arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۲ - ۱۶ دی ۱۳۹۴

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تدوین فیلم سینمایی «لاک قرمز» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی ، توسط حمید نجفی راد به پایان رسید.

این اثر که بعنوان یکی از آثار راه یافته به بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر معرفی شد ، مرحله تدوین را توسط حمید نجفی راد پشت سرگذاشت تا در روزهای آینده با انجام صداگذاری و دیگر مراحل فنی آماده نمایش در جشنواره فیلم فجر شود.

تدوین این فیلم سینمایی که براساس شنیده‌ها یکی از کاندیداهای حضور در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هم هست ، بطور همزمان از مراحل آغازین تصویربرداری آغاز شد تا در موعد مقرر برای اکران در سینماهای جشنواره آماده شود .

مراسم تودیع عطارپور و صانعی‌مقدم در مرکز گسترش برگزار شد

عصر دیروز (15 دی 94) مراسم تودیع آقایان اُرد عطارپور و جعفر صانعی‌مقدم، دو تن از اعضای «شورای مستند» معاونت فرهنگی و تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مدیرعامل، معاونین و مدیران این «مرکز» برگزار شد، سیّدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دوساله‌ی عطارپور و صانعی‌مقدم در شورای مستند مرکز گسترش، لوح سپاس و هدیه‌ای به آنان اهدا کرد.

اُرد عطارپور به دلیل گرفتارهای شغلی و ادامه‌ی فعالیت‌های مستندسازی، از عضویت در شورای مستند این «مرکز» استعفا داده بود.

سیّدحسین حق‌گو مدیر فرهنگی و تهیه‌کننده با سابقه‌ی سینمای مستند، از اعضای جدید شورای مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

فرزین صابونی به "قطع دست در اسپوکن" پیوست

فرزین صابونی به گروه بازیگران نمایش "قطع دست در اسپوکن" به کارگردانی سیاوش بهادری راد پیوست.

این اجرا وفادار به دنیای منحصر به فرد آثار مک دونا است، که با توجه به رئالیسم خاصی که خود اثر به کارگردان ارائه می‌دهد و بهره‌گیری از فرم ویژه و جذاب دیالوگ‌ها ، فضای غافلگیرکننده و در عین حال باورپذیر متن وتحلیل شکاف‌های ذهنی شخصیت‌های اثر که نمایانگر خصوصیات انسان معاصر است را به تصویر می‌کشد.

فرزین صابونی ، مجتبی رجبی ، الهه افشاری ، امیر حسین طاهری بازیگران این نمایش اند. همچنین محمد صمدی راد (تهیه کننده)، امیر حسین دوانی (طراح صحنه)، علی کوزه گر (طراح نور)، نسرین خرمی (طراح لباس)، مهدی فاتحی (طراح پوستر و بروشور )، پرستو ترکمان (دستیار یک و برنامه ریز)، یاسمین هاشمی (دستیار دوم کارگردان)، امیر قالیچی (روابط عمومی و تبلیغات)، تأتر باز ها (تبلیغات مجازی)، مهرانگیز قهرمانی (امور رسانه)، علی جوان (ساخت تیزر) و مریم دیهول (عکاس) دیگر عوامل اجرایی این اثرند.

این گروه پیش از این نمایش‌های "شب و روزِ امروز" ، "از این سالها ده هزار خنده طلب دارم ، ده هزار روز خوش" "یک صورتی که بنفش جایگزینش شد" و "آنسفالیت" را به صحنه برده است.

نمایش "قطع دست در اسپوکن" به کارگردانی سیاوش بهادری‌راد بهمن‌ماه در سالن ارغنون واقع در خیابان حافظ، نوفل لوشاتو، بعد چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچه زیبا، پلاک ۱ به صحنه می‌رود.

اجرای دو تئاتر توسط جلال تهرانی

با شروع دو اجرای «دور دنیا در هشتاد روز» و«نقره‌ای» از یکشنبه آینده - 20 دی- در مکتب تهران ، رپرتوارمکتب تهران آغاز می‌شود. جلال تهرانی نویسنده، طراح و کارگردان این دو تئاتراست.

