arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

فخرالمحققين حلي کيست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
* ميثم يوسفي

نامش «محمد» است، فرزند يکي از بزرگترين علماء و فقهاء جهان تشيع و برجسته ترين نويسنده کتابهاي فقهي يعني «علامه حلي» است. کنيه اش ابوطالب و مشهور به «فخرالمحققين» مي باشد و گاهي او را به «فخرالدين» و «فخرالاسلام» نيز مي شناسند. او در شب دوشنبه، 20 جمادي الاولي سال 682 ه ق به دنيا آمد. از همان ابتداي کودکي آثار هوش سرشار و زکاوت بسيار در او هويدا بود. او در نزد پدر خود «علامه حلي» (ره) تربيت يافت و علوم مختلف را از وي آموخت.در عظمت و جلالت «فخر المحققين» همين بس که پدرش «علامه حلي» در برخي از تأليفات و تصنيفات گرانبهاي خود او را مي ستايد و او را بسيار احترام مي کند و در حقش دعا نموده و از او مي خواهد که اگر مرگ او فرا رسيد و تأليف او ناقص ماند، فرزندش آنها را به اتمام برساند و يا اگر خللي در آنها مي يابد، آنها را اصلاح نمايد. ايشان در ابتداي کتاب «قواعد الاحکام» اين چنين مي نويسد: «اين کتاب را در پاسخ به درخواست محبوب ترين مردم در نزد خودم و عزيزترين آنها بر خودم نوشته ام و او فرزند عزيزم «محمد» است؛ کسي که اميدوارم خداوند بعد از من عمرش را طولاني گرداند و خود او صورت مرا بر روي خاک قبر قرار دهد و بعد از مرگم بر من ترحم کند همان طور که من در خلوتهايم براي او خالصانه دعا مي کردم.
خداوند سعادت دو دنيا و تکميل رياست آنها را روزي او گرداند زيرا او در همه احوال با من مهربان بود و در اقوال و افعالش مطيع من بود...» از اين قبيل تعابير که در کتابهاي ديگر علامه حلي (ره) نيز ذکر شده، نهايت ارادت و توجه وي و اعتمادش نسبت به فرزندش فخرالمحققين به خوبي هويدا مي گردد. نکته اي که راجع به اين فقيه و عالم برجسته بيان شده و مورد اختلاف بين اعلام قرار گرفته اين است که برخي نوشته اند، او قبل از ده سالگي به اجتهاد رسيده است.
به هر حال چه او در اين سن و يا کمي بيشتر از آن به درجه اجتهاد رسيده باشد نشان دهنده بزرگي و نبوغ سرشار اوست. اين عالم فاضل و محقق جليل پس از عمري تلاش و تربيت شاگرداني بزرگ مثل شهيد اول در 25 جمادي الثاني سال 771 ه در 89 سالگي دار فاني را وداع گفت.
نظرات بینندگان