arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۲ - ۱۵ دی ۱۳۹۴

الاخبار: هرکس روابط خود با ایران را قطع کند، خودش باز می‌گردد

مقاله نویس روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله‌ای در خصوص تنش اخیر در روابط تهران ـ ریاض و قطع روابط دیپلماتیک عربستان و چند کشور کوچک وابسته به آن با جمهوری اسلامی، نوشت، ایران تجارب زیادی در تعامل با قطع روابط برخی کشور‌ها با خود دارد و رویکرد این کشور در قبال این حادثه و حوادث مشابه همواره مبتنی بر این اصل این بوده است که: «خودشان رفته‌اند و خودشان هم بازخواهند گشت.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه الاخبار در مطلبی درباره قطع روابط عربستان و ایران نوشت: هر کشوری که روابطش را با تهران قطع کند، خود روزی باز خواهند گشت.

به گزارش «انتخاب» به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله‌ای در خصوص تنش اخیر در روابط تهران ـ ریاض و قطع روابط دیپلماتیک عربستان و چند کشور کوچک وابسته به آن با جمهوری اسلامی، نوشت، ایران تجارب زیادی در تعامل با قطع روابط برخی کشور‌ها با خود دارد و رویکرد این کشور در قبال این حادثه و حوادث مشابه همواره مبتنی بر این اصل این بوده است که: «خودشان رفته‌اند و خودشان هم بازخواهند گشت.»

مقاله نویس روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله‌ای در خصوص تنش اخیر در روابط تهران ـ ریاض و قطع روابط دیپلماتیک عربستان و چند کشور کوچک وابسته به آن با جمهوری اسلامی، نوشت، ایران تجارب زیادی در تعامل با قطع روابط برخی کشور‌ها با خود دارد و رویکرد این کشور در قبال این حادثه و حوادث مشابه همواره مبتنی بر این اصل این بوده است که: «خودشان رفته‌اند و خودشان هم بازخواهند گشت.»

الاخبار در مقاله‌ای با عنوان «دیپلماسی ایران در قبال اقدام برخی کشور‌ها به فراخواندن سفرا و دیپلمات‌های خود از این کشور؛ خودشان رفته‌اند و خودشان هم برمی گردند» نوشت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تظاهرکنندگان خشمگین، به ساختمان سفارت اسرائیل در مرکز تهران یورش بردند و پرچم فلسطین را برفراز آن برافراشتند. دیپلمات‌های اسرائیلی با کمک آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از ایران گریختند. این کشور همچنین شاهد بحران گروگانگیری (جاسوسان آمریکا در تهران)، بود که براثر آن روابط ایران با آمریکا قطع شد و هنوز هم برقرار نشده است.

سفارت انگلیس نیز در سال ۲۰۱۱ براثر خشم مردمی از جاسوسی و اقدامات تحریک آمیز این سفارتخانه، هدف حمله قرار گرفت. اما بلافاصله پس از اعلام توافق هسته‌ای ایران، فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، سفارت کشورش را در تهران بازگشایی کرد.

در آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی، با توجه به افزایش خشم مردمی از عربستان سعودی پس از حادثه منا، باور ایرانیان به اینکه عربستان مسئول کاهش بهای جهانی نفت و پیامدهای آن بر اوضاع اقتصادی ایران است، بعلاوه تشییع پیکر ده‌ها شهید از مستشاران نظامی ایران در سوریه و مسئول دانستن عربستان در شهادت این افراد به خاطر حمایتش از گروههای تکفیری در سوریه و همچنین حمله‌ای که تکفیری‌های تحت حمایت ریاض به ساختمان سفارت ایران در بیروت کردند، در پی اجرای حکم اعدام آیت الله نمر باقر النمر روحانی برجسته سعودی، سفارت این کشور در تهران هدف حمله مردم خشمگین قرار گرفت.

