكيد كرد «انتظار از مسوولان اين است به گونه‌اي عمل كنند كه دشمنان را در اين القا ناكام بگذارند.» كه سخنانش با تكبير نمازگزاران همراه بود.

خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود آرامش و امنيت را بستر هر پيشرفتي عنوان كرد و گفت: امروز به فضل خدا سرمان را بلند مي‌گيريم و خدا را بر اين نعمت شاكريم كه در منطقه ما آرام‌ترين و امن‌ترين كشور، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است و اين يك واقعيت است.

وي ادامه داد: دشمنان خارج نشسته و مطرود اين ملت اين روزها مدام مصاحبه مي‌كنند و مي‌خواهند اين را القا كنند كه در كشور اختلاف است و مي‌خواهند محيط كشور را يك محيط ملتهب جلوه دهند. به مسوولان نظام دوستانه مي‌گويم طوري عمل كنيد كه در ميدان آن‌ها بازي نكنيد، طوري عمل كنيد كه خانه‌هاي جدول دشمن را شما پر نكنيد. انتظار اين است كه با رفتارتان به دشمن تودهني بزنيد.

وي با بيان اين‌كه «ما يك معيار از امام راحل را گرفته‌ايم و آن اين است كه دوست و دشمن را با رفتار دشمن مي‌شناسيم» تصريح كرد: اين معيار بارها مورد تاكيد مقام معظم رهبري نيز بوده است. اگر دشمن از شخصي يا جرياني حمايت كرد ما مي‌فهميم عيبي در اين جريان پيدا شده است؛ وگرنه چرا دشمناني كه به خون اين ملت تشنه‌اند از آن حمايت مي‌كنند. ما با فتنه نيز به همين دليل مقابله كرديم، ديديم دنياي استكبار، آمريكا، انگليس، صهيونيست‌ها، منافقين، سلطنت‌طلب‌ها، رقاص‌هاي فراري، منكران خدا، پيغمبر، وحي، معاد، امام زمان پشت سر جريان فتنه ايستادند؛ اما شما ملت تمام قد ايستاديد.

خطيب نماز جمعه تهران تصريح كرد: اكنون نيز مردم ما اين محك را دارند. به خارجي‌ها مي‌گوييم هر كس يا هر جرياني را شما حمايت كنيد مردم آن جريان را انحرافي مي‌دانند و به ضرر او خواهد بود.

اين بخش از سخنان امام جمعه موقت تهران نيز با تكبير نمازگزاران همراه شد.

وي مهمترين مسائل منطقه را مورد توجه قرار داد و گفت: ميدان‌دار حوادث خونبار منطقه، آمريكاي جنايتكار است. در ليبي، آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها جنگ فرسايشي مي‌كنند تا هيچ يك از دو طرف پيروز نشوند و در نهايت محتاج و وابسته به آن‌ها باشند. در يمن به صراحت آمريكا ميدان‌داري مي‌كند و شوراي همكاري خليج‌فارس كه شوراي همكاري با جلادها و ديكتاتورها شده به عنوان بازوي آمريكا عمل مي‌كند و جوي خون در يمن راه انداخته‌اند.

وي افزود: اما در بين اين اتفاقات، بحرين يك غم جانكاه ديگري را دارد. بحرين يك زندان بزرگي شده كه آمريكا به كمك آل‌خليفه و اشغالگران آل‌سعودي آن را به وجود آورده است. جان، مال و ناموس مردم در امان نيست. از دبيرستان دختران بيگناه را و از بيمارستان‌ها پزشكان و پرستاران را به اسارت مي‌برند و جوانان غيورشان به اعدام و حبس محكوم مي‌كنند.