این جریان با این دو اجرا آغاز می‌شود و بتدریج چند تئاتر دیگر از جلال تهرانی و دیگرمربیان و هنرجویان مکتب تهران به آن اضافه می‌شود.

جلال تهرانی تئاتر «دور دنیا درهشتاد روز» را با برداشت آزاد از رمان مشهور«ژول ورن» نویسنده نامدار فرانسوی نوشته است و شاهین صادقیان و حمیدرضا بداغی دوهنرجوی مکتب تهران به عنوان بازیگر در آن ایفای نقش می کنند و از یکشنبه 20 دی ساعت 30/19 در سالن مکتب تهران اجرا می‌شود.

نمایش «نقره‌ای» هم اثر دیگری به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی است که ساعت 21 از همین روز در همین مکان اجرا می شود و حبیب الله دانش یکی از مربیان مکتب تهران به همراه مرجان کیانی هنرجوی مکتب تهران در آن بازی می کنند.

پوسترهای این دو اجرا در گروه گرافیک مکتب تهران به سرپرستی مازیار تهرانی، طراحی می‌شوند. سهیل حسینی (طراح همکار از استودیو تهران) پوستر نمایش دور دنیا در هشتاد روز را طراحی می‌کند. این دو نمایش در کنار چند نمایش دیگر از دوره جدید رپرتوارهای مکتب تهران تا یک سال آینده روی صحنه خواهند بود.

نخستین دوره‌ی مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌خوانی آثار اکبر رادی برگزار‌می‌شود

نخستین دوره‌ی مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌خوانی آثار اکبر رادی از اسفند ‌ماه 1394 توسط بنیاد اکبر رادی با حمایت موسسه‌ی مکتب تهران برگزار‌می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد اکبر رادی، این بنیاد نخستین دوره‌ی نمایش‌نامه‌خوانی آثار اکبر رادی را با هدف روی‌کرد‌ها و پیش‌نهاد‌های نوین اجرایی از نمایش‌نا‌مه‌های استاد اکبر رادی توسط گروه‌های تئاتر ایران در دو بخش مسابقه و مهمان (خارج از مسابقه)‌ از زمستان سال 1394 تا تابستان 1395 برگزار می‌کند.

بر اساس این گزارش، هر یک از گروه‌های شرکت‌کننده می‌توانند نمایش‌نا‌مه‌های استاد اکبر رادی یا نمایش‌نا‌مه‌های اقتباسی از آثار استاد اکبر رادی را برای اجرای نمایش‌نا‌مه‌خوانی در هر دو بخش انتخاب کنند.

در فراخوان این مسابقه آمده‌ است: حداکثر زمان اجرای نمایش‌نامه‌خوانی 50 دقیقه باشد و به گروه‌های منتخب نمایش‌نامه‌خوانی، هیچ‌گونه کمک‌هزینه‌ای پرداخت‌نمی‌شود. هم‌چنین اسکان و پذیرایی گروه‌های شرکت‌کننده از شهرستان‌ها بر عهده‌ی خود آنان است.

روابط عمومی بنیاد اکبر رادی هم‌چنین اضافه‌کرد: آثار شرکت‌کنندگان پس از بررسی و تأیید شورای انتخاب این دوره در نوبت اجرا قرار می‌گیرند و گروه‌های شرکت‌کننده از شهرستان‌ها می‌توانند سه نسخه از فیلم اجرای نمایش‌نا‌مه‌خوانی خود را در قالب دی‌.وی.‌ودی به نشانی موسسه‌ی مکتب تهران واقع در تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان آبان جنوبی، کوچه‌ی کیوان، شماره‌ی 8، دفتر مدیر اجرایی این موسسه به صورت پست سفارشی ارسال کنند.

