arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۴

مصباحی مقدم: حمله به سفارت عربستان مشکوک است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حمله به سفارت عربستان را مشکوک دانست و گفت که دولت باید در قبال تنش آفرینی دولت سعودی با تدبیر عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حادثه شهادت شیخ نمر را حادثه بزرگی می دانم که درعربستان اتفاق افتاد و نشان از روحیه سبوعیت و خشونت آل سعود دارد که در مقابل منطق اعمال زور می‌کنند.

وی گفت: این امر همچنین نشان عدم اعتدال و خامی در مدیریت عربستان است زیرا هرگروه و دولت مردی سعی می‌کند نسبت به ملت خود از هر قوم ، مذهب و طایفه ای که هست با مدارا عمل کند اما دولت عربستان عدم بردباری و تحمل و طایفه گرایی را مبنا قرار داده است.

وی افزود: این اتفاق در حالی می‌افتد که جمعیت شیعه عربستان جمعیت قابل توجهی هستند اما از حقوق اجتماعی و سیاسی لازم و آزادی فعالیت‌های مذهبی برخوردار نیستند، تا جایی که روحانی بزرگی مثل شیخ نمر را به خاطر سخنرانی هایش به زندان می اندازند و در نهایت او را به اعدام محکوم می‌کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: این اقدام سخیف، متاسفانه مورد حمایت ضمنی یا سکوت مجامع بین‌المللی قرار گرفته و آن‌ها حداکثر در برخی موضع گیری ها نسبت به این مسأله ابراز تاسف یا نگرانی می‌کنند نه اینکه این اقدام جنایت کارانه را محکوم کنند در حالیکه اگر مشابه چنین اتفاقی در کشورهای دیگر رخ دهد با حساسیت بالایی با آن برخورد می‌کنند، البته به دنبال این اتفاق طبیعی بود که ملت های مسلمان واکنش نشان دهند، این واقعه را محکوم کنند و از آن ابراز نفرت کنند.

مصباحی مقدم با اشاره به حمله برخی افراد به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد نیز گفت: کاری که نسبت به سفارت و کنسولگری عربستان انجام شد بسیار مشکوک است و نمی‌شود آن را مشابه کارهای خودسرانه ای در مسائل سیاست داخلی رخ می‌دهد تحلیل کرد. ما باید ببینیم این اقدام به نفع چه جریانی صورت گرفته است. واکنش دولت عربستان نشاندهنده این است که این اقدام به سود آن دولت بوده است. گزارشی که سپاه تهران ارائه کرده هم این کار را سازمان یافته می‌داند و از ناحیه نیروهای حزب اللهی هم نبوده است. بنابراین نمی توان این اتفاق را با موارد دیگری که در جریانات سیاسی در داخل ممکن است گه گاهی رخ دهد مقایسه کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه احتمال دارد این اقدام به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط سفارت یا دولتمردان عربستان برنامه ریزی شده بود اضافه کرد: ممکن است آن‌ها برای اینکه بتوانند بهره برداری های بعدی را انجام دهند دست به چنین کاری زده باشند، مشابه این قبیل اتفاقات هم در برخی حوادث رخ داده است.

وی با بیان اینکه اعدام شیخ نمر از نظر حقوق بشر و مجامع جهانی محکوم است و ملت ها و دولت ها باید نسبت به آن واکنش نشان دهند در عین حال یادآور شد: حمله به سفارت و کنسولگری اصل حادثه را تحت شعاع قرار داد و وزارت خارجه عربستان حداکثر بهره برداری را از این اتفاق کرد و اقدام به قطع رابطه سیاسی و اقتصادی و حتی رابطه کنسولی با ایران کرد و سفر اتباع عربستان به ایران را هم ممنوع اعلام کرد.

مصباحی مقدم درباره اعلام قطع روابط چند کشور منطقه با ایران نیز گفت: دولت عربستان برخی دولت های کوچک منطقه که به نحوی از این کشور کمک مالی دریافت می‌کنند و یا رابطه ویژه سیاسی و اقتصادی دارند را هم تحت فشار قرار داد که اقدام قطع یا کاهش رابطه کنیم البته این امر از منظر سیاسی ارزش چندانی ندارد اما از نظر رسانه‌ای بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به محکوم کردن حمله به سفارت و کنسولگری عربستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: این از عجایب روزگار است که شورای امنیت شهادت شیخ نمر را محکوم نمی کند یا حمله عربستان به یمن محکوم نمی‌شود و حمایت عربستان از گروه‌های تکفیری و تروریستی مثل داعش محکوم نمی‌شود اما کاری که توسط یک گروه کوچک 40 ، 50 نفره در تهران انجام شده توسط یک مجمع بین‌المللی مثل شورای امنیت محکوم می‌شود که این حکایت روشنی از تبعیض در تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل دارد.

وی در پایان درباره رفتار متقابل ایران نیز خاطرنشان کرد: تبعا دولت ایران باید در مقابل این اقدام عربستان با اتکا به تدبیر و حکمت موضع گیری کند و رفتار مشابه دستپاچگی که عربستان نشان داده و نشان از غرور و فرافکنی می‌کند را انجام ندهد. البته من معتقدم نهایتا این اقدامات تنش آفرین دولت عربستان به پشیمانی منتهی خواهد شد.

نظرات بینندگان