پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در ایران بیش از 30 تا 35 درصد قیمت تمام شده یک کالای خام مربوط به هزینههای حمل و نقل است.
به گزارش«انتخاب»، ولیالله افخمی راد رئیس سازمان توسعه تجارت صبح امروز در اولین همایش حمل و نقل صادراتی با اشاره به بالا بودن هزینههای حمل و نقل در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا گفت: با توجه به هزینههای حمل و نقل در قیمت تمام شده کالاهای صادراتی توجه به جایگاه آن پررنگتر میشود و باید سعی کرد این هزینهها را کاهش داد.
وی افزود: در کشور ما با توجه به اینکه در رابطه با انرژی جایگاه مناسبی در جهان دارد، متأسفانه هزینههای ناشی از حمل و نقل نسبت به سایرکشورهای دنیا بالاتر است و در این راستا باید تمام دستگاههای اجرایی به آن توجه کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به آمار سهم حمل و نقل در قیمت تمام شده کالاهای صادراتی گفت: در کالاهای نیمه فراهم شده 18 تا 25 درصد قیمت تمام شده و در کالاهای خام 30 تا 35 درصد قیمت تمام شده کالا به هزینههای حمل و نقل مرتبط است و با توجه به بالا بودن این سهم در ایرن باید به آن توجه کرد چرا که در کشورهای صنعتی این سهم حداکثر 18 درصد است یعنی ما دو برابر هزینه سایر کشورها را برای حمل و نقل کالاهای صادراتی میپردازیم.
افخمی با اشاره به سایر مشکلات حمل و نقل کالاهای صادراتی گفت: از دیگر مشکلات ما پایین بودن توان عملیاتی بنادر است که در مقایسه با کشور چین و امارات این رقم چشمگیر میشود چرا که در سال 2014 توان عملیاتی بنادر ایران 5 میلیون و 163 هزار TEU، توان عملیاتی امارات 21 میلیون TEU و چین توان عملیاتی 82 میلیون TEU بود.
افخمیراد در ادامه صحبتهای خود با اشاره به هزینههای بندری در بنادر جنوب ایران گفت: در بندر شهید رجایی به ازای هر کانتینر 43 دلار هزینههای بندری باید پرداخت شود در حالی که این رقم در فجیره 13 دلار و در عمان 7 دلار است.
وی همچنین به زمان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر اشاره کرد و گفت: در شش کشور مورد بررسی شاخص زمان توقف کنار اسکله 10 ساعت است در حالی که در بندرعباس این شاخص در حدود 4 روز و 9 ساعت است و این افزایش زمان موجب تغییر هزینهها و نهایتا تغییر در قیمت تمام شده کالا خواهد شد.
به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت هزینههای بندری در بندرعبارس از متوسط هزینههای بندری در سایر کشورها 250 درصد بیشتر است.
افخمی با اشاره به زمان انتظار یک کشتی برای پهلوگیری در کشورهای مختلف گفت: متوسط این زمان در تایوان 9 دقیقه ، در مالزی 18 دقیقه و درامارات14 دقیقه است در حالی که این عدد در بندرعباس تنها 4 دقیقه است اما در مقابل زمان بارگیری و تخلیه یک کشتی در تایوان 5 ساعت و 55 دقیقه، در مالزی 3 ساعت و 55 دقیقه، در امارات 4 ساعت و در بندرعباس 4 روز است که این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد .
افخمیراد تصریح کرد: از دیگر مشکلات حوزه حمل و نقل معضل خود مالکی کامیون و همچنین فقدان شرکت حمل و نقل بینالمللی است که شاید تحریمها یکی از دلایل آن باشد که در این راستا برای منطقی شدن قیمتها در حوزه حمل و نقل ناچار از رقابتپذیری هستیم و باید امکان استقرار شرکتهای ایرانی در خارج از کشور فراهم شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت با تأکید بر اینکه در حمل و نقل داخلی ناوگان ما ضعیف است، گفت: باید شرکتهای داخلی در جهت ارتقای کیفی و کمی کامیونها اقدام جدی و اساسی انجام دهند و در جهت نوسازی باید تغییرات اساسی انجام شود.
وی به بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: واگنهای ایرانی در بخش حمل و نقل ریلی متأسفانه کیفیت مناسب را ندارد ضمن اینکه در بخش ناوگان هوایی نیز به دلیل تحریم در سالهای گذشته نتوانستیم این ناوگان را بازسازی کنیم و متأسفانه ناوگان هوایی ما ناچار از استفاده از هواپیمای فرسوده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به تسهیلات برای توسعه توریست و جهانگردی گفت: فرودگاههای ما علیرغم موقعیتهای خوب به هیچ وجه توان کسب درآمد از بابت ترانزیت هوایی و دیگر موارد را ندارند.