arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۴

فارز افرز: پیشنهاد اعراب و آمریکا برای عملیات علیه ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مشرق: فارن‌افرز پیشنهاد داده که دشمنان ایران یک مجموعه از نیروهای ویژه تشکیل دهند که قادر به عملیات در داخل خاک ایران با هدف بهره‌برداری از نارضایتی اقلیت‌های قومی باشد و جهان عرب، تحت نظارت آمریکا مقابل تهران متحد شود.

نشریه «فارن افرز» (Foreign Affairs) متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا «Council on Foreign Relations» که از اندیشکده‌های آمریکایی است، در جدیدترین شماره خود گزارشی با عنوان «زمان سخت گرفتن به تهران: سیاست ایران پس از توافق» با انتقاد شدید از توافق برجام، دستورالعمل‌هایی برای براندازی جمهوری اسلامی اعلام می‌کند. بخش اول این گزارش که توسط «الیوت کوهن»، «اریک ادلمن» (یکی از مدیران «طرح سیاست خارجی»)، و «ری تکیه» به نگارش درآمده است، پیش‌تر تحت عنوان «آمریکا از شورش‌های آتی در ایران حمایت کند» در مشرق منتشر شده است.

تشویق جهان عرب توسط آمریکا برای مقابله با ایران
«فارن افرز» در این گزارش به موضوع نفوذ ایران در غرب آسیا (خاورمیانه) می‌پردازد و به اذعان خود برای اینکه رهبران ایران را وادار به رعایت هنجارهای بین‌المللی کنند، از واشنگتن می‌خواهد که در حین فشار به اقتصاد ایران و تفرقه‌افکنی در جامعه این کشور، هم‌چنین باید در برابر نفوذ تهران در سراسر غرب آسیا (خاورمیانه) بایستد و با مبارزه علیه دست‌آوردهای تهران، هزینه‌های اضافی بر ایران تحمیل کند.این نشریه برای تحقق فشار به ایران معتقد است که آمریکا به تنهایی نباید با ایران مقابله کند، بلکه نیاز است بازیگران منطقه‌ای هم سهم خود از مسئولیت در این‌باره را تقبل کنند و به عنوان مصداق از سیاست‌مداران عراقی، شاه‌زادگان خلیج فارس، و شورشیان و تروریست‌های سوریه نام می‌برد که باید نقشی در پس زدن [نفوذ منطقه‌ای] ایران بازی کنند و در نهایت باید به نقطه‌ای رسید که «رهبران ایران وقتی به آینده نگاه می‌کنند، باید جهان عربی را ببینند که تحت نظارت آمریکا در برابر تهران با هم متحد شده‌اند».

ضربه به جمهوری اسلامی، با عملیات در داخل خاک ایران
نویسندگان این گزارش فقط به اتحاد کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت مقابله با ایران بسنده نکرده و به دولت آمریکا پیشنهاد می‌دهند تا به دنبال کاهش نفوذ ایران در بغداد باشند و به اذعان خود پیش‌بینی می‌کنند که «اگر آمریکا روابط خود با کردها، شیعیان میانه‌رو و سنی‌های عراق تقویت کند، ایران دست‌کم سخت‌تر می‌تواند از عراق به عنوان پایگاهی برای اجرای طرح‌های بزرگ‌تر خود استفاده کند».

این نشریه بعد از ارائه پیشنهادهایی برای مقابله با ایران در سوریه و عراق، به مسئله یمن می‌پردازد که اکنون در حال دفاع از خود در برابر حملات رژیم سعودی و متحدانش است و هر روز تعداد زیادی از مردم این کشور در این حملات شهید می‌شوند؛ «فارن افرز» با پررنگ‌ کردن مسئله شیعیان حوثی و ارتباط آن با نفوذ ایران، از آمریکا می‌خواهد اگر کشورهای حمله کننده به یمن کمکی نیاز دارند، واشنگتن این کمک‌ها را در اختیار آنها قرار دهد.

واشنگتن این کمک‌ها را در اختیار آنها قرار دهد
نشریه متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا در راستای استراتژی پیشنهادی جدید آمریکایی علیه ایران، معتقد است که کمک آمریکا به کشورهای عربی نه تنها باید شامل مبارزه با نیروهای نیابتی ایران در سوریه، عراق و یمن باشد، بلکه هم‌چنین مقابله آن‌ها با طیف وسیعی از چالش‌های دیگر را هم دربر می‌گیرد که این چالش‌ها به زعم نویسندگان شامل موارد زیر است:

1. کمک به حفاظت این کشورها از خود در برابر تلاش‌های ایران برای تضعیف امنیت داخلی آن‌ها.

2. کمک به دفاع از زیرساخت‌های اقتصادی این کشورها (مانند سکوهای نفت و گاز، تأسیسات شیرین‌سازی آب، و مکان‌های توریستی).