روابط عمومی این بنیاد در ادامه اعلام‌کرد: پس از اجرای نمایش‌نا‌مه‌خوانی، جلسه‌ی گفت‌وگو و بررسی با حضور کارشناسان و منتقدان به مدت 30 دقیقه برگزارمی‌شود وکلیه‌ی نشست‌های نمایش‌نامه‌خوانی ساعت 18 روز‌های سه‌شنبه‌ی هر هفته (هر یک از آثار منتخب در یک سانس) در تماشاخانه‌ی مکتب تهران برگزار‌خواهدشد.

بر پایه‌ی این گزارش، بنیاد اکبر رادی هیچ‌گونه تعهدی بابت اجرای عمومی آثار منتخب نمایش‌نا‌مه‌خوانی به گروه‌های شرکت‌کننده نمی‌دهد اما آثاری که به عنوان آثار برتر این دوره انتخاب می‌شوند، (حداکثر تا پنج اثر) شرایط اجرای عمومی آن‌ها را با هم‌کاری موسسه‌ی مکتب تهران در تماشاخانه‌ی مکتب تهران فراهم می‌آورد.

لازم به یادآوری است داوری آثار نخستین دوره‌ی مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌خوانی بنیاد اکبر رادی توسط هیئت داوران منتخب به انجام ‌خواهدرسید و پس از پایان اجرای آخرین نمایش‌نا‌مه‌خوانی، طی برگزاری مراسم اختتامیه‌ای به هریک از برگزیدگان این دوره در بخش‌های بهترین شیوه‌ و روی‌کرد اجرایی، بهترین نقش‌خوان زن، بهترین نقش‌خوان مرد و بهترین کارگردانی جوایز ارزنده و لوح تقدیر اهدا خواهدشد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه‌ی نمایش‌نا‌مه‌خوانی می‌توانند با پرکردن فرم‌ تقاضای شرکت آن تا 14 بهمن‌ماه 1394 حضور خود را به نشانی الکترونیکی بنیاد اکبر رادی bonyaderadi@gmail.com اعلام کنند.

این روابط عمومی در پایان افزود: آثار پذیرفته‌شده‌ی گروه‌های شرکت‌کننده، 30بهمن‌ماه 1394 اعلام می‌شود و زمان شروع برگزاری مسابقه‌ی نمایش‌نامه‌خوانی آثار اکبر رادی‌ از اسفند‌ماه 1394 خواهدبود که تا پایان شهریور‌ماه1395 ادامه خواهدیافت.

پیش فروش تئاتر خشم اژدها آغاز می شود

به گزارش مشاور رسانه ای،حسین پاکدل زنگ افتتاحیه تئاتر خشم اژدها را به صدا آورد.

بر اساس این گزارش، روز گذشته، حسین پاکدل با حضور در تالار حافظ زنگ افتتاحیه خشم اژدها در آورد.

حسین پاکدل بعد از افتتاح این نمایش گفت:تئاتر در این زمانه و در هیاهوی امروز میتواند مثل یک مرحم باشد، در زمانه‌ای که بسیاری از چیزها از راه دور اتفاق می‌افتد هنر تئاتر جزو معدودترین‌هاست که می توان نفس به نفس با آن همراه بود.

وی افزود: تعدد کار و تکرر کار نباید باعث شود کیفیت پایین بیاد و عوامل و بازیگران از کار لذت نبرند.

نمایش طنز نباید این طور تلقی بشود که دم دستی و آسان هست، اتفاقا زمانهایی هست که کمدی به تراژدی می‌رسد، تراژدی به کمدی و در بین آنها گروتسک هست که در زندگی همه‌ی ما از آن نشانه هایی دیده می شود.

کارگردان "و یک صبح ناگهان" ادامه داد: علی احمدی تا الان با این چند کار ثابت کرده که کمدی رو می‌شناسد و در روند کاری‌اش بیشتر از پیش پیشرفت می‌کند. خوشحالم که در میان جوان ها کسی هست که با انرژی تمام کار می کند که به پشتوانه و تجربه‌ی خسرو احمدی کاملا می‌شود به او تکیه کرد.

علی احمدی با اینکه جوان است ،ثابت کرده یک جوان هم می‌تواند به این نقطه برسد و مطمئنم و امیدوارم به همین طریق ادامه بدهد.

