arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰

تلاش برای حذف جلیلی از پرونده هسته ای

اظهار نظر جدید وزیر خارجه كشورمان آقای علی اكبر صالحی در مورد آماده بودن جواب نامه خانم اشتون از سوی وزارت خارجه كه پس از تائید رئیس جمهور از سوی آقای جلیلی برای خانم اشتون ارسال شد ابهاماتی را در محافل سیاسی ایجاد كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سایت بولتن نوشت:  

اظهار نظر جدید وزیر خارجه كشورمان آقای علی اكبر صالحی در مورد آماده بودن جواب نامه خانم اشتون از سوی وزارت خارجه كه پس از تائید رئیس جمهور از سوی آقای جلیلی برای خانم اشتون ارسال شد ابهاماتی را در محافل سیاسی ایجاد كرده است.

بعد از انجام مذاكرات جلیلی با اعضاء ۱+۵ در ژنو و استانبول و اتخاذ سیاست فعال و باج ندادن به رقبای غربی، سران غرب و به خصوص كاترین اشتون تلاش زیادی به خرج داده‌اند تا بتوانند سعید جلیلی، رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران را به نوعی از حضور در ادامه مذاكرات حذف كنند.

گفتنی است تا پیش از این، تمام نامه‌هائی كه اشتون در مورد موضوع هسته‌ای و گروه ۱+۵ برای ایران ارسال می كرد مستقیما به آدرس جلیلی ارسال می شد و وی، مخاطب نامه‌های مذكور بود. اما بعد از دیدار ماه فوریه سال ۲۰۱۱ علی اكبر صالحی با خانم اشتون در شهر بروكسل و در مقر اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ی دیگری رقم خورده و اشتون به فكر سیاست‌های تفرقه افكنانه افتاده است.

با این اوضاع گویا یكی از آرزوهای دیرین اتحادیه اروپا و سیاسیون غربی كه بركناری سعید جلیلی از پرونده هسته‌ای ایران است در حال محقق شدن است. چرا كه آنها فكر می كنند شخص سعید جلیلی مانع بزرگی بر سر راه توافقات احتمالی غرب با ایران بر روی پرونده هسته‌ای است.

در حقیقت سعید جلیلی به اعتقاد آنها بدلیل سیاستهای غیرقابل انعطاف و همچنین عدم پذیرش شروط ظالمانه و ناجوانمردانه، به درد ادامه مذاكرات نمی‌خورد و حضور او باعث می‌شود كه اتخادیه اروپا نتواند به اهداف خود دست یابد و بنابراین باید از سیاستگذاری وی در پرونده‌ی هسته‌ای ایران كنار جلوگیری شود.

به نظر می‌رسد تلاش كاترین اشتون، رئیس شورای سیاستگذاری اتحادیه اروپا در این مقطع، ایجاد تنش و اختلاف بین آقای صالحی و آقای جلیلی است. به عبارت بهتر آنها می‌خواهند با توجه بیشتر به آقای صالحی و پر رنگ كردن نقش وی، از نقش سعید جلیلی برای ادامه مذاكرات هسته ای كاسته و بدین ترتیب او را از مسیر پرونده هسته ای ایران آرام آرام كنار بگذارند.

برای رسیدن به این هدف، اشتون تماسهای متعددی را با جناب آقای صالحی برقرار كرده و چندین بار هم در سخنرانی‌ها و كنفرانس‌های مطبوعاتی دست به مقایسه‌ی بین شخصیت‌ آقایان جلیلی و صالحی زده است.

این مسأله نشان‌دهنده این موضوع است كه اتحادیه اروپا تلاش ویژه ای برای به ثمر رساندن این "سناریوی نفاق" و ایجاد اختلاف بین مسئولین دستگاه دیپلماسی كشور در پیش گرفته‌ است.

یادآور می‌شود كه مواضع انقلابی و اصولی سعید حلیلی در این چند سال اخیر باعث شده تا غرب در مقابل ایران احساس حقارت و كوچكی كرده و همواره او را به عنوان سدی آهنین در مقابل اهداف مزّورانه‌ی خود احساس كند.

گفتنی است بعد از طرح برخی شایعات درخصوص تمایل رییس جمهور برای تغییر جلیلی، نمایندگان این موضوع را به نقل از وی تكذیب كردند.

نظرات بینندگان