3. جلوگیری از اقدام ایران برای توقف صادرات انرژی این کشورها از طریق مسیرهای کلیدی حمل‌و‌نقل.

به سیستم‌های دفاع موشکی مانند «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی مجهز کند 
این گزارش برای مقابله با این چالش‌ها به واشنگتن پیشنهاد می‌دهد که «آمریکا باید به طور خاص ارائه سیستم‌هایی به این کشورها را مدنظر قرار دهد که بتوانند از آن‌ها در برابر موشک‌ها و خمپاره‌های هدایت‌پذیر دفاع کند، مانند سامانه مقابله با راکت، توپ‌خانه و خمپاره «سنچوریون» (Centurion). آمریکا هم‌چنین می‌تواند با هدف دادن ارائه نسخه‌ای از سیستم دفاع «گنبد آهنین» به کشورهای حوزه خلیج [فارس]، با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) هم‌کاری کند، تا این کشورها بتوانند از آن برای دفاع از زیرساخت‌های اقتصادی و گردشگری حیاتی خود در برابر موشک‌های ایران استفاده کنند».

«فارن افرز» برای نابودی نظام جمهوری اسلامی حتی پا را فراتر از مسلح کردن کشورهای عربی می‌گذارد و پیشنهاد می‌دهد که «دشمنان ایران حتی می‌توانند یک زیرمجموعه از نیروهای ویژه خود تشکیل دهند که قادر به عملیات در داخل خاک ایران با هدف بهره‌برداری از نارضایتی اقلیت‌های قومی مختلف در این کشور باشد»؛ این پیشنهاد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تا چه اندازه از وجود و تاثیر نظام جمهوری اسلامی در منطقه و جهان ناراحت هستند که به صورت علنی همه راه‌ها حتی حملات کور مسلحانه علیه مردم ایران را برای براندازی حکومت ایران پیشنهاد می‌دهند.

«فارن افرز» برای نابودی نظام جمهوری اسلامی یشنهاد می‌دهد که دشمنان ایران یک مجموعه از نیروهای ویژه تشکیل دهند که قادر به عملیات در داخل خاک ایران با هدف بهره‌برداری از نارضایتی اقلیت‌های قومی مختلف در جمهوری اسلامی باشد

اعتقاد به یک توافق خام
این گزارش در بخش دیگری به مسئله توافق‌نامه «برجام» می‌پردازد و با انتقاد از دولت آمریکا بابت این توافق، اعلام می‌کند که برجام «محدودیت معناداری درباره برنامه ساخت موشک‌های بالستیکی ایجاد نمی‌کند که ستون هرگونه برنامه [ساخت] سلاح هسته‌ای است».
یک نقطه اشتراک میان سه نویسنده این گزارش وجود دارد: هیچ‌یک از آن‌ها متخصصی شناخته‌شده در مورد مسائل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیست. آنها معتقدند که «هیچ سیاست معقولی درباره ایران نمی‌تواند با با شکل امروزی برجام هم‌زیستی داشته باشد و در اصل، برجام، امروز ایران را به عنوان یک قدرت آستانه هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد و در نهایت راه را برای یک بمب [هسته‌ای] ایرانی هموار می‌کند».

این نکته که نویسندگان فاقد تخصص در زمینه سلاح هسته‌ای هستند، از آن‌جایی قابل‌توجه است که نویسندگان مذکور، برجام را «یکی از ناقص‌ترین توافق‌نامه‌های کنترل تسلیحات در تاریخ» دانسته‌اند. این افراد با وجود آن‌که اکثر متخصصان در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌گویند توافق هسته‌ای هرگونه مخفی‌کاری در زمینه مواد شکاف‌پذیر را تقریباً غیرممکن می‌کند، باز هم بدون ارائه هیچ‌گونه مدرکی ادعا می‌کنند «ایران به راحتی می‌تواند یک مرکز کوچک تولید اورانیوم با درصد کافی برای سلاح هسته‌ای را بسازد و آن را از چشم ناظران مخفی کند.»

پیشنهاد برای اصلاح یا ارائه مجدد برجام
نشریه «فارن افرز» از برجام اظهار نگرانی می‌کند و به صورت دستوری اعلام می‌کند که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید این توافق‌نامه را اصلاح کند و اعلام می‌دارد که مهم‌ترین کار این است که آمریکا «بند غروب» [تاریخ پایان توافق] را حذف کند.

سه نویسنده گزارش در ادامه ادعاهای عجیب خود، اصرار دارند که «موشک‌های بالستیک ایران هیچ استفاده مشروعی غیر از حمل کلاهک هسته‌ای ندارند.»! ایران (دست‌کم از جنگ با عراق) به خوبی به این مسئله پی برده که موشک‌های بالستیک بیش‌تر برای حمل سلاح‌های متعارف به کار می‌روند تا کلاهک‌های هسته‌ای.

