arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۴

سرنوشت «طلا» در 2016

طلا یکی از جذاب‌ترین کالاهای ماندگار باز هم گرفتار ابهام شده تا سرنوشت آن در سال جدید میلادی باز محل بحث باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
طلا یکی از جذاب‌ترین کالاهای ماندگار باز هم گرفتار ابهام شده تا سرنوشت آن در سال جدید میلادی باز محل بحث باشد.

به گزارش«دنیای اقتصاد»، این روند، بهای هر اونس طلا را به میانه کانال 1000 دلار برد تا دو دیدگاه درباره روند سال 2016 میلادی شکل بگیرد. برخی بر این باورند که روند سال‌های گذشته این کالای گرانبها، چهره آن را تخریب کرده و سال 2016 سال حرکت اونس به سوی مرز 1000 دلار و حتی پایین‌تر از آن خواهد بود. از آن سو بعضی دیگر معتقدند که رسیدن اونس به سطوح فعلی، تقاضا و در نتیجه قیمت‌ها را افزایش خواهد داد. عواملی مانند انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو، تقویت دلار، افت بهای نفت خام، کاهش رشد چین و بی‌اعتنایی بازار به بحران‌های ژئوپلیتیک می‌تواند تضعیف طلا را امتداد بخشد؛ اما عواملی چون سرعت کم انقباض سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، سیاست‌های انبساطی برخی از اقتصادهای عمده، عملکرد بد بازارهای دارایی و افزایش تقاضا برای طلای ارزان ممکن است فلز زرد را رشد دهد. «دنیای اقتصاد» در گزارشی، چکیده‌ای از پیش‌بینی‌های موسسه‌های معتبر جهانی درباره روند بهای طلا در سال 2016 را فراهم آورده است.

 پیش‌بینی‌های کارشناسان و سرمایه‌گذاران درباره روند بهای فلز زرد در سال 2016 میلادی به هیچ وجه همانند نیستند. در حالی که برخی از احتمال حرکت اونس طلا به زیر مرز 1000 دلاری سخن می‌گویند، برخی دیگر از اونس بالاتر از 1300 دلار خبر می‌دهند. اونس طلا در سال 2015 با بیش از 10 درصد افت به قیمت 1061 دلار رسید تا قرار گرفتن کالایی که زمانی 1900 دلار قیمت خورده بود، در این محدوده، دو احساس متفاوت را در بازارهای جهانی ایجاد کند.

از سویی، سه سال افت پیاپی قیمت طلا بعضی را متقاعد به ادامه افت قیمت‌ها کرده و از سوی دیگر، قرار گرفتن اونس در میانه کانال 1000 دلار بعضی دیگر را به جهش طلا از این کف قیمتی امیدوار ساخته است. پیش‌بینی دقیق روند کالایی به حساسیت طلا، اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است. با این همه، فراهم آوردن پیش‌بینی‌های موسسه‌های معتبر جهان، می‌تواند شمار سناریوهای قابل اعتنا را محدودتر و تصمیم‌گیری را ساده‌تر کند.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان