arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۷۳۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۴

آیا تحریم‌ها، پوتین را از پای در می‌آورد؟

با تمدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، ناظران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تحریم اقتصادی می تواند پوتین و اقتصاد روسیه را از پای درآورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 با تمدید تحریم‌های غرب علیه روسیه، ناظران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تحریم اقتصادی می تواند پوتین و اقتصاد روسیه را از پای درآورد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از روزنامۀ نزاویسیمایا، با وجود تردید برخی کشورها، اتحادیه اروپا روز 18 دسامبر تحریم ها علیه روسیه را تمدید کرد.

هرچند نوک تیز تحریم ها متوجه روسیه و اقتصاد این کشور و سقوط آزاد روبل روسی است، اما این تصمیم بر اقتصاد اروپا نیز بی تأثیر نبوده و نخواهد بود. خبرگزاری DPA آلمان در این رابطه می نویسد: تحریم ها صرفنظر از خسارات چندین میلیاردی شرکتهای اروپایی که در بازار روسی منافع دارند، تمدید شده است. صادرات آلمان به خاطر محدودیت های بازرگانی در سال 2015 به میزان 8.5 میلیارد دلار کاهش یافت که در سال 2014 این رقم خسارات برابر 6.5 میلیارد یورو بوده است.

اکهارد کوردس، رئیس کمیته شرقی صنایع آلمان که به طور فعال با تحریمهای ضد روسی مقابله می‌کند، در این رابطه خاطرنشان می کند که اتحادیه اروپا سهم اوکراین در عدم اجرای توافقات مینسک را نادیده گرفته و فقط روسیه را تحریم می کند و این عادلانه نیست.

آنگونه که از تمدید تحریم‌ها بر می آید، بحران جاری در روابط روسیه با اتحادیه اروپا و رژیم تحریم ها تا زمان نامعلومی ادامه خواهد داشت. حل این مسأله نه تنها به تناسب نیروهای روسیه و غرب بلکه به پایداری و ثبات داخلی روسیه نیز بستگی خواهد داشت.
راینر زله رئیس اتاق بازرگانی تجارت خارجی آلمانی - روسی معتقد است که اوضاع اقتصادی روسیه به قدری تحت تأثیر قرار گرفته که تحریم ها فقط می تواند درجه وخامت اوضاع را بالا ببرد ولی نقش مستقلی ایفا نمی کند.

برخی کارشناسان اقتصادی می گویند رشد اقتصادی در روسیه در سال 2017 از سرگرفته خواهد شد و مشکلات اقتصادی باید به اجرای اصلاحات ضروری در اقتصاد روسیه تحرک تازه ای ببخشد.

مقامات عالی روسیه بر این باورند که اروپایی ها در طول تاریخ آموخته اند از تحریم ها و روسیه هراسی تصنعی خود سود سیاسی و مالی ببرند. برای مثال، لهستان با دامن زدن موضوع خطر روسی می خواهد سلاح های آمریکایی را با تخفیف زیادی دریافت کند.
 روزنامۀ نزاویسیمایا اینگونه نتیجه گیری می کند که تحریم های غرب علیه روسیه لغو نخواهد شد ولی یادآوری می کند که ایران از سال 1979 تحت تحریم بوده ولی از بین نرفته و به توسعه خود ادامه داده است ولو اینکه می توانست با استفاده از ذخایر نفتی عظیم خود بهتر زندگی کند. چین هم بعد از حوادث 4 ژوئن سال 1989 در میدان مرکزی پکن تحت تحریم قرار گرفت ولی از اواخر سالهای 1990 همه سعی می کنند این تحریم ها را که در ابتدا همیشگی به نظر می آمد، فراموش کنند تا روابط خود را با اقتصاد اول جهان تیره نکنند.

به تعبیر نویسنده، به رغم همه تنگناهایی که غرب برای کرملین ایجاد کرده، عملیات جنگی در سوریه نشان داد که توان نظامی روسیه در سطح بالایی قرار دارد؛ و تنها ضعف روسیه در بخش اقتصادی است. روسها امروز فقط باید به سامان دادن امورد اقتصادی بپردازند، زیرا ضعف اقتصادی از ضعف نظامی بهتر نیست. روسیه باید از سیاست وام های گران بانکی دست کشیده و به توسعه بخش تولیدی بپردازد. از طرفی کرملین نباید از دست باراک اوباما هم ناراحت شود چرا که او به عنوان رئیس جمهور آمریکا مجبور است بر اعمال تحریم ها نظارت بکند، هر چند اعمال تحریم های جدید از سوی واشنگتن سوالات زیادی را در نزد ناظران برانگیخت.
برچسب ها: پوتین
نظرات بینندگان