arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰

سوزاندن بورس تحصيلي کار کردن با کي روش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رضا خوشنويس

1 - کي روش مي تواند معلم مدرسه فوتبال ايران باشد. مسؤولان فدراسيون فوتبال با همين تز مردي را که نامش با علم فوتبال عجين شده را به ايران آوردند. کي روش نبايد فقط يک سرمربي صرف باشد چرا که در آن صورت فوتبال ما نتوانسته حداکثر استفاده خود را از دانش آقاي سرمربي ببرد. اما راه انتقال اين علم و تجربه چيست؟ تشخيص بر اين شد که مربيان جوان ما در کنار او قرار گيرند و آقاي«سوپروايزر» نقش راهبردي خود را بالاي سر آنها ايفا کند. اين روش چند مزيت داشت از جمله اينکه ناکامي هاي تيم هاي پايه که بي شک با استانداردهاي روز فوتبال جهان فاصله دارند پاي سرمربي تيم ملي نوشته نمي شد و او را از اتفاق هاي احتمالي مصون مي کرد و از طرف ديگر جوان ترها مي توانستند از امکان مشورت با او استفاده کرده و در ضمن نفر اول بودن را هم تجربه کنند.
2 - کي روش قرار است علاوه بر بازيکن براي ما سرمربي هم بسازد. آنچه فوتبال ايران به شدت از کمبود آن رنج مي برد. مدت ها که دايره بسته مربيان ليگ برتر ايران سوژه نقد رسانه ها است و هر بار هم که قرعه نشستن روي نيمکت تيم ملي به نام يکي از آنها افتاده چيزي جز ناکامي براي فوتبال ايران به ارمغان نياورده است. در چنين فضايي پيرمردي 70 ساله در يک فصل 3 تيم عوض مي کند و جالب اينکه در هر 3 تيم هم کارنامه دندانگيري از خود به يادگار نمي گذارد.
براي به راه انداختن کارخانه مربي ساز چه کسي بهتر و موجه تر از کارلوس کي روش که اگر چيزي در چنته دارد رو کند و از صدقه سر حضورش در ايران چند سرمربي هم براي آينده اين فوتبال ساخته شود. اين گونه شايد اين چند ميليون دلاري هم که به پايش ريخته شد بيشتر حلالش شود.
3 - نگاهي به سياهه دستياران کارلوس کي روش در تيم ملي و تيم هاي پايه اما پنبه تمام اميدها در تولد گروهي از مربيان کارکشته زير دست او را زد. آيا قرار است«اميد نمازي» سرمايه ايران براي آينده نيمکت هايش باشد؟ اصلا چرا بايد«اکبر محمدي» بورس تحصيلي کار کردن با کي روش را بگيرد آيا در فوتبال ايران چهره اي موجه تر و محق تر براي استفاده از اين امکان وجود نداشت.
فوتبال ايران جوانان مستعدي دارد که مدتي است پاي آنها نشسته و به سبب سابقه اي که دارند امکان سرمايه گذاري مديران فوتبال ايران روي ايشان بيشتر مي رود. فرض بر اينکه حميد استيلي به دليل شرايط خانوادگي و انتظار براي نيمکت پرسپوليس دعوت کار را رد کرد اما ديگراني مثل محمد خاکپور، اصغر مديرروستا، محمد احمدزاده و... هستند که اسم و رسمي در مربيگري براي خود به هم زده اند و با آبديده شدن در دانشگاه کرش مي توانند«سرمربيان» موفق آينده باشند. شايد در جمع انتخاب هاي کي روش تنها عليرضا منصوريان است که چنين ويژگي هايي دارد اما بي شک از نمازي، محمدي و نبي چيزي دستگير فوتبال ايران در آينده نخواهد شد.
نظرات بینندگان