خشم اژدها به کارگردانی علی احمدی از ۱۵ تا ۳۰ دی ماه ساعت ۱۸:۳۰ در سالن حافظ بر روی صحنه می رود.

علی شادمان، تینو صالحی، خسرو احمدی، سینا کرمی، نیما شعبان نژاد، الهه شه پرست، مهران امام بخش، علی احمدی در خشم اژدها به ایفای نقش می پردازند.

این تئاتر بر اساس نمایشنامه خنده در طبقه بیست و سوم نوشته نیل سایمون، توسط علی احمدی بازنویسی شده است.

راهیابی «دربست» به جشنواره بین‌المللی فیلم منار بلغارستان

فیلم سینمایی «دربست» به کارگردانی علی خامه پرست فرد و تهیه کنندگی حسن علیمردانی و حسن مصطفوی همراه با 11 فیلم دیگر به هشتمین دوره ی جشنواره منار بلغارستان راه پیدا کرد.

«دربست» یک اثر اجتماعی با داستانی متفاوت است که تمامی سکانس‌های آن در طول مدت یک ماه و در خیابان های تهران فیلمبرداری شده است .

این فیلم اثری پر بازیگر است و بازی‌های متفاوتی از چهره‌های سینمایی در فیلم خواهیم دید.

شقایق فراهانی، رضا ناجی، امیرحسین صدیق، نیما شاهرخ شاهی، نرگس محمدی، بیژن بنفشه خواه، خاطره حاتمی، صادق هاتفی، فرزین صابونی، حسین سلیمانی، محسن افشانی، احسان کرمی، کریستوف البیز، امیر کربلایی زاده، سعید اژدر پور، عماد امامی و مهدی نصرتی که توسط این اثر معرفی می شود گروه بازیگران فیلم را تشکیل می دهند.

دربست فیلم تولید سال ١٣٩٣ بوده و در نوبت اکران گروه هنر و تجربه قرار دارد و همچنین امور بین المللی این اثر به عهده فیدان فیلم است.

دوازده فیلم سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن ایرانی به هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «منار» بلغارستان راه یافتند.

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «منار» 14 تا 31 ژانویه در شهر صوفیه بلغارستان برگزار می‌شود.

عوامل و دست اندرکاران «دربست» عبارتند از: کارگردان: علی خامه پرست فرد، نویسندگان: احسان الله دادی، امیر نوروزی و علی خامه پرست فرد، فیلمبردار: وحید ابراهیمی، مدیر صدابرداری: نظام الدین کیایی، تدوین: شاهین یارمحمدی، طراح گریم: مهدیه اعرابی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: فروزان جلالی، منشی صحنه: هدیه نصیری، عکاس: محمد بدرلو، مدیر تدارکات: محمدرضا رسولی، مشاور رسانه ای: منصوره بسمل، تهیه کنندگان: حسن علیمردانی ، حسن مصطفوی

خوانش نمایشنامه‌ی «ستاره شناس»

نمایشنامه «ستاره‌شناس» نوشته دیدیه ون کولارت و ترجمه اصغر نوری به نفع بنیاد خیریه یاران برکت مهر در باغ موزه قصر خوانش خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی باغ موزه قصر، نمایشنامه «ستاره‌شناس» به کارگردانی زارا مولایی توسط کاوه خداشناس، الهام جعفر پور، زارا مولایی و مینا کریمی جبلی نقش خوانی می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: «دو زن برای مشاوره روانشناسی به مطب دکتری مراجعه کرده، اما طریقه درمان در این مطب به گونه ایست که مراجعین از طریق پر کردن فرم‌های کامپیوتری مکمل یکدیگر شناخته شده و با حضور در مطب به خودروانکاوی می‌پردازند.»

این نمایشنامه که به نقد زندگی مدرن در فضایی طنز و تلخ می‌پردازد، شنبه 19دی ماه ساعت 19 در سالن فرخی یزدی باغ موزه قصر پذیرای تماشاگران خواهد بود.


منبع: ایسنا
نظرات بینندگان