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از عملكرد سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي تصريح كرد: سازمان ملل مگر شما سازمان ملت‌ها نيستيد؟ چرا سكوت مرگبار گرفته‌ايد؟ اتحاديه عرب مگر اين‌هايي كه كشته مي‌شوند عرب نيستند؟ چرا فرياد نمي‌زنيد؟ سازمان كنفرانس اسلامي چرا مرگ بي‌غيرتي گرفته‌ايد؟ چرا علماي اسلام فرياد نمي‌زنند؟

وي خطاب به مسلمانان منطقه تصريح كرد: خسته نشويد، مقاومت كنيد، تجربه تاريخي كه قرآن بيان مي‌كند اين است كه شما پيروز هستيد. دير يا زود دشمنان‌تان مي‌روند، وعده‌هاي خدا حق است، خالصانه در برابر اين ديكتاتورها بايستيد، خداوند ان‌شاءالله شما را مدد خواهد كرد.

وي همچنين خطاب به آل‌خليفه و آل‌سعود گفت: شما با هر جنايتي كه مي‌كنيد يك گام به نابودي نزديك مي‌شويد. مردم در آينده آل‌خليفه را به عنوان جنايتكاران جنگي مي‌شناسند و آل‌سعود را به عنوان خائناني كه در جنگ 33 روزه اسرائيل عليه لبنان و جنگ 22 روزه غزه در كنار اسرائيل بودند، اين لكه‌ي ننگ آخرين‌شان است مي‌شناسند.

خاتمي با قرائت بخشي از سخنان خود به زبان عربي گفت: مسلمانان بحرين و ملل اسلامي مظلوم هستند، چند كلمه به زبان عربي مي‌گويم تا فرياد اين ملت برسد و مظلومين بحرن بدانند ايران اسلامي در كنار مظلوميت‌شان هستند.

به گزارش ايسنا وي در بخش ابتدايي سخنان خود نيز با گراميداشت ياد و خاطره شهيد آيت‌الله استاد مطهري افزود: ايشان يك فقيه، اصولي، مفسر، صاحب نظر در تاريخ و سياست بودند و فنون مختلف اين شهيد بزرگوار ذخيره ارزشمندي براي نظام اسلامي بود.

وي خاطرنشان كرد: بعد برجسته‌اي كه مي‌تواند از زندگي ايشان الگوي حوزه‌هاي علميه باشد، مرزباني اين عالم بزرگ است زيرا عالمان شيعه بايد مرزبانان دين باشند و اين ويژگي برجسته استاد شهيد مطهري بود.

وي يادآور شد: زماني در اين كشور بازار گرم تفكر مادي‌گري بود كه استاد مطهري كتاب اصول فلسفه و روش رئاليسم علامه طباطبايي(ره) را حاشيه زدند و اين كتاب سد محكمي در برابر گسترش تفكر مادي‌گري شد و از سال 47 تا 57 بازار تفكر التقاطي در بين برخي روشنفكرها گرم شد و باز بزرگي كه به صحنه مرزباني دين آمد و در مقابل آن ايستاد، استاد شهيد بود كه كتاب‌هاي او براي تمامي نسل‌ها سالم‌ترين كتاب‌هاست و مي‌تواند اسلام ناب محمدي(ص) را از اين كتاب‌ها بياموزند.

خطيب نماز جمعه تهران همچنين با گراميداشت هفته معلم، معلمان را جهادگران عرصه فرهنگ توصيف كرد و گفت: مهندسي فرهنگي يك نسل به دست معلمان عزيز است و جامعه و نظام ما قدر اين قشر فرهيخته را مي‌داند.

وي در ادامه با گراميداشت هفته كارگر و با بيان اين‌كه «كارگران عزيز ستون فقرات جهاد اقتصادي هستند» اظهار كرد: كارگران خدمات فراواني در قبل و بعد از انقلاب و دوران دفاع مقدس داشته‌اند كه اين خدمات فراموش ناشدني است و نظام به آن‌ها توجه و عنايت ويژه دارد و اميداريم با عنايت بيشتر گره‌هاي معيشتي اين دو قشر خدمتگزار بيش از گذشته باز شود.
نظرات بینندگان