الاخبار در ادامه نوشت: عوامل متعددی باعث انفجار خشم مردم ایران ضد ریاض شد و همین مسئله حکومت آل سعود را بر آن داشت تا حادثه حمله به سفارت را دستاویزی برای حمله به ایران، قطع روابط دیپلماتیک با آن و تلاش برای جلب همبستگی هرچه بیشتر کشورهای اسلامی به منظور تبدیل جلاد به قربانی به عمل آورد.

این روزنامه لبنانی نوشت: فراخوانده شدن سفیر عربستان از تهران و درخواست‌های پنهانی برای همبستگی با ریاض و موافقت برخی از کشور‌ها با این درخواست و فراخواندن سفرای خود یا کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با تهران، جمهوری اسلامی ایران را وادار به عذرخواهی نخواهد کرد. تهران در طول دوره انقلاب، شاهد موارد مختلف قطع روابط با هدف فشار بر حکومت این کشور برای امتیاز دادن یا عقب نشینی از مواضع خود بوده است. نگاهی سریع و گذرا به روابط دیپلماتیک ایران با خارج، نشان می‌دهد همه این بحران‌های دیپلماتیک، با عقب نشینی کشورهایی که روابط خود را (با ایران) قطع کرده بودند، به روال عادی بازگشته است.

در سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸ ه‍ ش) امام خمینی (ره) فتوای ارتداد و قتل سلمان رشدی نویسنده کتاب «آیات شیطانی» را، که در آن به اسلام و قرآن اهانت کرده بود، صادر کرد، لذا همه کشورهای اروپایی سفیران خود را از ایران فراخواندند، اما بعد از مدتی بار دیگر آن‌ها را به این کشور بازگرداندند.

در سال ۱۹۹۷، دادگاهی در آلمان حکم محکومیت مقامات ایران را به اتهام دست داشتن در حادثه (رستوران) «می‌کونوس» که در آن تعدادی از مخالفان کرد کشته شدند، صادر کرد. در پی صدور این حکم نیز، کشورهای اروپایی، در تلاش برای منزوی کردن ایران در عرصه بین المللی، سفرای خود را از این کشور فراخواندند. در آن زمان هم، آیت الله علی خامنه رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، گفتند: «آن‌ها خودشان رفته‌اند و خودشان هم باز خواهند گشت.»

اکنون، تعدادی از کشور‌ها، در پی بحرانی شدن روابط ایران با عربستان، سفرای خود را از تهران فراخوانده‌اند و ریاض نیز علاوه بر آن، روابط تجاری خود را با ایران قطع کرده است. واردات ایران از عربستان جز ترانزیت برخی کالا‌ها، تقریبا صفر بود. فعالیت سفارت عربستان در تهران نیز شبیه یک دفتر گردشگری برای صدور ویزای حج بود، و فعالیت کادر دیپلماتیک آن صرفا به موافقت با دعوت نامه‌های تشریفاتی هیئت‌های دیپلماتیک منحصر بود و در هیچیک از محافل سیاسی ایران یا فعالیت‌های داخلی این کشور از آن‌ها استقبالی به عمل نمی‌آمد.

نگاهی گذرا به واکنش عربستان سعودی، نشان می‌دهد برخی ابرقدرت‌های متحد این کشور، برای مهار این مسئله با وزارت خارجه ایران تماس گرفته‌اند زیرا آن‌ها ضرورت گفتگو با عقلا در بحران جاری را درک می‌کنند (کنایه از اینکه در عربستان عاقلی نمی‌یابند تا با او گفتگو کنند).

 تهران آن گونه که خود نیز تاکید می‌کند، دنبال تنش آفرینی نیست و به بازی در خارج از گود کشیده نخواهد شد. این کشور توانست در مقابل شش قدرت بین المللی بر سر میز مذاکره بنشیند به نتیجه‌ای متعادل دست یابد. تجربه و سابقه دیپلماتیک این کشور به آن می‌گوید: «آن‌ها (سفرای کشورهای قطع رابطه کرده با ایران) خودشان رفته‌اند و خودشان هم بازخواهند گشت.»

نظرات بینندگان