arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۴

وزیر بهداشت: 70درصد مرگ و میر در کشور به دلیل بیماری های غیرواگیر است

وزیر بهداشت گفت: 70درصد مرگ و میر در کشور به دلیل بیماری های غیرواگیر است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر بهداشت با بیان اینکه 70درصد مرگ و میر در کشور به دلیل بیماری های غیرواگیر است، از ائمه جماعات خواست تا با رفتارسازی در جامعه ،در پیشگیری از ابتلای مردم به بیماری های غیرواگیر کمک کنند.

به گزارش«انتخاب» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ سیدحسن هاشمی در سیمنار سراسری ائمه جماعات که صبح امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، با اشاره به تغییرات کنونی جامعه و مدرنیته شدن دنیای امروز و مطرح شدن حجم زیادی از پرسش ها از سوی گروه های مختلف اجتماعی، مسئولیت روحانیت در دوره حاضر را بسیار سخت دانست و اظهار امیدواری کرد: روحانیت با تلاش در این حوزه ،پرسش های بسیار مردم به ویژه جوانان را بی پاسخ نگذارند.

وزیر بهداشت در ادامه به تبیین عملکرد حوزه سلامت پرداخت و با تاکید بر اهمیت موضوع رفاه اجتماعی گفت: بزرگ ترین خطری که انقلاب را تهدید می کند مسایل رفاهی مردم است که اگر سامان نیابد با مشکل مواجه خواهیم شد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه حوزه سلامت یکی از اولویت ها و برنامه های مهم دکتر روحانی بوده است، گفت: دولت به رغم مشکلات اقتصادی، قدم های موثری را در حوزه سلامت برداشته است ولی هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وزیر بهداشت گفت قرار است در سند چشم انداز 1404 رتبه اول منطقه را کسب نماییم ولی در حال حاضر در مورد تخت های بیمارستانی به ازای هر هزار نفر که یکی از شاخص های توسعه سلامت است از بین 24 کشور منطقه رتبه 21 را داریم و از کشورهای سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان جلوتر هستیم و در واقع کشورهایی مانند مصر، ترکمنستان و ازبکستان در زمینه استاندارد تخت بیمارستانی وضعیت بهتری از ما دارند.

راه اندازی 20هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت

دکتر هاشمی با تاکید بر اینکه حدود 100هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم گفت: در طول سال های گذشته دولت موفق شده است در سال 2هزار تخت بسازد یعنی برای تامین کامل تخت های بیمارستانی نیاز به 50سال زمان داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه با برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم تا پایان دولت 20هزار تخت بیمارستانی تحویل خواهیم داد، گفت: در حال حاضر 96هزار تخت بیمارستانی داریم که 54هزارتای آن فرسوده هستند.

دکتر هاشمی همچنین به کمبود پزشک در کشور اشاره کرد و گفت: علی رغم غوغا سالاری هایی که درخصوص پزشکان بیکار گفته شد رتبه ما از نظر شاخص تعداد پزشک قبل از افغانستان، پاکستان و عراق است و بقیه کشورهای منطقه تعداد پزشکانشان از کشور ما بیشتر است.

وزیر بهداشت گفت: امسال 30 درصد ظرفیت ها را اضافه کرده ایم. هجمه های زیادی در این خصوص مطرح شد که بی تاثیر است و باید برایتربیت و تامین پزشکان برنامه ریزی کنیم.

دکتر هاشمی همچنین گفت: ایران از نظر شاخص مرگ و میر کودکان رتبه سیزدهم را منطقه دارد و در شاخص امید به زندگی نیز در رتبه دوازدهم قرار داریم یعنی طول عمر مردم عربستان، قطر، امارات و ترکیه از طول عمر مردم ایران بیشتر است.

وزیر بهداشت در عین حال گفت: البته شاخص امید به زندگی در مقایسه با اول انقلاب 20 سال بیشتر شده است.

دکتر هاشمی پایین بودن برخی از شاخص های بهداشتی کشورمان به نسبت کشورهای منطقه را به دلیل در اولویت نبودن حوزه سلامت در طول دو سه دهه گذشته در برنامه های دولتها دانست و گفت: حوزه سلامت در دوره های گذشته جزء اولویت های دهم به بعد بوده است و بیشتر توجه آنها پروژه های عمرانی و صنعتی بوده است در حالی که حوزه سلامت از زیرساخت های اصلی می باشد و در زندگی مردم بسیار موثر است.

کاهش کمبود اقلام دارویی از 300 قلم به 25 قلم

وزیر بهداشت به اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: در شروع کار در وزارت بهداشت با بحران دارویی مواجه بودیم و مردم مشکلات زیادی برای تامین دارو داشتند و اولین اقدامی که در این زمینه انجام دادیم بازگرداندن آرامش در حوزه دارو بود و کمبود دارو از 300قلم به کمتر از 25قلم رسید.

دکتر هاشمی به موضوع کاهش پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم اشاره کرد و گفت: ایران جزو 37 کشوری است که پرداخت از جیب مردم برای دریافت خدمات درمانی بالای 50 درصد بوده است و وزیر قبل در آخرین روزهای کاری خود طی گزارشی پرداخت از جیب مردم را بین 60 تا 70 درصد اعلام کردند.

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر با همت دولت و مجلس از محل مالیات بر ارزش افزوده و منابع حاصل از 10 درصد هدفمندی یارانه ها، پرداخت مردم در بخش بستری کاهش یافته و در شهرها به 6درصد و در روستاها به 3درصد رسیده است.

هاشمی به نوسازی بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: 30هزار تخت بیمارستانی عوض شده و فضای فیزیکی و بهداشتی بیمارستان ها نوسازی و ارتقاء یافته.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از حمایت های ائمه جماعات از حوزه سلامت گفت: همه تلاش می کنند تا مردم مورد احترام قرار گیرند.

او گفت: به رغم مشکلات اقتصادی دولت و کاهش قیمت نفت ،طرح تحول سلامت با حمایت دولت و مجلس را ادامه خواهیم داد.

50درصد مرگ ایرانیان به دلیل سکته های قلبی و مغزی است

دکتر هاشمی در ادامه با بیان اینکه 70درصد مرگ و میر در کشور به دلیل بیماری های غیرواگیر مانند فشارخون و بیماری های قلبی که در اثر مصرف زیاد نمک، روغن و قند صورت می گیرد، گفت: 50درصد مرگ ایرانیان به دلیل سکته های قلبی و مغزی است.
وی، تصادفات، اعتیاد، کم تحرکی و مصرف سیگار را از جمله علل دیگر مرگ و میر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 5میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند و 5میلیون نفر دیگر نیز در آستانه دیابتی شدن قرار دارند.همچنین یک چهارم مردم نیز اضافه وزن دارند.

وزیر بهداشت از ائمه جماعات خواست تا با رفتارسازی در جامعه در پیشگیری از ابتلای مردم به بیماری های غیرواگیر کمک کنند.
نظرات بینندگان