به علاوه، همان‌طور که «ادوارد لوین» عضو بازنشسته کمیته روابط خارجی سنا و رئیس فعلی هیأت مدیره مرکز کنترل تسلیحات و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تصریح می‌کند، یک کشور غیرهسته‌ایِ دارای نیروی هوایی غیرمؤثر مانند ایران، موشک‌های مسلح [به کلاهک‌های] متعارف، شاید تنها راه بازدارندگی مقابل حملات کشورهای متخاصم هم‌سایه باشد. اتفاقاً عربستان سعودی، حکومتی غیرهسته‌ای که نویسندگان مقاله از کمپین هوایی خراب‌کارانه آن در یمن به طور کامل پشتیبانی می‌کنند، موشک‌های بالستیک با برد طولانی‌تر از موشک‌های ایران دارد. البته دنبال کردن یک خط مشی فکری واحد و منسجم، هیچ‌گاه از مشخصه‌های نومحافظه‌کاران نبوده است.

این گزارش با بیان اینکه برجام یک معاهده الزام‌آور حقوقی نیست، بلکه یک توافق داوطلبانه سیاسی است؛ از دولت اوباما به دلیل اینکه تصور می‌کند هرگونه تلاش برای تجدیدنظر در برجام، اعتراضات جامعه جهانی را به دنبال خواهد داشت، انتقاد کرده و معتقد است «برجام نه از حمایت مردم آمریکا برخوردار است و نه از حمایت نمایندگان منتخب آن‌ها در کنگره. [بنابراین] رئیس‌جمهور بعدی، می‌تواند و باید در این توافق تجدیدنظر کند».

نشریه متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا در پایان این بند از گزارش به واشنگتن توصیه می‌کند علاوه بر تجدیدنظر در توافق هسته‌ای، به دنبال مجازات ایران برای اتهام‌هایی مانند تجاوزگری‌های منطقه‌ای، حمایت از تروریسم، یا نقض حقوق بشر باشد. برای انجام این کار نیز پیشنهاد می‌دهد دولت آمریکا باید هر مقدار از معماری تحریم‌ها را که می‌تواند، بازگرداند و تحریم‌ها علیه مؤسسات مالی را حفظ و ایران را از اقتصاد جهانی بیرون کند. نویسندگان این گزارش در کنار پیشنهاد ایجاد رژیم تحریم‌ها، به دنبال ضربه زدن بیشتر به ایران هستند و به همین دلیل به واشنگتن پیشنهاد می‌دهند که یک کمپین جنگ سیاسی راه بیندازد تا به زعم خود تفرقه را درون دایره حکومتی جمهوری اسلامی تعمیق نماید.

مقابله با ایران نیاز به یک استراتژی جامع دارد
نشریه متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا در پایان گزارش خود دوباره یادآوری می‌کند که حکومت تهران برای منافع آمریکا خطرناک است، بنابراین برای مقابله با کشوری مانند ایران به یک استراتژی جامع نیاز است. این نشریه مؤلفه‌های این استراتژی را «بهره برداری از تمام نقاط آسیب‌پذیر ایران، افزایش هزینه ماجراجویی‌های خارجی تهران، تضعیف اقتصاد جمهوری اسلامی، و پشتیبانی از نارضایتی‌های داخلی این کشور» عنوان می‌کند و معتقد است «با اینکه این استراتژی زمان‌بر خواهد بود، اما در نهایت آمریکا را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌تواند شرایط [دل‌خواه خود] را به ایران تحمیل کند، از جمله در حوزه هسته‌ای».

این گزارش حکومت ایران را اولین و اصلی‌ترین «دولت انقلابی اسلامی» معرفی می‌کند و مدعی می‌شود که «موفقیت‌های این کشور بود که الهام‌بخش موجی از رادیکال‌ها در سراسر غرب آسیا (خاورمیانه) شد»؛ این در حالی است که اسناد زیادی از بوجود آوردن القاعده و گروه‌های دیگر تروریستی مانند داعش توسط آمریکایی‌ها منتشر شده که هدف واشنگتن از حمایت از این گروه‌های تروریستی مقابله با محور مقاومت و افزایش امنیت رژیم صهیونیستی بوده است.

این گزارش «فارن افرز» که متعلق به شورای روابط خارجی آمریکا است، در واقع به بهانه مذاکرات هسته‌ای و برجام، یک دستورالعمل کامل براندازی جمهوری اسلامی برای واشنگتن دیکته کرده است که از این حیث برای افکار عمومی ایران و مسئولان جمهوری اسلامی حائز اهمیت است، چراکه اگر استراتژی دشمن شناسایی شود، می‌توان با حمله کردن به آن استراتژی تمام نقشه‌های دشمن علیه ملت ایران را از کار انداخت.

نظرات بینندگان